Garmin Montana 600 tar en omväg via Karesuando

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
1100turbo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 10 April 2015, 19:46

Garmin Montana 600 tar en omväg via Karesuando

Post by 1100turbo »

Tjena!

Ja ni läste rätt. Oavsett hur jag försöker skapa en ny rutt tar den ALLTID först en omväg via Karesuando för att på tillbaka vägen komma in på den föreslagna rutten. Spelar ingen roll om rutten är 1 km eller 10 mil lång, alltid samma sak. Nu bor jag i Piteå så det blir en nog så häftig omväg var enda gång jag använder GPSen. Vad har jag fipplat med, jag har försökt att läsa på forumet för att kolla så att inställningarna är rätt. Men tydligen har jag glömt någonting högst väsentligt. Tacksam för alla input, jag prövar allt.

Vet inte om denna fråga hamnade rätt men.......


Mvh Fredde
1100turbo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 10 April 2015, 19:46

Re: Garmin Montana 600 tar en omväg via Karesuando

Post by 1100turbo »

Hej igen !

Psykbrytet närmar sig med stormsteg.................

Markerar jag bort Friluftskartan Pro V4 fungerar skoterledskartan perfekt, samma sak om jag släcker ned skoterledskartan så fungerar Friluftskartan som den ska efter vägen. Har kollat på forumet och jag tror att allt är förbockat och inställt som det ska i Gpsen, kan jag ha lyckats med någonting omöjligt när jag laddade ned skoterledkartan via datorn.

Någonting som också är lustigt är att när den tar en omväg via Karesuando så följer den vägen upp till Karesuando och en bit tillbaka för att sedan hoppa på skoterleden tills den når slutmålet.

Fredde
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Garmin Montana 600 tar en omväg via Karesuando

Post by Mikael »

Hmm... Har testat lite.
Kan vara så att om det är en större väg mellan gpsens position och skoterleden så kan gpsen få för sig att rutta efter vägen på Friluftskartan tills den hittar en övergång mellan kartorna och då hoppar den över till skoterledskartan för att sedan nå målet.

Tyvärr kan man inte välja vilken karta gpsen skall rutta efter. Gick på äldre gpser.

Testa att sätta gpsen i inomhusläge och sätt en ny position på en skoterled och testa sedan att skapa rutt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply