Hur ta bort direkt ruttning i en Garmin Montana 610?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
FarbroBarbro
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 27 January 2016, 22:27

Hur ta bort direkt ruttning i en Garmin Montana 610?

Post by FarbroBarbro »

Hur får jag bort "Direct Routing" i en Garmin Montana 610?
Var ute idag i högfjällsterräng på en 15 mils körning. Det blev en "intressant" tur när jag upptäckte att ledkryssen försvann och jag inte fick bort direct routing i gps:en.

Har försökt googla på det och får bara upp hur man gör det på en Montana 600/650, tyvärr fungerar det inte likadant på 610.
I Basecamp fungerar det att ta bort direct routing, men blir ankskit när man för över det till gps:en.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Hur ta bort direkt ruttning i en Garmin Montana 610?

Post by Mikael »

Ställ in GPSen på att du kör ett fordon, ex. Bil eller MC. Den skall INTE vara inställd på terrängkörning, som Garmin tror.
Då kommer den rutta efter lederna.

Det du har inställt i Mapsource eller Basecamp påverkar bara i programmet, ändrar inget i GPSen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Ungrim
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 26 March 2016, 21:47

Re: Hur ta bort direkt ruttning i en Garmin Montana 610?

Post by Ungrim »

Har problem med detta.
På inställningar för rutter ställer jag in bil som fordon och att den ska undvika allt utom motorvägar. Ändå ruttar den in sig på småvägar istället för skoterlederna
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Hur ta bort direkt ruttning i en Garmin Montana 610?

Post by Mikael »

Att den skall undvika ex. grusvägar är bara en rekommendation i GPSen. Den kan ändå välja det om den tycker att det är den enda lösningen.
Speciellt kan den tycka det om en väg är mellan egna positionen och en skoterled, speciellt om skoterleden är en bit bort.

Jag brukar slå av Frilufts, starta rutten och sedan slå på Frilufts.
Sedan har dessutom "Rutt-omberäkning" inställd på manuell. Dvs om jag har bestämt en viss rutt så skall damen i GPSen inte hålla på att joxa och räkna om den om jag råkar köra lite kors och tvärs på en myr.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply