Zumo 660+"Pro v2"

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Har nyligen köpt en Zumo 660 och plockat i ett minneskort med "Pro v2" kartan, naturligtvis finns även skoterledskartan i den.
Problemet är att skärmbilden hänger inte med riktigt när jag kör, bilden liksom hackar fram.
Ibland är inte hela kartbilden framme. Maskinen är också allmänt seg.
Är det någon där ute som kan hjälpa mig att "trimma" maskinen eller tala om vag som är fel ??
X-trim o Montana 650t
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by HMR »

Några detaljer att tänka på:

- Vilka kartor har du aktiverade? Stäng t ex av City Navigator.
- Zooma in ordentligt. Z660 är mycket långsam med topografiska kartor.
- Typa om FPv2 så blir den tydligare & snabbare. Dvs man byter ut mönstrade ytor mot enfärgade. Se annan tråd.

Enda sättet att få helt perfekt funktion är tyvärr att byta Z660 mot 276C, 278 eller 478 men dom är svåra att få tag på och kräver dessutom nästan att man är hacker. :(
Last edited by HMR on 2 April 2011, 17:31, edited 1 time in total.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Kör inte med 3D-visning, kör med "Norr upp" eller vad det nu heter så GPSen slipper rotera kartan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Ett nytt problem uppstod under dagens skotertur. Jag har Pro v2 på minneskort i maskinen, kartan fungerade när vi började köra.
Efter ca 2 timmar var Pro v2 kartan borta, det som syntes var skoterledskartan och inget annat. Vad har hänt ????
X-trim o Montana 650t
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

-Börjar fundera om jag gjort en dålig affär som köpte Gps och karta för ca 7000:- när jag har en väl fungerande
276c. Anledningen var att denna var så klumpig att hantera, men men mu är det som det är.
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Har inte hänt mig med min zumo. Sitter kortet i ordentligt?
Finns Frilufts om du kollar i kartor>kartinfo?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Nej kartan Frilfts finns inte om jag kollar. Jag stoppa i kortet i min 765,a och där fungerarde det bra.
Jag har laddat in Friluft via cd,n och även skoterledskartan och då fungerar det bra.
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Mycket underligt, som att den inte hittar minneskortet. Om du langar in lite MP3or på minneskortet, hittar Zumon dessa och kan spela upp dem?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Nu har jag uppdaterat skoterledskartan och laddat in i Zumon, satt i kortet för Frilufs o tänk det funkade.
Vad som var felet när det inte ville sig vet jag inte men nu funkar det. Jag blev lite nyfiken på hur man typar om FPv2 men hittar inte i alla trådarna.
finns det något proffs som kan beskriva detta på ett enkelt sätt ?? :mozilla_cool:
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Här finns det beskrivet viewtopic.php?f=17&t=1327&start=24
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Jag har fortfarande problm med att frluftskartan. vissa gånger jag startar Gps så visas bara skoterkartan. Går jag in och kollar om kartan är ibockad så finns den inte där så det går att bocka i. Stänger och startar om, ibland 3 - 4 gånger. Helt plötsligt startar den med både friluftskartan och skoterkartan. Det liknar som om det är dålig kontakt för minneskortet?????
Nästa problem är. När jag ändrade utseende och färg på lederna med länken som finns här på forumet så ser jag inte lederna längre på Gps,n.
Jag har överfört skoterkartan till Gps,n 4 - 5 gånger, panorerat och flyttat runt som jag gjorde på datorn för att få programmet att förstå att jag bytt utseende på lederna. Men icke, har provat att bara visa skoterkartan med full inzoomning och vise versa. Lederna lyser med sin frånvaro. Kan man lösa problemet med att göra en uppdatering eller ominstallation av ledkartan.
:shock:
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Hmm, mycket konstigt.
Har du uppdaterat kartan så att du kör med senaste kartan?
Om du kör med en alltför gammal karta så kan detta fenomen uppstå, det har med kartans ID att göra.

Antar att du verkligen har markerat ALLA kartor som heter något med 6969697x i Mapsource innan du gjort överföringen?
Och om du också överfört förbudsområdena, testa att bara markera 6969697x-kartorna (4 st) och överför till GPS.

Angående att du ibland ser Frilufts... Testa att gnugga lite på kontaktytorna på minneskortet med ex. en tandpetare, bara så du inte fått oxidation där.

Jag fick själv liknande fenomen med Frilufts i vintras, men det felet var enkelt, jag var helt enkelt lite för nära Finland så att min position var utanför Frilufts täckningsområde och då släcks den kartan ner. Men man fick lite hicka och tänkte "(/"¤&"/&!¤ innan jag kom på det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Har varit in och fipplat" med ledkartan. Jag tycker det är svårt att markera kartorna som jag vill ha in i Gps,n. Det gick lättare innan (tror jag hade en annan version på programmet) för då såg man ett rutnät som man klickade på. Jag var in i mappen för norrlands skoterledskarta och försökte klicka på "markera alla leder" men här hade jag inget program som kunde öppna filen. Jag har hittat kartor med nummer696997 70,71,72,73. Dessa kartor kom upp när jag under arkiv i mapsourse klickade på markera alla kartor. Det kom upp mer men detta tog jag bort, bl a Finlandskartorna.
Jag har den senaste uppdateringen fick jag till svar när jag skulle uppdatera. Kartorna fungerar nu så problemet är löst. Det ända jag känner som är jobbigt är att markera och få fram kartorna som skall in i Gps,n.
Börjar känna mig varm i kläderna trots att man är född på 50-talet, men i ärligheten namn känns det inte så längesedan man såg dagsljuset för första gången.
:mozilla_cool: :mozilla_cool:
X-trim o Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by Mikael »

Har du kikat på denna länk?
viewtopic.php?f=2&t=1511&p=6495#p6495

Där finns lite förklarande text på hur du enklast markerar kartor beroende på om du har Frilufts eller ej.

Sedan så skall Mapsource öppnas automatiskt då du klickar på de filer du beskriver då det är filer med inbyggda markeringar som är sparade från Mapsource.


Och jo, man såg bättre hur kartdelarna låg i äldre Mapsource....
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Zumo 660+"Pro v2"

Post by tomcel »

Var inne o kikade på länken, bra! När jag går in och klickar på "markera endast leder" får jag ett felmeddelande som talar om att maskinen inte hittar något program att öppna gdb-filen, alltså startar inte mapsource. Jag har kört genom datorna med programmet Register Booster. Det hittades en hel del registerfel men inget som
som hjälpte mig. Tänkte jag skulle sova på saken o ta nya tag imorgon, då varar kanske tålamodet längre.
:x
X-trim o Montana 650t
Post Reply