Friluftskartan v3 - skoterledskartan = Problem :(

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Raave
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 27
Joined: 26 December 2009, 22:31
Location: Luleå

Friluftskartan v3 - skoterledskartan = Problem :(

Post by Raave »

Har precis införskaffat mig friluftskartan pro v3 på minneskort till min nuvi 550 som jag satte in och fick det till att börja lira och pillade lite med alla funktioner och testade att söka på en stuga och se så att den beräknar rutten och att det blir rätt MEN det fungerar inte den säger "finns ingen rutt tillgänglig" i princip och har läst lite och gjort så att den ska undvika grusvägar osv men det fungerar inte. På något sätt måste man ju kunna få det här att fungera, men hur? Det fungerar om jag stänger av friluftskartan (dvs tillbaks som det var innan kartan) då hittar den rutter osv men inte när v3-kartan är igång.

Vad och hur ska jag göra? Mvh
ski-doo summit freeride 800 e-tec '11
Ski-doo renegade 800r back country '10
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Friluftskartan v3 - skoterledskartan = Problem :(

Post by Mikael »

Du menar att den inte kan rutta efter skoterlederna när V3an med sin ruttning är aktiv?

Beror på att din (eller rättare sagt GPSens position) är för långt ifrån en skoterled då du skapar en rutt.
GPSen hittar ruttning i V3an närmare sin postion än Skoterledskartans leder och försöker lösa ruttningen med den karta och då kan den inte hoppa över till skoterledskartan och leta vidare där.

Om du befinner dig närmare/på skoterled så blir det inte så. Eller, slå av V3, skapa rutt och slå på V3.

Tyvärr så kan man inte i GPSen välja vilken karta som den skall rutta efter.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Raave
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 27
Joined: 26 December 2009, 22:31
Location: Luleå

Re: Friluftskartan v3 - skoterledskartan = Problem :(

Post by Raave »

Den kan inte beräkna någon rutt alls till positioner som finns i skoterledskartan, begriper inte varför den inte kan rutta över vattnet t. ex närmaste väg till skoterled. utan v3ans mapp aktiverad så fungerar den klockrent. Det går alltså inte att lösa och indirekt är friluftskartan v2 bättre?
ski-doo summit freeride 800 e-tec '11
Ski-doo renegade 800r back country '10
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Friluftskartan v3 - skoterledskartan = Problem :(

Post by Mikael »

Det är för att den hittar en ruttbar väg eller liknande som är närmare GPSens position än vad skoterleden är.
Och den ruttbara vägen finns i Frilufts, och då försöker den nå målet via Frilufts och kan den inte det så får du det felet.

Man kan antingen se till att vara på led när man aktiverar rutt eller bocka av Frilufts, aktivera rutt, bocka på Frilufts.

Man hade kunnat önska att GPSen istället hoppat över till nästa karta och provat rutta där...
På ex. gamla hederliga GPSMAP27x så kunde man välja vilken karta som den skulle rutta på.

Och jo, egentligen är det helt värdelöst att ha ruttande information på en TOPO-karta. Kör man bil har man ju City Navigator.
Så svar ja, V2 är bättre då man slipper ha en massa onödig ruttinfo som ställer till det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply