Inställning Montana

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
kljoca
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 12
Joined: 30 December 2013, 16:05

Inställning Montana

Post by kljoca »

Har en Montana 650T, har laddat in skoterledkartan igen efter lite strul med gps:en allt verkar funka nu men den beräknar bara rutten mot min valda waypoint efter väg o inte leden som jag bara har 150 meter ifrån mig fullt batteri o fulla staplar på sateliterna.
Kan jag ha missat något när jag tryckte in kartan igen? ska jag trycka in den igen eller är det någon inställning jag missat?

//Johan
kljoca
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 12
Joined: 30 December 2013, 16:05

Re: Inställning Montana

Post by kljoca »

En bild på hur det ser ut...
20140316_133057.jpg
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Inställning Montana

Post by Mikael »

Ställ in GPSen på att du kör fordon(bil), då slipper du ruttning efter stigar, gågator osv..
Skoterlederna är motorvägar (GPSen tror det iaf).
Kontrollera att ruttning är inställd på kortast tid eller kortast sträcka.
Så ställ in att den också skall undvika grusvägar osv, dvs allt utom motorvägar, samt också 2D visning. 3D blir lite lurvigt. Gärna också med norr uppåt. Tror den valt grusvägar i ditt fall.

Sedan tycker Frilufts inte om nattläge i GPSen, så ställ in att dagläge alltid är på.

Är du längre från en skoterled än ca 1km så är det inte säkert att GPSen kan hitta via ruttning.

Sen är det så att både Frilufts V3 och Skoterledskartan är ruttande kartor och är en större väg mellan dig och Skoterleden när du STARTAR en rutt så kan den av misstag välja fel. Antingen flyttar man på sig så vägen inte är ivägen eller så kan man temporärt stänga av Frilufts, starta rutten och sedan slå på Frilufts.

På äldre modeller så kunde man välja vilken karta som GPSen skall rutta efter men den funktionen tyckte Garmin var onödigt och tog bort. :(
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
kljoca
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 12
Joined: 30 December 2013, 16:05

Re: Inställning Montana

Post by kljoca »

Tack Mikael
Har gjort allt det du skrivit o vet inte vad jag hade för fel men nu verkar den fungera igen.

Med vänlig hälsning Johan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Inställning Montana

Post by Mikael »

Min gissning är att den inte var inställd på bilkörning och ville då rutta efter varenda liten stig som den hittade.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply