Surfplattor som GPS

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Martin_80
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 2 September 2009, 14:08
Location: Västerås

Surfplattor som GPS

Post by Martin_80 »

Detta slog mig idag och det vore det ultimata. Stora skärmar och med garmins mobile XT menar jag att den skulle funka både i båten och på skotern.

Solen kan nog vara ett problem och skärmen gillar säkert inte kylan. Mobile XT verkar inte funka till android utan det blir i så fall plattor som kör windows 7 vilket minskar urvalet.

Nån som testat detta?
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Surfplattor som GPS

Post by HMR »

Har ej testat surfplattor men på vanlig laptop är Garmins nRoute att föredra. Mycket bättre än Mobile PC. nRoute motsvarar 278 medan Mobile PC motsvarar Nüvi.

Med BlueChart och nRoute på en laptop med 1980x1200 pixel skärm får man en grymt bra plotter. Drivs förslagsvis av en 276C i sittbrunnen.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Surfplattor som GPS

Post by 65nord »

iPad funkar bra som GPS, enligt bekanta som kör med den i båt är den väldigt trevlig tack vare sin enkelhet och stora skärm. Men, vill du ha andra kartor än Google Maps och Eniro, eller ha möjlighet att ladda ner kartor i minnet så du slipper vara beroende av 3G-uppkoppling kräver den att du har tillgång till både programvaror och kartor för att det skall funka.

Jag har hittat en kombination av program och appar som funkar bra och är hyfsat prisvärd. Fördelen är att den hanterar de flesta kartformat, BSB-sjökort, RIK-kartor, egna scannade kartor, Garmin IMG mm och att kartorna laddas in i enhetens minne så du inte behöver vara inom 3G-täckningsområde för att det skall funka.

I PC'n kör jag Fugawi 4.5 som hanterar alla mina kartor och skapar de kartfiler sedan förs över till iPad/iPhone. I iPad/iPhone kör jag appen PathAway Express (kostar 229 kr i AppStore) som hanterar de kartor som Fugawi skapat.

Du öppnar kartan i Fugawi på PC'n, skalar ned till kanske 10% för att få med ett stort utsnitt, gå till menypunkten PDA-Symbian och välj exportera karta till PathAway. Jo - det ska vara till Symbian. Kartan sparas då som en .prc fil i ett Fugawibibliotek på PC'n. Sedan lägger du denna prc-fil i Dropbox (ett litet gratisprogram som används för att komma åt filer var som helst ifrån). Sedan öppnar jag PathAway i iPad/iPhone där jag också har Dropbox installerat och importerar denna fil. Allt detta finns beskrivet i help-texten i PathAway. Det låter mycket mer komplicerat än vad det egentligen är. Kom ihåg att det som exporteras från Fugawi är den skärmbild du ser framför dig på PC'n, alltså inte hela kartan.

Hur är det då med funktion i snö/regn/kyla? Det finns en uppsjö av ruggade skal i alla prisklasser att köpa, välj det som passar dig bäst.
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Re: Surfplattor som GPS

Post by sarrow »

Lyfter tråden. Nån som fått det att fungera ? En 7tums surfplatta är både billig och lagom i storleken.
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Re: Surfplattor som GPS

Post by sarrow »

Går det inte att få kartan att fungera i en surfplatta. Eller är det konkurentens karta som gäller då? Appen som kostar 600 nånting.?
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Surfplattor som GPS

Post by Mikael »

Det borde fungera med IPad / Iphone och appen StreetPilot.

http://www8.garmin.com/apps/

Jag har inte testat det själv...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply