Garmin nuvi 500/550 köra från punkt A till punkt B?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
psike
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 10 September 2010, 13:32
Location: Skellefteå

Garmin nuvi 500/550 köra från punkt A till punkt B?

Post by psike »

Hejsan,

eftersom jag och mina vänner begåvat oss med långa maskiner säsongen till ära har jag en fråga som iofs inte rör just skoterledskartan, men kan tänka mig att någon kanske kan besvara min fråga ändå.

Vi avser åka från en by till en annan och ska INTE köra skoterleder, utan vill i princip mata in koordinaten vi ska till och få nån sorts hjälp av min GPS för att komma rätt - är detta möjligt? Hur?

Eller är det bara att zooma ut på kartan och "friköra lite lagom rätt"?
Ski-Doo Freeride 146" -12 (med Garmin Nüvi 500)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin nuvi 500/550 köra från punkt A till punkt B?

Post by Mikael »

Jodå, direktrutt eller 'fågelvägen' som endel GPSmodeller kallar det kan alla GPSr göra. Om du ställer in Nuvi på GÅ så blir det direktrutt om du har en navigerande karta. Har du bara Frilufts så blir det alltid direktrutt då den ej har navigeringsinfo.

Har man ex. Friluftskartan så kan man söka upp namnet på byn man skall till och bara välja "Gå till" så får du ett streck från din position till byns position.

Oavsett hur du svänger och kör så har du alltid en rak linje från dig till byn ifråga. Och du kan zooma in för att se bättre på kartan, strecket finns alltid där.

Och ja, man kan också mata in koordinater och bara köra efter dem med en GPS, med eller utan karta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
psike
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 10 September 2010, 13:32
Location: Skellefteå

Re: Garmin nuvi 500/550 köra från punkt A till punkt B?

Post by psike »

Tack tack för svar.

Friluftskartan har jag ju, så ska nog gå fin-fint att "gå" till vårat mål :)
Ski-Doo Freeride 146" -12 (med Garmin Nüvi 500)
Post Reply