Uppdatering av kart Nuvi 550

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by Whovally »

Hej.
Jag har laddat ner den nya kartan ifrån Garmin.com och installerat den i Mapsource, men när jag markerat den del av kartan jag vill ha och skicka den till gps:n så säger den att den bara har 58Mb kvar och kartan är på 1.8Gb, men ska den inte bara skriva över den kartan som redan finns i gps:n, för så funkar det i min 60CSx?
Jag får det inte att funka, men jag misstänker att det finns en och annan som har kunskapen att hjälpa mej.

Tack på förhand
/Nicke
Var negativ, så blir du inte besviken!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by Mikael »

Du skall alltså uppdatera grundkartan (bilkartan) i Nuvin?
Det kan du inte göra med mapsource, inte direkt iaf.

60CSX har ingen bilkarta som grundkarta, allting är användarinlagda kartor så då är det en annan sak.

Enklast är om du har ett SDminne, ansluter det till datorn. Väljer de områden du skall ha, klicka överför till enhet och välj SDminnet som destination. När den överfört klart döper du om filen på SDminnet från gmapsupp.img till gmapprom.img
Anslut GPSen och kopiera över filen till GPSen, välj att skriva över den gamla.

Eller....

Ta bort filen gmapprom.img från GPSen, överför kartan från Mapsource till GPSen, döp om filen till gmapprom.img




Du kan ju göra en kopia av filerna innan. :)

Filen som heter gmapprom.img skriv inte över av mapsource och GPSen hittar den som en baskarta.
Du behöver egentligen inte döpa om den till gmapprom.img i GPSen om du inte vill.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Re: Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by Whovally »

Ja såklart att det skulle vara så enkelt :D

Återigen ett stort tack!!!!!
DU gör livet enklare att leva ibland ;-)
Var negativ, så blir du inte besviken!
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Re: Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by Whovally »

Ja man ska inte bli brydd!!!
Jag har markerat den del av kartan jag vill föra över till gps:n och Mapsource börjar skapa indexfiler och när den är klar och ska börja föra över eländet så kommer det upp en ruta med texten:

Kartuppsättningen är c:a 1636.3 MB men endast 1647.4 MB är tillgängliga på målenheten. Välj färre kartor och försök igen.

Kan dom inte matte i USA???

Nån som har nåt bra förslag?

/Nicke
Var negativ, så blir du inte besviken!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by Mikael »

Det är för att du inte är ett företag och måste då lägga på svensk moms... :lol:


Nä, kanske inte riktigt, men jag tror det har att göra med att Mapsource räknar storleken på kartan i MB, exakt vad varje karta tar.
Det som inte räknas med, men som tillkommer, är ruttberäkningsdata. Och på drygt 1600MB kartor så blir det en hel del MB i beräkningsdata.

Att MS sedan rapporterar den markerade mängden data istället för ex markerad mängd data + ruttberäkningsdata blir mer än x MB som finns tillgängligt kan man ju undra...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Re: Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by Whovally »

Än en gång har du underlättat mitt liv, först med humor :D och sen med kunskap, så det är bara att lyfta på hatten.
Var negativ, så blir du inte besviken!
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by HMR »

Whovally wrote:Nån som har nåt bra förslag?
Bortåt 1750 MB bör det gå att trycka in. Minst!

Börja med att göra backup. Dvs kopiera in allt som finns på Nüvin och spara det på PC:n.

Rensa sedan bort alla onödiga filer.

- All idiotmusik och alla bilder.
- Alla onödiga språkfiler som du inte använder. Speciellt Voice tar mycket plats men ta bort även onödig Text, Help samt Vehicles du inte använder.
- Om du inte tycker att du behöver baskartan kan du ta bort den.

Som exempel kan jag nämna Nüvi 3760. Enbart Voice är på 400 MB. Slänger jag allt utom en svensk röst återstår bara 20 MB.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Uppdatering av kart Nuvi 550

Post by Mikael »

Kom bara ihåg en sak. Om du fyller internminnet för mycket så kommer du inte kunna uppgradera firmware och är det riktigt ont om plats så finns risken att GPSen kan krascha.

Skulle nog rekommendera att man som minst skall ha 50mb ledigt, dels för nya firmware, GPXfiler av spår, loggfiler som skapas osv.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply