Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by runte »

Hej

Har köpt en billiga Nuvi med gratis uppdatering vilket funkar och har typat om CNE 2019.1 till ett i mitt tycke mycket trevligare utseende

Mitt problem är att jag inte hittar kartan som är inlagd med Garmin Express så att jag kan ta bort den och ersätta med min omtypade karta, går det att komma åt den dolda kartan på något sätt, har "visa dolda filer# markerat i pc:n men ser ingen karta
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by Mikael »

Du måste slå på MTP-läget "masslagring" för att den skall visa den dolda mappen som heter ".System" där kartorna ligger.

För att aktivera MTP så går du på GPSbilden där du har färddatorn med kompassen i mitten. Håll fingret ett tag mitt i kompassen (ca 10 sek) och Developer-skärmen kommer upp.
I någon av menyerna, heter nog något med USB skall hittar du en inställning som heter MTP-Setting.
Ställ den på "masslagring" och starta om GPSen så kommer du se alla mappar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by runte »

Tack för ditt svar, när jag läser ditt svar så ser jag att det där har jag känt till en gång i världen men när frågan ställdes så var jag helt nollställd, lite irriterande
Iofs så löstes problemet när jag la in en typad cne 2019.1 via Garmin express så kom förslaget att lägga kartan på det nyss instoppade minneskortet vilket skedde och allt blev till belåtenhet till sist, men tack igen för tipset "mass storage"
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by runte »

Har ett annat prob som jag kämpat med ett bra tag
Har både egna POI:s och garmins egna fartkameror avbockade men lika f-b så är det ett jäkla pipande så fort man överskrider en fartgräns, hur kan det komma sig? Har kört POI-loader med rätt inställning att bara pipa vid närmande av poi

Vad har jag missat?
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by Mikael »

Samma lika för mig. Tidigare så fick jag bara ett "pling" om man körde för fort mot en kamera, numera så låter den som en hel orkester med trianglar. Misstänker att de har ändrat något i firmware då jag inte har ändrat något i POI etc.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by runte »

Vågar inte säga att det är lösningen på det eviga plinget men blev så less i början av ca 1 veckas bilsemester så jag gjorde en hård avstängning av nuvin och efter det har den uppfört sig ua, men tar inget för givet :)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
RobertsCharles
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 25 September 2018, 03:51

Re: Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by RobertsCharles »

Mitt problem är att jag inte hittar kartan som
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Ta bort expressladdad karta i Nuvi 55

Post by runte »

Har glömt att nämna detta men har funnit en metod, när man uppdaterat CNE, att slippa det eviga pipandet så fort man överskrider en vägs hastighet i min Nuvi
I MTP settings finns ett val att ändra Lokal, väljer man usa då är problemet borta och det fiffiga är att när man väljer tillbaka till Sverige så är problemet fortfarande borta, vilket jag uppskattar
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply