Garmin Nuvi 205, friluftskarta på SD-kort

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
DPN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 4 January 2011, 23:13
Location: Gävle

Garmin Nuvi 205, friluftskarta på SD-kort

Post by DPN »

Kan börja med att säga att jag är helt rookie så ingen lämnar ut nåt som "alla vet" i svaren.

Har idag en Garmin Astro som används ute i skogen och den använder friluftskartan. Nu har jag också en Garmin Nuvi 205 som i dagsläget enbart kör på den europakarta som inkluderades vid inköp. Klarar den att köra friluftskartan? Är sugen på att få igång även denna Nuvi 205 med friluftskartan.

Provade att sätta in microSD-kortet (med friluftskartan från Astron) i Nuvi´n men den kände inte av den alls utan fortsätter att visa europakartan.

Går jag in på verktyg-inställingar-system och väljer "info om baskarta" så står det "Worldwide Autoroute DEM Basemap, NR5.00". Väljer jag verktyg-inställningar-karta och sen "kartinfo" så visar den CN Europe NT 2010.10 [1]Nordics

Hur (om det ens är möjligt) väljer jag att den ska visa friluftskartan som finns på microSD-kortet istället för nuvarande europakarta?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin Nuvi 205, friluftskarta på SD-kort

Post by Mikael »

Den skall klara av att visa Frilufts. Är lite lur på att den inte kan låsa upp kartan och därför inte syns i menyn.

Är det original förprogrammerad karta eller är det någon som fixat ett SDkort med Frilufts på till dig?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

Re: Garmin Nuvi 205, friluftskarta på SD-kort

Post by fredrikl »

Friluftskartan Pro och/eller skoterledskartan är inga problem att använda i Nüvi 205. Färgerna på friluftskartan blir väl inte så där upphetsande i Nüvin, men det fungerar.
Jag håller med Mikael, jag misstänker att kartorna ej är upplåsta för Nüvin, det är därför som du ej kan se dom.
J.creutzer
Expert
Expert
Posts: 99
Joined: 29 January 2010, 12:37
Location: Säter, Dalarna, Sweden

Re: Garmin Nuvi 205, friluftskarta på SD-kort

Post by J.creutzer »

För ett tag sen så hjälpte jag en Kompis med just denna kombo. 205 Fri pro v2 + Kartman.

Jag la "kartman" i Internminnet & Fri Pro v2 på SD-minnet. Kartman funkade men inte Fri Pro v2.

Tips #1:
Slå av GPS:en
Sätt i SD-minnet
Slå på GPS:en

Läs infon som "rabblas upp" under uppstart. Se om den läser in Fri pro v2 om den gör det så kan den visa texten "kartan går ej att låsa upp" om så är fallet så har du en ogiltig kod till kartan.

Tips #2: (som var problemet för mig)
GPS:en läste inte in kartan vid uppstart. testa olika filnamn på img-filen på SD-minnet den ligger i en mapp som heter [Garmin]
Har kollat upp vilka olika IMG-filer som man kan ha i GPSen:
gmapoem.img
gmapbmap.img
gmapprom.img
gmapprom1.img
gmapsupp.img
To Be Old And Wise You Must First Be Young And Stupid!....
joakim@creutzer.eu

Renegade 1200 4-tec -11;420 Mil :D [Såld]
XRS 600-E-tec -12; 102 Mil [Såld]
Summit X 154" -13; I väntans tider
[- GPSmap62s - GPSmap278 -]
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Garmin Nuvi 205, friluftskarta på SD-kort

Post by HMR »

Om du har FriPro v2 på ett orginal mSD kort så är kartan upplåst till det kortet och skall funka rakt av i Nüvi 205. Om du lägger in kartan t ex via MapSource i enhetens eget minne eller på ett eget extrakort så krävs att kartan är upplåst för just den enheten.

FPv2 ser ut ungefär så här på en Nüvi 200:

Image

Nüvi 205 är lite sämre än Nüvi 200 men bör funka rätt bra ändå. Nüvi 200 visar hus, gårdar, master, vägbommar mm men det kan vara så att Nüvi 205 inte gör det. Kartan ovan är "omtypad" för tydligare återgivning av stigar & vägar.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply