Montana stänger av sig

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Haks
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 7
Joined: 29 January 2012, 10:39
Location: Kåge

Montana stänger av sig

Post by Haks »

Var idag ute och körde för att kunna skicka in lite nya spår. När jag tillslut insåg att leden ej var uppkörd mer i år så tänkte jag gena raka vägen hem ospårat. Så markerade svärföräldrarnas hus där frun och sonen roade sig och valde "kör". Problemet kom när montanan skulle beräkna rutten. Hade gpsens ruttdragning inställd på bilkörning istället för "direkt ruttdragning" som jag hade tänkt. När rutten beräknades och kom till 80-90% så stängde montanan av sig. Startade om den typ 10 ggr men så fort jag startade den så försökte den beräkna rutten igen och stängde av sig.
När jag till slut kom närmare skoterleden så testade jag igen och då lyckades beräkningen.
Ganska irriterande bugg och undrar om någon fått samma problem och om det går att lösa.
Annars får jag väl försöka komma ihåg att ändra till direkt ruttdragning när jag kör ospårat men den sannolikheten att jag kommer ihåg det är ju inte så stor.
Jag testade att ta ut batteriet men det funkade inte.
Är i övrigt jäkligt nöjd med min Montana.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana stänger av sig

Post by Mikael »

Har du uppdaterat Montanan med senaste programvaran? Dvs med Webupdater?

Sent from my Samsung Galaxy S using Tapatalk
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Haks
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 7
Joined: 29 January 2012, 10:39
Location: Kåge

Montana stänger av sig

Post by Haks »

Jopp. Uppdaterades idag till senaste. 3.90 om jag inte har fel.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana stänger av sig

Post by Mikael »

Lurigt!
Antagligen så kommer det komma lite fler uppdateringar till Montanan. Hoppas Garmin fixar det så snart som möjligt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
J.creutzer
Expert
Expert
Posts: 99
Joined: 29 January 2010, 12:37
Location: Säter, Dalarna, Sweden

Re: Montana stänger av sig

Post by J.creutzer »

Kan det vara så att det är två stycken "navigerings bara" kartor som är aktiverade? min 278 var lika dan när cne och skoterkartan var aktiverade samtidigt.
To Be Old And Wise You Must First Be Young And Stupid!....
joakim@creutzer.eu

Renegade 1200 4-tec -11;420 Mil :D [Såld]
XRS 600-E-tec -12; 102 Mil [Såld]
Summit X 154" -13; I väntans tider
[- GPSmap62s - GPSmap278 -]
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Montana stänger av sig

Post by runte »

Samma med 478 och GMXT, iofs inte så konstigt, hur ska gps:n veta om du ska köra skoter eller bil, därför får mina gps:er en "blackout" om jag glömmer att bocka av antingen cne eller skoterledskartan
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Haks
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 7
Joined: 29 January 2012, 10:39
Location: Kåge

Montana stänger av sig

Post by Haks »

Näe. Har haft Bilkartan avstängd när jag kört skoter, så har inte dubbla kartor igång.
Och det här, Inte så konstigt, köper jag inte riktigt heller. Inte så konstigt att montanan inte klarar det kanske, men jag borde få ett felmeddelande istället för en svart skärm.
Jobbigt om jag varit ute och gått i skogen och skulle ta mig hemåt. Som tur är är det lite lättare att följa sitt eget spår när man kört skoter.

Annars så, jag var ute en sväng runt 6-7 timmar i helgen, ca 30 mil. Haft montanan på batteri hela tiden. Sista en och en halv timme med display lysandes konstant 80%. -5-10 ute. Hade 55% batteri kvar när jag kom hem. Klart imponerande
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana stänger av sig

Post by Mikael »

Är nog pga bugg i gpsens programvara. Vill minnas att 276C led av den för ett bra tag sedan.
Skicka gärna buggrapport till Garmin, men antagligen kommer de skylla på kartan om de får reda på att det inte är en Garmin originalkarta i gpsen.

Sent from my Samsung Galaxy S using Tapatalk
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply