Montana 610 vs 276C

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
ltfrebac
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 23
Joined: 1 January 2009, 14:01
Location: Boden, Sweden

Montana 610 vs 276C

Post by ltfrebac »

Har tagit steget från en 276:a till en Montana 610. Är väl som förväntat, man kan sakna knapparna men Montanas pekskärm funkar över förväntan. Har dock några störande beteenden i 610 som borde gå att konfigurera bort tycker jag.

1. Vad händer när extern spänning faller bort, exvis när skotern stängs av. Jo , fråga kommer upp om jag vill behålla enheten igång eller inte. Svarar man inte stängs den av efter 30sek. Då jag saknar batteri på skotern så blir detta väldigt störande. Någon som hittat en inställning för detta? 276:an har en särskild inställning där man kan påverka detta.

2. Spårbeteende. Här är jag något osäker på skillnad men har för mig att 276 inte gör så här. Exempel, jag kör vid kusten omkring och gps registrerar spår ok. Gps stängs av, nösta gång den slås på är man i fjällen 30 mil bort. Nu ritar gpsen upp ett rakt spår mellan sista spårpunkten i kusten och första i fjällen. Går detta att påverka?
Lynx BD DS 2019
RMK 800 163" 2011
Garmin 276Cx
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montana 610 vs 276C

Post by Mikael »

1. Nix, du får leva med det.

2. Sätt in så att GPSen autoarkiverar spåret efter 1 dag (tror det heter så). Då tror jag du inte får det problemet, blir nytt spår varje nästa dag så du slipper strecket som blir från spåret dagen innan.
Nackdelen är att du måste använda Basecamp för att se på det spåret. Mapsource hittar inte arkiverade spår.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply