Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by runte »

I 478:an finns 3 olika spårintervaller att välja, Distans i km, Tid i sekunder och Upplösning i meter, distans och tid är ju ganska givet men vad menas med upplösning??
I läge distans är lägsta inställbara värde 0,01km dvs 10m, i läge upplösning är lägsta inställbara värde 1m
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by Mikael »

Upplösning/Resolution har något med antalet meter av förändrad riktning så tas en ny punkt.
Dvs kör du spikrakt i 1 mil så blir det typ bara 2 punkter, men om du snirklar på så tar det jättemycket punkter.
Den bästa inställningen som jag ser det.

Jag har min 278 inställt på Upplösning 25m
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by HMR »

Jag använder oxå alltid upplösning.

Ett annat sätt att uttrycka det är "Hur fel får det bli?". Dvs det värde man uppger är kopplat till det största fel man accepterar. Jag kan tänka mig att om man vill kunna backtracka i snöstorm så sätter man felet lågt. T ex 10 m. Om man som jag bara vill logga hur jag kört MC på småvägar så räcker 50 m. Vid 50 m så klarar 278/478 att logga 200 mil eller så.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by runte »

Tack för era svar, hade vaga funderingar åt det håll ni nämner men för att vara säker så skickade jag frågan

Anl. till frågan var egentligen varför vår Kommuns, säkert dyra GPS, i vissa lägen visade något mer exakt än 478:an, GIS-mannen hade sin inställd på 1 spårpunkt/sek och dessutom hade extern antenn, kollade 478:an efteråt och jag hade läge upplösning 25m, gissar standardinst
Förstår ju att 1punkt/sek fyller spårminnet relativt fort
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by HMR »

Nu är det rätt stor skillnad i exakthet. 278/478 är inga under i exakthet. Typ +- 10 m när det är som bäst.

Jämför med Nüvi 760 - den bästa bil-GPS som byggts över huvud taget enligt min åsikt. Jag har extern antenn till den och felet är ständigt mindre än 3 m. Har f n antennen inuti bakluckan som är av glasfiber. Skall flytta den till motorhuven. Påverkar märkbart hur snabbt den noterar svängar mm! Nüvin har koll på om jag är på höger eller vänster sida av vägen!

Men allt är relativt. De GPS:er dom har på entreprenadmaskiner visar fel på betydligt mindre än +- 5 cm.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by Mikael »

HMR wrote: Men allt är relativt. De GPS:er dom har på entreprenadmaskiner visar fel på betydligt mindre än +- 5 cm.
Jo, Differentiell GPS är ganska exakt. Använder ju sånt för att kolla om en vulkan är påväg att få utbrott genom att mäta om bergssidan som GPSen är fastbultad på flyttar sig X antal mm.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by runte »

HMR wrote:Nu är det rätt stor skillnad i exakthet. 278/478 är inga under i exakthet. Typ +- 10 m när det är som bäst.

Jämför med Nüvi 760 - den bästa bil-GPS som byggts över huvud taget enligt min åsikt. Jag har extern antenn till den och felet är ständigt mindre än 3 m. Har f n antennen inuti bakluckan som är av glasfiber. Skall flytta den till motorhuven. Påverkar märkbart hur snabbt den noterar svängar mm! Nüvin har koll på om jag är på höger eller vänster sida av vägen!

Men allt är relativt. De GPS:er dom har på entreprenadmaskiner visar fel på betydligt mindre än +- 5 cm.
Roade mig under dagens skotertur att ha "noggrannhetsidan" framme på 478:an och blev faktiskt lite förvånad, i relativt tät barrskog var noggrannheten mellan 5-8 meter, vid sidan av någon bergknalle steg det momentant till max 10-13 meter och vid öppna ytor låg den på 5-6 meter, under 5 meter har jag aldrig noterat
Det är med org.antennen på
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by Mikael »

runte wrote: Roade mig under dagens skotertur att ha "noggrannhetsidan" framme på 478:an och blev faktiskt lite förvånad, i relativt tät barrskog var noggrannheten mellan 5-8 meter, vid sidan av någon bergknalle steg det momentant till max 10-13 meter och vid öppna ytor låg den på 5-6 meter, under 5 meter har jag aldrig noterat
Det är med org.antennen på
Den noggranhet som GPSen visar att den har stämmer inte med verkligheten. Tror du får ta GPSens noggranhetsvärde * 5 för den verkliga felmarginalen.

Har att göra med att GPSen är mycket dålig på att hålla koll på vilken höjd den befinner sig på, och då vi ligger ganska mycket norrut och satelliterna är en bit söderöver så blir den reela missvingingen betydligt större än vad GPSen tror.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin GPSMAP 478 spårlogg

Post by runte »

Jaja men så lätt ger jag mig inte, hehe

Knatade runt kvateret idag med max inzoomning, 8m, och skulle vilja påstå att i detta fall är noggrannheten är klart bättre än +-5m, iofs tämligen fri sikt för gps:n och ingen höjdskillnad, noggrannheten på 478:an låg på 5m
Notera att vägens verkliga bredd är ca 6m, visas på kartan som ca 1m, i övrigt så stämmer storlek på tomter, storlek på hus, avstånd mellan fastighetsgränser mm enl Mapsource, tom arean på min tomt stämmer ganska exakt
Kurvorna runt kvarteret är inte av polygontyp utan mer som spåret visar
Gps:n inställd på 1 spårpunt/sek

Skärmdump från 478:an, max upplösning 8m
Image

Från Ms, maxupplösning 20m
Image
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply