Zumo 660 med RAW loggning!

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Mygg@n
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 28
Joined: 27 February 2009, 20:09
Location: Rättvik

Zumo 660 med RAW loggning!

Post by Mygg@n »

Kompisen köpte en Zumo 660 igår och ville att jag skulle uppdatera till nya kartan (2011.40)
och efter uppdatering av både kartan och programvaran fick jag för mig att testa om det funka
lika som på nuvi 500 med RAW loggning och det funka här med, t.o.m. fler alternativ på loggfilerna !!

Hoppas detta gör någon gladare :)


Bifogar skärmdumpar på hur det ser ut

1-Från huvudmeny välj Verktyg
meny.png
2-Välj Var är jag?
meny2.png
3-peka enligt skärmdump 1,2,3,4
rawlogin.png
4-menyn för loggning ska dyka upp (måste ha satellitsignal för att kunna aktivera recording.)
startrecord.png
startrecord.png (7.59 KiB) Viewed 3813 times
5-välj i menyn
logsetup.png
logsetup.png (11.45 KiB) Viewed 3813 times
Software 4.1
software.png
software.png (8.98 KiB) Viewed 3813 times
Programvara
program.png
program.png (6.57 KiB) Viewed 3813 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660 med RAW loggning!

Post by Mikael »

Bra info!!!

Har själv inte undersökt RAW-loggin på Zumon i de senare firmwaren då jag har GPSMAP620 på maskinen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Zumo 660 med RAW loggning!

Post by runte »

Får be någon vänlig själ att ge en kort förklaring på "RAW-logging" verkar vara någon finess som jag inte förstår, verkar oxå vara lite omständigt att starta upp den
Vad har man för nytta av den?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660 med RAW loggning!

Post by HMR »

runte wrote:Får be någon vänlig själ att ge en kort förklaring på "RAW-logging" verkar vara någon finess som jag inte förstår, verkar oxå vara lite omständigt att starta upp den. Vad har man för nytta av den?
Raw logging är en typisk snöskotergrej....

De flesta GPS:er utnyttjar kartans information för att bestämma sin position. Dvs om en väg finns nära den position som beräknats ur satellitdata så antar GPS:en att man finns på vägen och justerar. Dessutom kan GPS:en använda senast kända hastighet för att justera en framräknad position. I alla händelser kan resultatet bli märkligt när man kör i terrängen i närheten av en väg.

Raw logging innebär att man loggar den från satellitdata framräknade positionen utan några justeringar.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Zumo 660 med RAW loggning!

Post by runte »

Hmm låter som en riktigt dålig GPS, någon sådan har jag som tur är aldrig haft
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Zumo 660 med RAW loggning!

Post by runte »

Antar att en sådan GPS är gjord för vägburna fordon, ung som TomTom som oxå kämpar för att visa position på vägen trots att man kan befinna sig lite vid sidan av, förstår oxå (tror jag) att man har ingen möjlighet att välja mellan typ "fäst på väg" eller "GPS position"
Är jag någorlunda på rätt spår?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660 med RAW loggning!

Post by HMR »

runte wrote:Antar att en sådan GPS är gjord för vägburna fordon, ung som TomTom som oxå kämpar för att visa position på vägen trots att man kan befinna sig lite vid sidan av, förstår oxå (tror jag) att man har ingen möjlighet att välja mellan typ "fäst på väg" eller "GPS position"
Är jag någorlunda på rätt spår?
Jo, någorlunda. På din 478 kan du ju välja om den skall låsa på väg men på de flesta bil-GPSer kan du inte välja.

Men det finns en del fördelar med raw logging. På en Nüvi med aktiverad raw logging så loggas en punkt per sekund. Eftersom filen skrivs på minneskortet så får man i princip oändligt långa högupplösta loggar. Passar bra t ex som grunddata för att skapa egna kartor. Dvs overlaykartor typ skoterledskartan. Det finns program på internätet som automatiskt konverterar spår till kartor i .img format.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply