Montana bra eller dålig?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Mikael »

Eh, jo. Den fungerar alldeles utmärkt.
Antagligen har du någon inställning som gör att den tar direktrutt.

Har inte fepplat så mycket i menyerna själv.

Vilket ruttläge är inställt?
Vilken fordonstyp är inställd, eller är den i Gå-läge?
När du skickade in skoterledskartan, var bockrutan "Ta med ruttberäkningsdata" ibockad på Kartor-fliken?
När du skapade en rutt, var GPSens position någorlunda i närheten av en skoterled?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Montana bra eller dålig?

Post by tomcel »

Mycket att hålla reda på för en gammal hjärna. Jag kommer tillbaka, tror jag glömde att sätta i bocken när jag körde in friluftskartan.
Tänkte ock¨å jag skulle typa om den med filen du har på annat ställe. Tycker bilderna på skärmen är helt ok.
Ha de//
X-trim o Montana 650t
J.creutzer
Expert
Expert
Posts: 99
Joined: 29 January 2010, 12:37
Location: Säter, Dalarna, Sweden

Re: Montana bra eller dålig?

Post by J.creutzer »

Nu efter att ha läst på lite mer om just Montana och klämmt å kännt lite på den så är jag övertygad... jag ska försöka sälja min nästan fabriks nya 278 och införskaffa en Montan ist :o
vist lite jobbigt att behöva typa kartor osv men det är en lätt match jämfört med att ladda massa kartor på internminnet i 278:an :) så nån som är sugen på en 278 så är det bara att maila :)
To Be Old And Wise You Must First Be Young And Stupid!....
joakim@creutzer.eu

Renegade 1200 4-tec -11;420 Mil :D [Såld]
XRS 600-E-tec -12; 102 Mil [Såld]
Summit X 154" -13; I väntans tider
[- GPSmap62s - GPSmap278 -]
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Yamma666 »

Laddade ner billigaste City Navigator Norden från Garmins hemsida och är väldigt nöjd med produkten. Den saknar det extra som finns i andra versioner men fungerar utmärkt ändå. Samma typ av visning som man är van vid från Garmin utan något 3D eller bilder på kända byggnader. Utan extern elförsöjning är skärmen nästan nedsläckt till man ska utföra någon manöver. Då tänds ljuset upp och det plingar till.
Navigatorn är snabb men självklart långsammare än den i 720 som har samma processor som i de betydligt större marinnavigatorerna. Skiljer det bara så lite som den medföljande kartan i t-modellen och 0,5 Gb minne mot vanliga 650 är mitt råd att skippa t-modellen. Vad man ska med möjligheten till MNEA 0183 nätverksanslutningen kommer jag nog på. Alltid finns det något kul man kan sammankoppla med. Har ett NMEA 2000 nätverk i båten som gör att alla de enheterna skickar info sinsimellan. AIS skickar info om andra båtar som har sändande AIS till skärmen och från skärmen kan man direkt ropa upp önskad båt från VHF;n.
Teknikjournalisten Max Carlgren som jobbar på Vi Båtägare skrev. "Bra val som jag ser det, har testat alla tre enheterna och Montana är helt klart vettigare än 620, tycker jag. 720 är vassare på alla punkter, men funkar som du säger inte till topografi."
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Yamma666 »

Jag fick en gammal version av BaseCamp och laddade nyligen ner senaste versionen. Upptäckte en stor förändring idag. Om man tar fram skoterkartan och vill göra en rutt hemma sätter man bara ner och markerar på startstället på leden och sedan klickar man på målet. Färdvägen ritas exakt efter skoterleden och sedan är det bara att välja trolig snitthastighet så får man info om hur lång tid varje del av turen tar liksom totaltid. Rutten syns väldigt bra i Google Earth eftersom det bara är en linje.
Vid köp av friluftskartan så tänk på att v3 nu är ute. Själv beställde jag lite för tidigt och fick v2
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=108808
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Yamma666 »

Upptäckte att om man i nya BaseCamp gör rutter efter skoterkartan och sedan växlar till fritidskartan så följer rutterna med. Då kan man också se vilka leder som som finns som orginal i fritidkartan och vilka som finns i skoterledskartan och skillnaden mellan dem.
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Mikael »

Kunde man inte göra det i tidigare versioner av Basecamp? (jag använder aldrig basecamp)
I Mapsource har man slltid kunnat göra det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Yamma666 »

Eftersom man tidigare var tvungen att göra en ruttmarkering vid varje liten sväng blev det väldigt grötigt redan på skoterledskartan så jag kollade aldrig.
Är själv van vid Garmin HomePort för marint bruk och BaseCamp är väldigt likt det. Därför kör jag BaseCamp. Allt verkar iaf kanon och snart ska det testas i skoterspåret.
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Montana bra eller dålig?

Post by tomcel »

Hej.
Nu är vi på banan igen. Naturligtvis hade jag förmodligen glömt att bocka i för beräkning eller så var jag för långt ifrån någon led.
Det fungerar nu i alla fall.
Tänkte jag skulle försöka mig på att typa om katan. En fråga bara, skall man ha cd,n för Friluftskartan i datorn när man typar om eller man skall överhuvudtaget inte ha programmet öppet????
X-trim o Montana 650t
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Montana bra eller dålig?

Post by runte »

tomcel wrote:Hej.
Nu är vi på banan igen. Naturligtvis hade jag förmodligen glömt att bocka i för beräkning eller så var jag för långt ifrån någon led.
Det fungerar nu i alla fall.
Tänkte jag skulle försöka mig på att typa om katan. En fråga bara, skall man ha cd,n för Friluftskartan i datorn när man typar om eller man skall överhuvudtaget inte ha programmet öppet????
I typfilseditorn hämtar du typfilen från den karta du vill ändra, tex. Garmin/family_2058
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Montana bra eller dålig?

Post by tomcel »

Ja, detta förstår jag. Men när jag letar efter kartan i datorn så hittar jag inte friluftskartan, hittar bara "Snowmobile".
Jag har läst igenom det mesta som går att läsa här på forumet så nog förstår jag så långt. Jag måste göra något fel eftersom jag inte hittar typ-filen. I ett hastigt ögonblick funderarde jag på att kartan inte är installerad på riktigt sätt på datorn. Jag kan bara öppnna kartan när jag har cd,n i datorn. Jag var nära att "pajja" Z660 jag hade innan så lite försiktig är man ju.
Ha de//
X-trim o Montana 650t
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Yamma666 »

Nu har jag provat min Montana på riktigt under 29 mils körning. Skoterledskartan fungerar ypperligt. Uppskattar att man kan vrida Montanan hur som helst och skärmen följer med men så kanske alla bärbara navigatorer fungerar. Även jag har en vridande markering på kartan vid stillastående som känns lite tråkigt.Innan Montanan har hittat sin exakta position ritar den upp en massa streck på spårhanteraren så aktuellt spår bör man radera innan man kör iväg. Montering med mc fäste direkt till batteriet via medföljande kablar.
Attachments
Skotern 007 liten.jpg
Skotern 006 liten.jpg
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Montana bra eller dålig?

Post by tomcel »

Ang vårt problem med roterande kartbild,
Fick ett tips av Mikael att stänga av den elektroniska kompassen. Fick tipset igår så jag har inte hunnit testa.
//Ha De
X-trim o Montana 650t
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Montana bra eller dålig?

Post by X-ride »

Det finns även i menyn så att det går att "låsa" stående eller "liggande" kartvisning dock inte med GPSén upp och ner utan i två lägen av fyra om du snurrar den. Hade först satt min 650t liggande med "upp och ner" för att kabeln bättre följde med från fästet in i huven, upptäcket sedan att kartan snurrade och när jag låste den, blev bilden upp och ner, vände fästet och allt blev frid och fröjd.
Post Reply