Problem med import av rutter i Zumo 550....

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Sumo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 9 February 2007, 23:36
Location: Öjebyn
Contact:

Problem med import av rutter i Zumo 550....

Post by Sumo »

Jag får upp ett felmedelande ibland då jag i GPSen försöker importera data på inlagda rutter som jag exporterat över till GPSen "Egen data/rutter"
Vissa av rutterna kan jag importera men de flesta står det "Kan inte lägga upp rutt till destinationen"......
Jag har gott om minne kvar i enheten (nyttjar lokalt minne, ej i minneskort) och jag har sett till att inte ha så många rutter importerade/aktiva sedan tidigare, så det borde inte vara minnesbrist som är problemet.
Några tips?
Besök gärna: Http://www.pssk.se
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Problem med import av rutter i Zumo 550....

Post by Mikael »

Hmm, låter som att GPSen inte kan hitta en rutt som går från GPSens position till slutdestinationen på rutten.
GPSen utgår alltid från sin egna position vid start av rutt, inte den position som du valt i Mapsource.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Problem med import av rutter i Zumo 550....

Post by HMR »

Några saker att kolla:

- Hur många rutter har du importerade? Z550 klarar kanske 5-7 st samtidigt.
- Hur långa är de rutterna som du importerar? Om en rutt är längre än c:a en halv dags körning kan Z550 få problem.
- Vilka undvikanden har du aktiva? Om du t ex undviker betalväg så kommer inte Z550 över Öresundsbron. Då försöker den istället räkna hela vägen runt bottenviken!
- Var tror GPS:en att den är? Den måste vara nära tänkt startpunkt om du räknar om rutten i Z550.
- Vilken karta är aktiverad? Finns det vägar på kartan där GPS:en tror att den är?

Rent generellt så bör man inte räkna om sin rutt vid import till GPS:en. Har du samma kartversion i både PC och GPS så går det att importera utan omräkning.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply