Börja igen med Garmin 278

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

robford
Nybörjare
Nybörjare

Börja igen med Garmin 278

Inläggav robford » 20 december 2016, 12:18

Hej , har sökt men inte hittat en tråd som stämmer till min fråga. Finns det ber jag om ursäkt i förväg då. :wink:

Jag har en 278 som kördes flitigt på styret på MCn för ett antal år sen.
Fri pro, nån version finns och användes via ett 512 mb minneskort.

Min fråga då, vad ska jag göra för att använda den här på skotern nu?
Jag tänker främst på uppdateringar osv, fästen och kablar mm har jag kvar allting och vet hur jag ska göra för att sätta den på skotern.

Ska jag använda Mapsource eller det nya Basecamp i datorn? I gamla datorn gjordes en HMR / Resmark special typfilsändring nånting som jag inte minns idag. Finns nåt liknande idag? För jag minns att det va bra hur som helst.

Ös på med tips och tankar .
Jag har ju sett att det finns kompetens här.

Tack på förhand // R
Klart det går, vi måste bara våga försöka.

runte
Ledjägare
Ledjägare

Re: Börja igen med Garmin 278

Inläggav runte » 21 december 2016, 10:15

Hej
Har själv en nära släkting till din 278, en 478 som har ung samma mängd internminne (ca 1,8mb) som 278 fast uppdelat på 2 minnesbanker, antar att du har kläm på hur du laddar kartor på internminnet i 278:an, annars så finns det bra info här på forumet

Ang MS eller BC så har jag väldigt svårt att komma överens med BC, all karthantering är för mig mkt lättare att handskas med i MS

Fripro v5 är den senaste men det påstås att Fripro v4 är att föredra, finns info även om detta

Idag är det tämligen lätt att typa om en karta till eget önskemål, finns bra program för detta om man vill typa själv, annars så har den gode HMR fortfarande mkt att bjuda på i den branschen, dock inte skoterleder

Gilla själv detta getingmönster på skoterleden, kan inte misstydas
Bild
Garmin 45
Garmin Street Pilot 2.35 i Samsung Galaxy
Garmin GPSMAP 478
Yamaha Multipurpose

robford
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav robford » 12 januari 2017, 08:28

Angående friluftskartan, vad gäller kostnad vs funktion? V4 vs V5
Tänker på priset på kartan. Såg att HMR skrev nåt om att man fick hela Sverige för samma peng som en del av tidigare version.

Idag har jag nog bara v2 tror jag.
Behöver/måste jag byta upp mig i Friluftskartan för att skoterledskartan ska fungera bra?
Om jag byter upp mig i friluft, var hittar jag TYPfil för att få den där getingvarianten på leden?

Tack på förhand.
Klart det går, vi måste bara våga försöka.

Användarvisningsbild
Mikael
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inläggav Mikael » 31 januari 2017, 11:26

Du behöver inte byta TYP-fil för getingen. Den är knuten till Skoterledskartan, inte Friluftskartan.
Angående V5 så är det tydligen detaljer som saknas i norra delen av den.

Som jag ser det så har det ändrats mycket lite på de senare versionerna av Frilufts. Är sällan ett berg flyttar på sig, likaså en bäck. :D
/Mikael Nordlund - Kartmannen
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11 -- 8850 km
Yamaha RX Warrior -04 -- 22140 km
GPSMAP 276Cx, NuviCam LMT-D * 2, VirbXE, BC30, Monterra, Montana650, Oregon450, Forerunner310XT, Forerunner405CX...

Återgå till "GPS frågor"