Basecamp???

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Basecamp???

Post by runte »

Tvingade mig idag att botanisera lite i Basecamp och jag vill helst inte dit igen :)

Efter idogt sökande efter kartmarkeringsverktyg liknande i Mapsource kom jag till slut på att ansluta 478:an, kom ju då till Mapinstall och begrep kartladdningsfunktionen

MEN i MS har jag en sparad kartfil med bla. Skoterledskartan, Prime, små segment från alla andra kartor som ligger i internminnet, för ordning och reda i kartinformationen, och vid en uppdatering av skoterledskartan så är det enkelt och snabbt att ladda den kartfilen och föra över till gps
Finns inte liknande funktion i BC? Hittade i vart fall ingen. I så fall är ju det en klar försämring med BC
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Basecamp???

Post by Mikael »

Den funktionen finns inte i Basecamp, dvs du kan inte spara en fil som innehåller dina kartmarkeringar.
Däremot kan du i Mapinstall välja att återinstallera de kartor som redan finns i enheten, men det är allt.

Och jo, Basecamp och speciellt Mapinstall är ett ruskigt steg tillbaka så jag nöter vidare med Mapsource, one and only :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Basecamp???

Post by runte »

Mikael wrote:Den funktionen finns inte i Basecamp, dvs du kan inte spara en fil som innehåller dina kartmarkeringar.
Däremot kan du i Mapinstall välja att återinstallera de kartor som redan finns i enheten, men det är allt.

Och jo, Basecamp och speciellt Mapinstall är ett ruskigt steg tillbaka så jag nöter vidare med Mapsource, one and only :)
Ok, då var jag inte helt fel ute, trivs även nyare gps med MS?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Basecamp???

Post by Mikael »

Inte alls modeller, men med lite special så går de flesta att få till så de fungerar med MS genom att slå på MTP Mass storage i utvecklarmenyn på gpsen.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Basecamp???

Post by runte »

Låter lovande, blir antagligen "tvungen" att pilla med BMW:s nya Navigator V till våren, vet i dagsläget inte om det är åt Zumohållet eller någon form av GPSMAP 620
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Basecamp???

Post by HMR »

Jag har pillat med Monterra & Nav V i betydande omfattning de senaste dagarna. Skapat och testat kartor i diverse kombinationer. Gjort typfiler till City Navigator, Fri Pro v3 och Open Street Map.

Allt jobb gjort med Mapsource utan problem. Dvs Mapsource funkar utan krångel till dessa två modeller.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Basecamp???

Post by Mikael »

Min Mapsource var tjurig beträffande Monterran. Får nog testa igen då det funkar för dig.
Kör du med senaste programvarorna i Monterran?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Basecamp???

Post by HMR »

Mikael wrote:Min Mapsource var tjurig beträffande Monterran. Får nog testa igen då det funkar för dig.
Kör du med senaste programvarorna i Monterran?
Det var en Monterra lånad av Jinstrand. Vet inte vilken firmware men han brukar ju uppdatera.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
vojma
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 11 January 2009, 13:52
Location: Piteå

Re: Basecamp???

Post by vojma »

Rycker upp denna tråd då den i grovt handlar om mitt ämne...

Har precis köpt en Garmin Montana 650 på Blocket. GPS:en har Friluftskartan installerad på minneskort och det fungerar bra i GPS:en.

Problemet är att när jag har installerat Basecamp och startar det programmet så kommer det en meddelanderuta som säger att inga kartor är installerade och programmet avslutas.

Hur lyckas jag få in kartorna i Basecamp? Jag har provat att plocka ur kortet ur GPSen och stoppa det i datorn men utan lycka.

Har dessutom anslutit Montanan till min gamla dator där jag har MapSource installerat och som fungerar perfekt med min gamla GPSmap60. Där hittar den Montanan men när jag väljer "Överför från GPS" så säger den att det finns inga WP/rutter/spår/kartor.

VARFÖR ska det va så invecklat??? :evil:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Basecamp???

Post by Mikael »

Du kan inte installera Basecamp som du laddar från Garmin utan att ha en karta eller mapsource installerat sedan tidigare i datorn.
Skall du installera Basecamp utan något innan måste du ha CD från Garmin.

Har du waypoints och rutter i Montanan?
När det gäller spår så arkiverar Montanan spåren och då hittar inte Mapsource dem utan då måste man ha Basecamp.
Kartor kan du aldrig överföra från GPS till dator med hjälp av Mapsource.'
I Basecamp så kan du se på de kartor i datorn som finns i GPSen, men så fort du kopplar bort GPSen försvinner kartorna från datorn.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
vojma
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 11 January 2009, 13:52
Location: Piteå

Re: Basecamp???

Post by vojma »

Så det finns inga möjligheter att "tanka ur" de spår/spårdata som nu genereras i Montanan?
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Basecamp???

Post by runte »

vojma wrote:Så det finns inga möjligheter att "tanka ur" de spår/spårdata som nu genereras i Montanan?
Om jag nu minns rätt så kan du göra det i bl.a OZIExplorer, Fugawi och Kartex men för att ha någon nytta av det så måste du nog antagligen ha karta även i dessa program (lämnade dem för ett antal år sedan)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Basecamp???

Post by Mikael »

Montanan lagrar äldre spårdata på nåt sätt så att ex. Mapsource inte kommer åt det, men Basecamp gör det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply