Montana bra eller dålig?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

greus
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 31 December 2011, 08:08
Location: Kåge

Montana bra eller dålig?

Post by greus »

Har tänkt köpa mig en Garmin Montana 600.
Är det någon som har provat den på skotern?
Har aldrig anvät mig av gps på skotern såjag är intresserad av vad folk rekommenderar för gps.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Mikael »

Jodå, sitter monterad på min Apex XTX, en 650 men de är ganska lika förutom kameran.
Dock har Kung Bore inte varit på sin snälla sida så jag har inte haft möjlighet att testa den mer än att flippa med den i huset.

Rent spontant så känns den mycket bra, men en otroligt ljusstark skärm, visar POI i vilken zoomnivå som helst (konfigureringsbart) osv.
Har mycket stora förhoppningar på den.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
X-ride
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 11 September 2011, 16:43
Location: Who Valley

Re: Montana bra eller dålig?

Post by X-ride »

Har kört ca 15 mil med Montana 650t på min X-ride och är oerhört nöjd. Bra laddbart fäste, bra skärmstorlek och inte minst, grymt bra ljuskänslighet. Enkelt att styra med fingrarna på skärmen kanske lite plottrigt att sätta ner "nålen" på exakt plats men i övrigt, grymt nöjd.
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Montana bra eller dålig?

Post by HMR »

Något förvånad, minst sagt, kunde jag konstatera att Fri Pro v2 i princip inte funkar i Montana. Oläsbar i originalskick. T ex så visas skog & vatten med i stort sett samma färg!

Nu fixat med speciell typfil för Montana. Finns här: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: Montana bra eller dålig?

Post by puttedyk »

Hej lånar tråden. vad är det som skiljer 600 från 650 för utom kameran??
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
J.creutzer
Expert
Expert
Posts: 99
Joined: 29 January 2010, 12:37
Location: Säter, Dalarna, Sweden

Re: Montana bra eller dålig?

Post by J.creutzer »

kolla HÄR!
To Be Old And Wise You Must First Be Young And Stupid!....
joakim@creutzer.eu

Renegade 1200 4-tec -11;420 Mil :D [Såld]
XRS 600-E-tec -12; 102 Mil [Såld]
Summit X 154" -13; I väntans tider
[- GPSmap62s - GPSmap278 -]
User avatar
puttedyk
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 3 February 2008, 02:00
Location: Öregrund och Umeå

Re: Montana bra eller dålig?

Post by puttedyk »

Tack
livet är kort gör något roligt
AC XF8000 8) AC Cf1000 såld, AC trippeltouring såld
gps 45, gpsmap 76cx, Montana 600
ltfrebac
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 23
Joined: 1 January 2009, 14:01
Location: Boden, Sweden

Re: Montana bra eller dålig?

Post by ltfrebac »

Hur står sig Montanan mot 276:an exvis? +/- ? Nyfiken på skärmen framförallt, upplösningen är ju lägre än på 276:an, något man lider av? Grymt sugen att byta ut trotjänaren då den är minst sagt svårplacerad på nyåket...
Lynx BD DS 2019
RMK 800 163" 2011
Garmin 276Cx
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Montana bra eller dålig?

Post by HMR »

ltfrebac wrote:Hur står sig Montanan mot 276:an exvis? +/- ? Nyfiken på skärmen framförallt, upplösningen är ju lägre än på 276:an, något man lider av? Grymt sugen att byta ut trotjänaren då den är minst sagt svårplacerad på nyåket...
Vill påstå att det är en fråga om tycke & smak. Skärmen är något lite sämre på Montana men å andra sidan så är spårhantering och användargränssnitt bättre. Båda är bra.

Jag har bestämt mig för att fortsätta med 278 (=276C) men det beror på att jag kör MC på småvägar. För den som kör utanför vägnätet tror jag mer på Montana.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Mikael »

Har lyckats knåpa ihop 5 mil eller så med Montanan och hittills så känns den som en värdig efterträdare till 278an.

Det som är lite trist är att man måste fixa Frilufts V2 lite för att den skall bli bra i Montanan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Engström
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 17
Joined: 14 November 2007, 22:11
Location: Krokom

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Engström »

nån som har koll på skillnad mellan friproV2 om man kör 600/650 och originalkartan i 650T ?
Venture MP-08 1300 mil
Gpsmap 620
Kingcab Navara dh -04

Ledansvarig Centrala Krokom
www.krokomsmk.se
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Yamma666 »

Eftersom jag aldrig haft någon frilufts gps tidigare var jag i valet och kvalet när jag skulle beställa men valde slutligen 650t. Jag har 650t sedan några dagar och installerad karta tycker jag är kass. Installerade Friluftskartan pro v2 och skillnaden är stor. De två kartorna upptar ungefär 5 Gb av utrymmet så att ca 3 Gb finns ledigt. Bluechart G2 kör jag från sd-kort. Imponerad av 650.
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Montana bra eller dålig?

Post by tomcel »

Jag hämtade hem min Montana 650t igår. Jag har tidigare kört med 276c, Z660 och en CX. Jag blev lite missnöjd med Z660 därför köpte jag en Montana. Efter en hastig titt så kan jag konstatera att den ser väldigt enkel ut att hantera samtidigt som den har otroliga möjligheter och förutsättningar. Jag har Frilufts på minne i den och Skoterledskartan inladdad.
Upptäckte att den inte låser på skoterlederna utan den räknar fågelvägen efter det att jag markerat en korsning på leden att köra till. Kan någon hjälpa mig med inställningen. Såg också i tråden att det finns en bra typfil till denna Gps. Är det enkelt att byta fil??? När jag gjorde detta på Z660 så slutade det nästan i katastrof. Jag är också van vid Nuvi menyn och kartvisningsbild så det känns fortfarande lite obekvämt men annars är jag nöjd hittills.
Jag lovar att återkomma efter helgen för då skall "Montanan" jobba.
Ta det lungt på lederna.
X-trim o Montana 650t
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Montana bra eller dålig?

Post by Yamma666 »

Jag har inte kunnat prova min på någon skoterled ännu men nästa helg blir det test. Instrumentvisning kan man ändra under inställningar/karta/översikt om man vill ha Nüvi. Kanske är det så att valet av profil påverkar om skotern följer leden på kartan eller ej.
Köpte City navigator igår och den ska testas idag. Har Montanan inställd på EGNOS liksom i min 720 och hoppas att den har samma nogrannhet. Programmet med areaberäkning är nog mest en kul grej. Provade vid två tillfällen att gå tätt intill ett staket på en tennisbana och det skiljde ca 150 m2 på de två gångerna.
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
User avatar
tomcel
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 2 June 2009, 18:52
Location: Transtrand

Re: Montana bra eller dålig?

Post by tomcel »

Funkar inte Autorautingen i Montana650t?? Har ite fått min att räkna på lederbna.
X-trim o Montana 650t
Post Reply