ruttberäkningsfel montana

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
hoppadde
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 20 January 2013, 06:41
Location: skellefteå

ruttberäkningsfel montana

Post by hoppadde »

ska göra en rutt och får bara ruttberäkningsfel oavsett om jag söker en mil bort eller ca 7 mil bort,den kommer upp till 80% sen står den still i ca 15 sek sen kommer ruttberäkningsfel upp.gpsen är en montana och alla kartor är köpta och instalerade av proffs alltså inte jag.vad är felet,handhavande eller tekniskt.
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by runte »

Kan det vara så enkelt som att du har olika ruttbara kartor igång samtidigt? Tex. skoterledskartan och City Navigator, isåfall är det svårt för GPS:n att veta om du ämnar köra skoter eller bil
Bocka isåfall av tex. CityNav eller skoterledskartan
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
hoppadde
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 20 January 2013, 06:41
Location: skellefteå

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by hoppadde »

har plockat ur minnes kortet ur gps,en,tyvärr ingen skillnad,har bara friluftskartan och skoterledskartan i.ska åka och ställa mig brevid en skoterled med gps,en får se om den gillar det bättre än hemma på gården som är ca 1,5km från leden.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by Mikael »

Friluftskartan V3 är också ruttande.
Det du kan göra är att ställa in Montanan på fordonsnavigering, undvika gruvägar etc.
Skoterlederna är motorvägar enligt GPSen så ställ in så att allt möjligt undviks utom de.

Så kör jag och då blir det ytterst sällan fel. Garmin har ingen funktion för att kunna välja vilken karta man skall rutta efter.

Beräkningsfelet kommer att den hittar en väg först, då den är närmare än skoterleden och försöket då via väg rutta till destinationen som kanske inte gå att nå med väg.

Felet kan också bli om du är allt för långt från en skoterled, kanske nån km eller så. Vet ej exakta avståndet då det är olika beroende på modellen.

Man kan också få samma fel om man försöker rutta efter leder och det sedan inte finns leder som ansluter till varandra för att nå målet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
hoppadde
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 20 January 2013, 06:41
Location: skellefteå

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by hoppadde »

jepp,har varit till skoterleden och där funkar det,då vet man det.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by Mikael »

Man kunde önska att GArmin kunde lägga till en funktion där man kan välja vilket karta man skall rutta efter.
Tyvärr så är det nog inte så troligt...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by runte »

Kanske bara tillfälligheter men jag har testat med en hel del rutter i stugvärmen med FPv3 och skoterledskartan i både Garmin 478 och GMXT och inte (miss)lyckats en enda gång att det ruttas annat än efter skoterledskartan trots många traktorvägar och stigar inblandade och har "öppet hus" dvs. utan att ha valt något undantag
Däremot såg jag idag när jag lämnade skoterledskartan för att gena efter en traktorväg då räknades rutten om till traktorvägen, bra eller dåligt kan nog bero på omständigheterna :)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by Mikael »

Det är en smula fuskigt att jämföra med 478an. :) Den beteer sig som en GPS skall göra, och gör den inte det kan man göra så att den gör det. :)

Du kan ställa på undvikande på grusväg så slipper du traktorvägen... Om du nu vill dvs...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: ruttberäkningsfel montana

Post by runte »

Mikael wrote:Det är en smula fuskigt att jämföra med 478an. :) Den beteer sig som en GPS skall göra, och gör den inte det kan man göra så att den gör det. :)

Du kan ställa på undvikande på grusväg så slipper du traktorvägen... Om du nu vill dvs...
Kan bli lite lustigt med v3, såg idag att när jag befann mig på en sjö ca 1,5-2 km från närmaste skoterled och jag skulle rutta hem då ruttades efter bilvägar, tog ingen notis om skoterleden som passerades, tänkte va f-n jag har ju bockat av CNE, men när jag närmade mig skoterleden så ändrades rutten till skoterledskartan, verkar som att det på något sätt är högre prio på den
Har inte gjort några vägundantag än
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply