Bästa grundinställning på en Oregon 400 T?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Nisse042
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 10 February 2011, 16:37
Location: Ryssa, Mora kommun

Bästa grundinställning på en Oregon 400 T?

Post by Nisse042 »

Hej alla skoter/gps-diggare :D

Jag har en Oregon 400 t som jag inte använt så mycket pga ont om tid. Nu har jag iaf äntligen lagt in den fantaskitska skoterledskartan och tänkte ut och köra i helgen. Har testat gpsen lite hemmavid men tycker inte att jag får till inställningarna bra. Har några frågor på det här:

Varför flyttar sig pilen och hela kartan när man tiltar gpsen? Jo, det står "håll plant", men skall man inte kunna ha den monterad tiltad mot sig när man är ute och kör?

I coloradon är det relativt lätt att "spela in spår" men i Oregon hittar jag inte den funktionen. Finns den?

Kör mot waypoint. När jag gör det med FP V2 så blir det alltid bara ett rakt streck fågelvägen. Borde den inte ta närmaste körbara väg som finns? Inställning? Har inte kört mot Wp med skoterledskartan än men jag antar att den då tar närmaste skoterled till Wp:n.

Någon där ute som har en Oregon 400 t som vill hjälpa till med tips om hur jag optimerar min för terräng och skoter?
Skulle bli otroligt tacksam i så fall!! :D

Tack på förhand

Nisse 042

(AC CF 800 -10 men nästa år en AC XF 800 HC 2012 :D )
Last edited by Nisse042 on 18 May 2011, 11:04, edited 1 time in total.
It´s better to burn out than to fade away......
Jackis
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 16
Joined: 12 August 2009, 12:09
Location: Bollnäs / Hemavan

Re: Bästa grundinställning på en Oregon 450 T?

Post by Jackis »

Jag har en Oregon 300, men jag antar att det är samma funktioner. Att hålla den plant är väl när du använder kompassen ?? Den behövs inte när du kör.
"spela in spår" Gå till Inställningar-Spår-Spårlogg-Spela in, visa ej/visa på karta.(välj själv)
Kör mot waypoint. Gå till Inställningar-Rutt-Vägledningsmetod-På väg distans, samt Lås på väg-Nej
Lycka till

//Jackis
Nisse042
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 10 February 2011, 16:37
Location: Ryssa, Mora kommun

Re: Bästa grundinställning på en Oregon 450 T?

Post by Nisse042 »

Länge sen jag var in nu. Såg ditt svar idag. Skall prova inställningarna du uppgav. Tack så hemskt mycket för hjälpen. :D
Upplever inte du att kartan flyttar sig när du tiltar gps en? Min gör det och då får jag inte rätt kompassriktning. Har du nån tanke eller inställning om det så dela gärna med dig av det.

Ha det fint

Magnus
It´s better to burn out than to fade away......
Post Reply