478:an hittar inte "avlägsna" städer

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by runte »

Alltså om jag går via nav/ny rutt/städer så har jag funnit att från Boden räknat så hittar gps:n städer o samhällen ner till Bjästa, drygt 40 mil (mellan Ö-vik och Härnösand) men från Härnösand och längre bort får jag meddelandet "hittar ingen"

Om jag går via adresser är det inga problem förutom att jag då måste ange gator och annan skit och således bökigare

Har förgäves sökt någon inställning för att kunna dryga ut avståndet, men icke, är det måhända samma med 278:an?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by HMR »

Jag tycker att sök på städer är skräp i alla mina Garmin. 278, Nüvi, GMXT. Dvs inget unikt för 478. Brukar kunna lura dom genom att söka på "Storgatan 1". Finns i de flesta svenska byar.

Var nyligen i Barcelona. Där funkar ingen sökning överhuvud taget. I Barcelona är självklart alla gatunamn, t ex vägskyltar & webbsidor, på katalanska. Men i Garmins karta är det på spanska. Inte en bokstav rätt!
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by runte »

HMR wrote:Jag tycker att sök på städer är skräp i alla mina Garmin. 278, Nüvi, GMXT. Dvs inget unikt för 478. Brukar kunna lura dom genom att söka på "Storgatan 1". Finns i de flesta svenska byar.

Var nyligen i Barcelona. Där funkar ingen sökning överhuvud taget. I Barcelona är självklart alla gatunamn, t ex vägskyltar & webbsidor, på katalanska. Men i Garmins karta är det på spanska. Inte en bokstav rätt!
Fick tips om att lura Garmin ang sök på städer, sök på adress istället välj stad utan att välja gata tryck på nav-knappen, då funkar det utm. MEN väljer jag tex. Uppsala då blir det error av någon outgrundlig anl. garminbugg??? Kan välja orter runtikring och det funkar
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by HMR »

runte wrote: Fick tips om att lura Garmin ang sök på städer, sök på adress istället välj stad utan att välja gata tryck på nav-knappen, då funkar det utm.
Jo det var det jag försökte säga. Fast jag brukar välja "Storgatan".
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by runte »

HMR wrote: Jo det var det jag försökte säga. Fast jag brukar välja "Storgatan".
Det kan oxå slå slint, i Boden finns ingen "Storgatan" :mozilla_cool:
Säkerligen ett undantag
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by runte »

Vad f*n har hänt min 478?
Brorsan ringde från södra Sverige, hans 478 hittade inte Växjö, kollade på min men icke där heller, vi har båda uppgraderat till den senaste firm 4.40, gissade att det hade med detta att göra så jag la tillbaka till 4.20, idiotiskt
Efter detta så blev det värre, söker man på adresser så hittar 478:n nada, inte ens mina närmaste städer, meddelar endast "hittar ingen"
Söker man på städer så funkar det som vanligt dvs hittar bara inom ca 30 mil
La in 4.40 igen för att få den lika som förut, men icke, hittar absolut inget under adresser
Ominstallerade CNE 2011 men fortfarande samma fel
Som sagt vad kan ha hänt
Lite lustigt oxå i mina ögon, gps:n hittar samma under städer trots med CNE avbockad
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by runte »

Har inte hittat någon lösning men lite mer kött på benen

GPS:n är med på allt när man väljer ny rutt förutom "adresser", "avfarter" och "korsningar" där kommer direkt "Hittar ingen"
Grunden till allt elände var att när rutt skapades till typ Växjö så ritades rutten fågelvägen, när jag ruttade till platser närmare mig så var allt ok
Mkt tacksam för all ev. hjälp
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by fredrikl »

Har du någon annan karta i gps:en samtidigt med city nabigator?
Jag fick ungefär samma fel när jag hade den senaste norska topografiska kartan tillsammans med CN i min Nuvi
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by runte »

Har även FPv2 men har oxå testat att bocka av den + skoterledskartan men ingen skillnad
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by runte »

Faran över!!!!!!!
Efter div gorm bl. mitt under kartöverföring, error, laddade då in en liten del CNE av Sverige då fick jag tillbaka de rätta funkionerna, därefter den bit av CNE som jag kan tänkas använda och ua :D :D
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: 478:an hittar inte "avlägsna" städer

Post by HMR »

Kanske har det att göra med var kartan ligger.

När jag la hela CN på minneskortet (gmapsupp.img)och FP i internminnet (gmapsupp.img) på min Nüvi 200 så fungerade inte sökning över huvud taget. Det krävdes att i alla fall någon del av CN fanns i internminnet (gmapprom.img) för att sökning skulle funka.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply