Nybörjare på GPS

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Bearcat Turbo
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 29 October 2012, 17:31
Location: Stensele

Nybörjare på GPS

Post by Bearcat Turbo »

Har lite frågor om inställningar på min Garmin Montana 600
Vad ska man använda för Positionsformat?
Har det någon betydelse vad man använder för Nordlig Referens, geografisk eller magnetisk?
Har hittat på detta forum om att man inte ska ha aktiverat Lås på väg, samt att man i Objekt att undvika, skall ha markerat alla utom Motorvägar därför att Skoterledskartan läses som motorväg. Är det rätt uppfattat?
Finns det andra inställningar som man bör göra för att få det att funka så bra som möjligt?
Har inte fått min Skoterledskarta ännu men väntar spänt.
/Fredric Nilsson
Kör:
Thundercat TURBO
Navigerar med: GARMIN Montana™ 600
Friluftskartan PRO V3 & Skoterledskartan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nybörjare på GPS

Post by Mikael »

Du har hittat svar på alla frågor. Just när det gäller referens så har det mest betydelse när du skall navigera till sjöss och styra efter grader. Dvs om du har en karta och skall ta ut kursen osv.

Övriga inställningar är efter smak, helt enkelt testa sig fram.

Skoterledskartan borde finnas i din epostlåda... :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat Turbo
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 29 October 2012, 17:31
Location: Stensele

Re: Nybörjare på GPS

Post by Bearcat Turbo »

Okay, när man börjat använda funktionerna så ser man kanske hur man vill ha inställninga osv.
Men någon karta på mail har inte dykt upp.
/Fredric Nilsson
Kör:
Thundercat TURBO
Navigerar med: GARMIN Montana™ 600
Friluftskartan PRO V3 & Skoterledskartan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nybörjare på GPS

Post by Mikael »

Nå nu...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat Turbo
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 29 October 2012, 17:31
Location: Stensele

Re: Nybörjare på GPS

Post by Bearcat Turbo »

Nu funkar det, jag är en lycklig 40 årig man hahaha
Hoppas nu bara på kyla och snö.

Hälsningar
Fredric
/Fredric Nilsson
Kör:
Thundercat TURBO
Navigerar med: GARMIN Montana™ 600
Friluftskartan PRO V3 & Skoterledskartan
User avatar
Bearcat Turbo
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 29 October 2012, 17:31
Location: Stensele

Re: Nybörjare på GPS

Post by Bearcat Turbo »

Ingen snö i sikte :( men har varit lite krasslig i helgen så jag har hunnit sitta och knappa en del på min Montana, så nu har jag lite frågor
Hur stort micro SD accepterar en Montana 600? Ser på nätet att det verkar finnas olika klasser på microSD kort Bla klass 2 & klass 10 vad är det för skillnad?
Har provat att lägga i Typ filer för friluftskartan Pro V3 Norra Norrland, hittade dessa på http://www.utsidan.se/forum/showthread. ... 95&page=19
det är 3 filer FRIPRO14,23,30 när man packat upp zip filen.
Jag använde mig av JaVaWa GMT, och jag fick det att funka redan på första försöket. Gjorde givetvis en backup av orginal instalation först med samma program funkade bara fint det oxå.
Nu till min fråga, ni som nu har använt detta i skarpt läge. Vilken version, orginal friluftskarta pro v3,
eller uppdaterade typ filer tycker ni funkar bättre i verkligheten/i tex montana 600?
Har ni andra/eget modifierade Typ filer som ni tycker är bättre?
Jag har alltså inte provat i min GPS, använder där microSD kort med orginal installerad Friluftskarta pro V3, vet ej hur man gör för att göra backup på kartan som ligger på microSD kortet, någon som har tips?
/Fredric Nilsson
Kör:
Thundercat TURBO
Navigerar med: GARMIN Montana™ 600
Friluftskartan PRO V3 & Skoterledskartan
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nybörjare på GPS

Post by runte »

Bearcat Turbo wrote:Ingen snö i sikte :( men har varit lite krasslig i helgen så jag har hunnit sitta och knappa en del på min Montana, så nu har jag lite frågor
Hur stort micro SD accepterar en Montana 600? Ser på nätet att det verkar finnas olika klasser på microSD kort Bla klass 2 & klass 10 vad är det för skillnad?
Har provat att lägga i Typ filer för friluftskartan Pro V3 Norra Norrland, hittade dessa på http://www.utsidan.se/forum/showthread. ... 95&page=19
det är 3 filer FRIPRO14,23,30 när man packat upp zip filen.
Jag använde mig av JaVaWa GMT, och jag fick det att funka redan på första försöket. Gjorde givetvis en backup av orginal instalation först med samma program funkade bara fint det oxå.
Nu till min fråga, ni som nu har använt detta i skarpt läge. Vilken version, orginal friluftskarta pro v3,
eller uppdaterade typ filer tycker ni funkar bättre i verkligheten/i tex montana 600?
Har ni andra/eget modifierade Typ filer som ni tycker är bättre?
Jag har alltså inte provat i min GPS, använder där microSD kort med orginal installerad Friluftskarta pro V3, vet ej hur man gör för att göra backup på kartan som ligger på microSD kortet, någon som har tips?
Hej jag har gjort en som jag tycker är vettig, hur den ser ut i Montana har jag ingen uppfattning om
Glöm inte att tömma TileCache i Doc and Sett för att kunna se ändringar
Attachments
ruv32575.typ
(86.74 KiB) Downloaded 220 times
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nybörjare på GPS

Post by runte »

runte wrote:
Bearcat Turbo wrote:Ingen snö i sikte :( men har varit lite krasslig i helgen så jag har hunnit sitta och knappa en del på min Montana, så nu har jag lite frågor
Hur stort micro SD accepterar en Montana 600? Ser på nätet att det verkar finnas olika klasser på microSD kort Bla klass 2 & klass 10 vad är det för skillnad?
Har provat att lägga i Typ filer för friluftskartan Pro V3 Norra Norrland, hittade dessa på http://www.utsidan.se/forum/showthread. ... 95&page=19
det är 3 filer FRIPRO14,23,30 när man packat upp zip filen.
Jag använde mig av JaVaWa GMT, och jag fick det att funka redan på första försöket. Gjorde givetvis en backup av orginal instalation först med samma program funkade bara fint det oxå.
Nu till min fråga, ni som nu har använt detta i skarpt läge. Vilken version, orginal friluftskarta pro v3,
eller uppdaterade typ filer tycker ni funkar bättre i verkligheten/i tex montana 600?
Har ni andra/eget modifierade Typ filer som ni tycker är bättre?
Jag har alltså inte provat i min GPS, använder där microSD kort med orginal installerad Friluftskarta pro V3, vet ej hur man gör för att göra backup på kartan som ligger på microSD kortet, någon som har tips?
Hej jag har gjort en som jag tycker är vettig, hur den ser ut i Montana har jag ingen uppfattning om
Glöm inte att tömma TileCache i Doc and Sett för att kunna se ändringar
Glömde skriva att bifogad typ-fil är avsedd för NN v3, har även för övriga regioner om intresse finns
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nybörjare på GPS

Post by Mikael »

Bearcat Turbo wrote: Jag har alltså inte provat i min GPS, använder där microSD kort med orginal installerad Friluftskarta pro V3, vet ej hur man gör för att göra backup på kartan som ligger på microSD kortet, någon som har tips?
Ett gott råd. Rör inte något på kortet. Kartan som ligger på kortet är låst till kortets ID-nummer. Kopierar du kartan till annat kort slutar den fungera.

Man kan modifiera den färdiga IMG-filen som ligger på original-kortet och byta ut TYP-filer, lägga till mera kartor osv., men det krävs lite kunskap om Garmins kartformat.

Vill minnas att man kan överföra en liten del av kartan från dator till GPSens internminne och då kommer den TYP-fil som finns i datorn (och överförd till GPSens interninne) även användas på kartan som finns i SDkortet. Dvs du behöver inte skicka in HELA frilufts till GPSen, bara en yttepytte-kartdel.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat Turbo
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 29 October 2012, 17:31
Location: Stensele

Re: Nybörjare på GPS

Post by Bearcat Turbo »

Okay då vet jag lite mer.
/Fredric Nilsson
Kör:
Thundercat TURBO
Navigerar med: GARMIN Montana™ 600
Friluftskartan PRO V3 & Skoterledskartan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nybörjare på GPS

Post by Mikael »

Btw, har du firmware 4.20 på din Montana? Isf så är det nog dags att uppdatera den med Webupdater. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply