Garmin GPSMAP 620

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

lynxcommander
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 4 February 2013, 22:07
Location: gällivare

Garmin GPSMAP 620

Post by lynxcommander »

Hej

Jag är ganska novis gällande Gpser, skoterledskartor, dubbla kartor. You name it.
Men ensak är jag dock säker på, och det är att en ny gps ska införskaffas.

Jag har tidigare haft en 60csx med frilufskartan och nu har jag kikat på en gpsmap 620.
Det finns ingen ÅF på orten som saluför marina enheter så jag får förlita mig på era intryck och omdömen.

Jag ringde en båtfirma i luleå som hade gpsen, jag frågade om pris (givetvis är jag både snål och fattig). Priset var vi överens om men han sa att friluftskartan inte fungerar ifall jag inte också laddar in skoterledskartan?

Vidare har jag läst, men inte fått klarhet i, om gpsen gör ett spår efter där jag färdats. På 60csx:en så hade jag ett rött och fint spår att vända tillbaka till ifall ovädret skulle slå till. Mapsource eller basecamp är inget jag använder till att ladda in rutter till datorn, behåller mina favorit fiskeplatser hemlig :)


Hoppas ni gossar kan bringa klarhet i min dimmiga blick

/lynxcommander
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by runte »

Hej, det finns nog större experter än jag på detta forum men av det som finns att köpa idag om du vill ha en "riktig" GPS som klarar av det du önskar så är det nog Garmin Montana som gäller

Om du råka få tag på en Garmin GPSMAP 278/478 (saluförs inte längre) så får du oxå allt du behöver, bla. en mkt ljusstark skärm även i sol och vita vidder, alla tänkbara inställningsmöjligheter och lite till, på minussidan ligger begränsad minneskapacitet ca 2 gb + ett svindyrt minneskort på max 512 mb och lite omständigare att ladda in kartor

Har själv en Garmin 478 som jag är helnöjd med och har pillat lite i en Garmin Montana och kommit underfund med att en sådan skulle jag mer än väl kunna tänka mig att äga bla. för stor minneskapacitet samt läser minneskort med många gb och en ljusstark skärm

Om det är samma båtfirma i Luleå som jag tänker på och har lite erfarenhet av så är inte allt vad dom påstår överensstämmande med verkligheten
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by Mikael »

Lite info kring GPSMAP620. Jag har haft en sådan innan en klåfingrig jävel inte kunde hålla isär mitt och ditt. :evil:

Nåja...
Det stämmer att du måste ha Skoterledskartan för att Frilufts skall fungera bra. 620 vägrar gå över i landläge om det inte finns en ruttbar karta inladdad.
Spår ritar den så man ser var man har kört osv.
Man kan säga att en GPSMAP620 i båtläge är en ruskigt bra GPS, när den sedan går över i billäge så är den som en nedbantad Nuvi500.
Den har POI-problem, som alla Nuvi/Zumo (dvs, man ser dem inte utom på max zoom)
Svag ljusstyrka på skärmen så den är svår att se då vårsolen visar sitt rätta jag.
Annars stor skärm osv. Jag upplevde den nästan lite för stor. Hanterar Frilufts bra, dvs bra på panorera, om man bortser från POI-problemet.
Spänninsgmatning direkt i fästet. osv.

Nu har ju Montanan alla dessa fördelar också, förutom något mindre skärm. Sedan har den tonvis med andra finesser om man vill sitta och dutta sig fram i Geocahing osv. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by Yamma666 »

Jag har aldrig ägt en GPSMAP 620 men har läst en del tester. 620 som är storebror till 525 skulle nog blivit en storsäljare om den haft starkare skärm och snabbare processor. Att den går att använda även i bilen och utan extern strömmkälla var något nytt för båtfolket. Nu hade andra tillverkare ljusstarkare och snabbare GPS;er så därför lanserade Garmin 720 vars processor kommer från större Garmin modeller. Denna blev en testvinnare vilket gjorde att 620 kom i skymundan. Många nya båtar levererades med 525 eller 720.



Lite OT. En GPS som kan rita hur man har åkt kallas plotter men jag föredrar nog namnet GPS på land
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by Mikael »

Notera, varken 325, 525 eller 720 kan hantera ruttbara kartor.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by Yamma666 »

Det är lite synd eftersom jag har en 720 men det fick jag veta förra vintern så det blev en Montana på skotern
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
lynxcommander
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 4 February 2013, 22:07
Location: gällivare

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by lynxcommander »

Hej!

Bra med lite konkreta svar. Montanan var den gps jag först hade i åtanke, men fick senare tips av en missnöjd montana användare att leta efter en 276c/278, slutligen fick jag tips om att köpa en 620.

Vid ett ev köp av 620:in, ingår det något fäste som fungerar att montera på skotern eller måste man köpa det separat?
Vidare så pratade jag med garmin sverige angående karta till gpsen. Han sa att friluftskartan v2 fungerar och är kompatibel, men att v3 än inte var utprovad så den var inte med på kompabilitetslistan. (men troligen fungerar)

Är det någon som kört frilufts v3 i denna gps apparatur?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Sv: Garmin GPSMAP 620

Post by Mikael »

Vill minnas att V3 funkade i 620. Att 620 är seg med Frilufts håller jag inte riktigt med om.
V2 fungerar i Frilufts men du kan inte få över den i landläge utan en ruttande karta, som ex City Nav eller Skoterledskartan.

V3 är också ruttande på gott och ont...

Största problemet med V3 i 620 var egentligen att det var svårt att se skillnad på vatten och skog.
Vatten var blaskigt blått och skog blaskigt grönt.
Otroligt svårt att se skillnad vid snabb anblick, speciellt i dagsljus då 620 har ganska ljussvag skärm. Fixade problemet med att typa om Frilufts.

Tror att marina fästet följer med gpsen, om inte så har jag ett sådant liggandes.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
lynxcommander
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 4 February 2013, 22:07
Location: gällivare

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by lynxcommander »

Okej.
Det där med att typa om kartan, är det någonting som en lekman klarar av med computerhackingskills likt en vanlig dödlig? Kanske rent av finns en guide här på forumet?
Jag letar efter onlinebutik, vilken kan ni rekommendera?
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by runte »

Det är inte svårt egentligen, problemet ligger ofta på att den kartbild du ser i pc:n ofta inte överstämmer men färgerna i gps:n
Det kräv en del laborerande för att få de färger man önskar i gps, tex på bifogad skärmdump från Garmin 478 så är inte kartan alls så illgrön i gps:n som visas i skärmdumpen, utan har behagligare färger
Image

Du kan förändra i princip allt, vägar, stigar, färger på allt möjligt mm mm
Vad jag känner till så finns 2 program för att editera org.kartan
http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi, webb-baserat och TYPWiz3 som du laddar in i pc och som är massor mkt snabbare
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by Mikael »

lynxcommander wrote:Okej.
Jag letar efter onlinebutik, vilken kan ni rekommendera?
http://www.outdoorexperten.se
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
lynxcommander
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 4 February 2013, 22:07
Location: gällivare

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by lynxcommander »

Tack för svar.
Sista frågan, ska jag köpa friluftskartan på cd eller minneskort?
exxazz
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 34
Joined: 11 February 2010, 02:44
Location: Stockholm

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by exxazz »

Både och (ingen prisskillnad när jag köpte). Då kan du föra över kartan till nytt minneskort om du tappar gps:en. Trodde självklart inte det skulle hända mig men...
Alternativet är väl att kopiera minneskortet till disk.

Lycka till!
Om datorn vore en snöskoter skulle världen vara gladare!
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by runte »

lynxcommander wrote:Tack för svar.
Sista frågan, ska jag köpa friluftskartan på cd eller minneskort?
Absolut på dvd, då får du även med ett minneskort med förprogrammerad karta och kan köra kartan i Mapsource

Köpte NN v3 DVD på ebay.de, självklart förseglad och oöppnad förpackning, betalade ca 1500kr inkl frakt, ca 1 vecka lev.tid
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Garmin GPSMAP 620

Post by runte »

lynxcommander wrote:Tack för svar.
Sista frågan, ska jag köpa friluftskartan på cd eller minneskort?
Här köpte jag mina

http://www.ebay.de/itm/Garmin-Topo-Schw ... 43b81b1d76
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply