ruttfråga

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

ruttfråga

Post by runte »

Varför blir det på detta viset, satt och lekte med gps:n medans hustrun fiskade och gjorde på skoj en rutt "hem" till Sandviken
Som synes på bilden så vill gps:n skicka mig till både vindskyddet och till Sandviken, hur kan det komma sig?
Image
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Adventure
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 16
Joined: 17 April 2006, 01:06
Location: Luleå
Contact:

Re: ruttfråga

Post by Adventure »

Välkommen till Sandviken "runte"
I stuga nr 2 sitter vi 3 kartman fantaster. Välkommen !!
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: ruttfråga

Post by runte »

Adventure wrote:Välkommen till Sandviken "runte"
I stuga nr 2 sitter vi 3 kartman fantaster. Välkommen !!
Tackar tackar men det går ju inte, GPS:n skickade ju mig till vindskyddet istället, hehe

Skämt åsido så hade vi hemfärdsdag idag men en fin vecka har vi haft
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Adventure
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 16
Joined: 17 April 2006, 01:06
Location: Luleå
Contact:

Re: ruttfråga

Post by Adventure »

Kan det möjligtvis var så att du haft en gammal pågående rutt? där av ditt problem?
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: ruttfråga

Post by runte »

Möjligt, satt ju och lekte en stund men om så var fallet borde den tidigare rutten avaktiveras när jag gör en ny, har inte sett detta fenomen tidigare och jag har lekt en hel del med rutter + annat
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: ruttfråga

Post by HMR »

runte wrote:Möjligt, satt ju och lekte en stund men om så var fallet borde den tidigare rutten avaktiveras när jag gör en ny, har inte sett detta fenomen tidigare och jag har lekt en hel del med rutter + annat
Men jag har sett det många gånger.

Om du förflyttar dig i "rätt riktning" några meter och sedan räknar om rutten så kanske inte GPS:en tycker att du skall köra fram en bit och sedan vända. Kanske har du "undvik U-sväng" på?

Dvs det ser, i detta fall, ut som om GPS:en redan är på väg åt fel håll och behöver hitta en plats att vända.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: ruttfråga

Post by runte »

HMR wrote:
runte wrote:Möjligt, satt ju och lekte en stund men om så var fallet borde den tidigare rutten avaktiveras när jag gör en ny, har inte sett detta fenomen tidigare och jag har lekt en hel del med rutter + annat
Men jag har sett det många gånger.

Om du förflyttar dig i "rätt riktning" några meter och sedan räknar om rutten så kanske inte GPS:en tycker att du skall köra fram en bit och sedan vända. Kanske har du "undvik U-sväng" på?

Dvs det ser, i detta fall, ut som om GPS:en redan är på väg åt fel håll och behöver hitta en plats att vända.
Nej allt avbockat i den menyn, beror troligen som du säger att körriktningen just då var åt fel håll, glömde självklart att kolla rutten när jag vände maskinen men kanske troligt att jag fått "räkna om" för att få bort ruttbiten mot vindskyddet
Just i detta fallet bara en akademisk fråga eftersom jag är rätt så väl bevandrad i området
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply