Zumo 660+"Pro v2"

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Ah, din dator har inte registrerat GDB-filer så att Mapsource öppnar dem automatiskt. Detta borde ha konfigurerats automatiskt då du installerade mapsource.

Om du istället öppnar utforskaren i din dator.
Lokaliserar skoterledskartans mapp, antagligen c:\garmin\snowmobile eller c:\program\garmin\snowmobile.
Högerklicka på Endast_Leder och välj Egenskaper.

Eller

Startar Mapsource, skapar några waypoints, sparar markeringen som en fil i ex. Mina Dokument och sedan stänger ner Mapsource.
Öppnar Utforskaren, går till Mina Dokument och högerklickar på filen du sparat och väljer Egenskaper.


Sedan....

På fliken Allmänt så ser du filtypen, samt vilket program som autiomatiskt skall öppnas.
Klicka på knappen Ändra och välj Mapsource.
Om du inte hittar Mapsource i listan, klicka på bläddra och lokalisera Mapsource-programmet. Ligger antagligen i c:\garmin eller c:\program\garmin

Efter du gjort detta så kommer Mapsource att starta då du startar/dubbelklickar på en sparad Mapsourcefil, dvs som det skall vara. :)

Om du tycker ovanstående är för svårt kan du prova avinstallera/återinstallera Mapsource, då får du också troligen installera om alla kartor osv. och det är ändå inte säkert att installationen av Mapsource fixar detta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Nu är vi :D igen. Allt fungerar perfekt. Tack Mikael.
Nu tror jag att jag är mogen att typa om kartorna, man är ju liksom på gång nu.
Räkna med att jag kommer att höra av mig.
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Mycket bra!
Skynda dig, vintern är på G, inte långt till Skoterns Dag :-)

Sent from my Samsung Galaxy S using Tapatalk
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Hej igen, det var länge sedan sist.
Nu har jag typat om mina kartor. Har fixat det själv och är väldigt nöjd. Kanske jag har fått lite hjälp.
Om sanningen skall fram har jag väl inte gjort så mycket annat än gnällt, vi har ju väldigt duktiga IT killar på jobbet.
Vi är väl inte i mål ännu men va fan har dom fixat allt hittills får dom göra det klart. Det ser ju ut att dröja med snön här i Sälen
så det är torrbrytning som gäller och gps på fyrhjulingen. Jag hade lite dåliga vibbar när det gäller min nya Zumo 660 men jag lär säga att den
börjar bli i klass med min gamla 276,a
Ha de gott.
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Du har ingen TYP-fil så man får kika?
Har ju en Zumo660 monterad på frugans RX Warrior...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by HMR »

Jag kikar oxå gärna på typfilerna. Intressant att se vad olika personer, t ex du, tycker är en "bra" typfil för just Z660.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
zzaphod
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 2 March 2009, 08:32
Location: Charlottenberg

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by zzaphod »

Hallåj!

Tomcel: Hade du lust att dela med dig av typfilerna till 660'n så vore jag väldigt tacksam!!!

Mvh, Peder
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by HMR »

Nu skall man inte ha alltför höga förväntningar på Z660 med Fri Pro v2. Bra blir det inte oavsett typfil. Som skrivits i flera trådar här så är inte Z660 någon höjdare offroad.

Vad jag anser kan du läsa här: http://resmark.se/gps/rec_zumo660.pdf
Typfiler finns här: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip

Mitt tips är att köpa en 276C/278/478. Hittar du ingen så köp en Montana. Sälj Z660 billigt på blocket...
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Hej.
Du har helt rätt. Jag är ägare till en sprillans ny Montana 650t. Naturligtvis skall jag sälja min Zumo, billigt nja... men bort skall den.
Om jag skall vara riktigt ärlig har vi lagt ner många timmar på att få Zumon bra, men vi har totalt misslyckats. Vi har ställt till det så till den millda grad att den var nästan oanvändbar. Jag lämnade in den hos Bosses Marina i Karlstad som hade en kille som kände en, ja du vet. Jag fick tillbaka "maskinen" i förra veckan. Nu fungerar den igen som när den var ny, men 1600:- fattigare. Därför beslöt jag mig för att köpa en Montana 650t, den har ju fått bra kritik här på sidorna. Jag vill ju ha en smidig bra Gps då jag jagar och är mycket ute i skog och natur. Men det värsta av allt (vågar knappt berätta). Jag har ju en hel o fin 276c liggande i kartongen men tycker den är så klumpig att ha med sig. Den funkar helt super på skotern, men sedan är den lite otymplig. Har funderat på att grabben skall få den till sin båt.
Nu skall jag bara fixa hos "Kartmannnen" så jag får upplåsningskod till Montanan för Zumon är på väg, låånnggtt bort.
Tycker detta är ett super forum för oss som gick i i skolan på 60 talet.
Ha de gott!! :D :D :D
X-trim o Montana 650t
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Yamma666 »

tomcel wrote:Hej.
Du har helt rätt. Jag är ägare till en sprillans ny Montana 650t. Naturligtvis skall jag sälja min Zumo, billigt nja... men bort skall den.
Om jag skall vara riktigt ärlig har vi lagt ner många timmar på att få Zumon bra, men vi har totalt misslyckats. Vi har ställt till det så till den millda grad att den var nästan oanvändbar. Jag lämnade in den hos Bosses Marina i Karlstad som hade en kille som kände en, ja du vet. Jag fick tillbaka "maskinen" i förra veckan. Nu fungerar den igen som när den var ny, men 1600:- fattigare. Därför beslöt jag mig för att köpa en Montana 650t, den har ju fått bra kritik här på sidorna. Jag vill ju ha en smidig bra Gps då jag jagar och är mycket ute i skog och natur. Men det värsta av allt (vågar knappt berätta). Jag har ju en hel o fin 276c liggande i kartongen men tycker den är så klumpig att ha med sig. Den funkar helt super på skotern, men sedan är den lite otymplig. Har funderat på att grabben skall få den till sin båt.
Nu skall jag bara fixa hos "Kartmannnen" så jag får upplåsningskod till Montanan för Zumon är på väg, låånnggtt bort.
Tycker detta är ett super forum för oss som gick i i skolan på 60 talet.
Ha de gott!! :D :D :D
Jag antar att du inte gjorde samma fel som jag och inte uppgraderade BaseCamp till nyaste versionen. Förstod först inte att den inbyggda kartan inte var installerad utan såg det häromdagen. Med senaste versionen av BaseCamp skedde det automatiskt. Blev rätt besviken över den kartan jämfört med friluft v2
Mapsource använde jag till Skoterkartan.
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Hej.
Jag har precis fixat in Skoterledskartan och jag har Pro v2 på minneskort. Jag har inte hunnit sätta mig in riktigt vad Base Camp är för något.
Men Helgen är i alla fall räddad. Har lovat hjälpa till med sladdning av lederna kring Kläppen i Sälen imorgon kväll.
Lördag o söndag skall min Montana få jobba.
Ha de gott i skoterspåren.
X-trim o Montana 650t
Post Reply