GPS-val??????????

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

GPS-val??????????

Post by lunken71 »

Ska köpa en bra GPS! Vad ska man köpa? Är det en Garmin Map 278 eller 60cs typ...? Kolla lite pris på 278 ida, kosta drygt 8000! Mycke pengar men men... Därför är jag tacksam för lite tips, e helt okunnig på d här just nu iaf!! :lol:
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Eller en 76 csx kanske kan va nåt?
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

Jag har en 60Csx och är kanonnöjd med den, så en sån kan jag rekomendera med gott samvete.
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Efter lite funderande har jag funnit ut två GPS:er att välja mellan!
Vad är skillnaden egentligen på 276c och en 60cx? 1000 spänn i prisskillnad ungefär! Vilken ska man köpa?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

276C har större skärm och fler navigationsmöjligheter. Det är egentligen en båtplotter med bilfunktion och talande guidning. Samt att den har kraftfullare CPU som är bra i detaljerade kartor. Nackdelen är dyra minnen.

60CSx har billiga minnen och dessutom så har den elektonisk kompass vilket är bra om man vandrar runt i skogen. Den har väl också (om jag inte missminner mig) SirfIII mottagare vilket skall vara lite bättre.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Jag ska ha friluftskartan+din skoterledskarta och när den inte sitter på skotern ska ja väl ha den i bilen som en vanlig bil-gps... Då äre en 276:a som gäller alltså!?
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

För att förvirra...eller förtydliga: Det är på gång en ersättare till 60 och 76-serien - Garmin Colorado, se tex denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47068

I Garminforumet på gps.no finns samma information, där finns också en länk till Googles cachade Garmin-sida där informationen om de kommande modellerna (o)avsiktligt? lades ut för en kort stund innan den togs bort.

Det gör ju inte att 60/76-serien blir en sämre GPS på något sätt, tvärtom det är nu det börjar bli köpläge på den då priset bör gå ner ytterligare en bit, speciellt om man kan tänka sig att handla från USA och vill ha en 60/76-modell.

Vill man å andra sidan ha det senaste i teknikväg kan det löna sig att vänta till Colorado-serien lanserats.
Engström
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 17
Joined: 14 November 2007, 22:11
Location: Krokom

Post by Engström »

om du har(eller kan fixa) 12v uttag på skotern och vill ha stor skärm ska du absolut välja 276:an trots att den e dyrare.

annars är 60 csx ett bra köp och enkelt att ha extra batterier då det är vanliga AA 1,5 v. man kan ha laddbara för ekonomins skull.
dock är skärmen något liten,men det får man ta för den går att hitta ny på blocket(import) för 3200:-inkl. minneskort.
[img]http://www.mypix.se/img_preview/4_14_11 ... _0_0_0.jpg[/img]
Venture MP-08 1300 mil
Gpsmap 620
Kingcab Navara dh -04

Ledansvarig Centrala Krokom
www.krokomsmk.se
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Åhh herregud....va ska man välja! 60:an verkar ju ganska smidig! Men man kanske ska ta 276:an pga displayen då!? Jag tackar för tipsen iaf...och för ett jävligt bra forum!!!!
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

GPS:ar hittar du billigare på nätet än hos dom flesta lokala handlare.
Kan rekomendera ett företag i Portugal som heter www.aspidshop.com .
Har själv hadlat från dom ett antal gånger, funkar kanon.

Minnen till tex 276C finns även som pirat numera tex här http://cgi.ebay.de/256MB-Speicherkarte- ... dZViewItem

Betydligt billigare än orginal.

Kör själva en 276C och är mycket nöjd med den.
Använder den på skoter, bil, mc och i båten.
Har alla kartor som finns i olika versioner till den.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Välj 276:an

Post by TurboTorung »

Tja!
Jag var i dina kläder förra vintern och jag är glad att jag valde 276:an. Har kört med den halva förra säsongen och är kanonnöjd. Du har en stor skärm som gör att du kan "snabbkolla" färdvägen i farten. Rätt irriterande om man måste stanna till varje gång man känner sig osäker och vill kolla på gps:en. Sen har den snabb cpu som gör att den uppdaterar skärmen snabbt om man scrollar runt på skärmen.
Nackdelar, ja priset....men nya minnen har jag inte skaffat mig än och man får ju anpassa hur mycket info man vill ha in på minnet utifrån vilket område man ska köra i.

Lycka till med ditt handlande!
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Zümo finns ju också, bara för att göra det lite besvärligare. :D
Den har stor skärm, billiga minnen, bluetooth som du kan länka till mobiltelefonen och sedan ha GSMheadset på dig och lyssna på musik från GPS, svara via GPS och även få vägbeskrivningar via GPS.

Den är dock lite begränsad när det gäller navigationsmöjligheter jämfört med 276C samt att den inte klarar av kyla lika bra. Det går iofs att avhjälpa med att ha den skyddad för vinden, lyset på, laddning och dessutom kan man klistra handtagsvärmarfolie på baksidan av GPSen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Jag kör en F7:a! På den finns ju som bekant inget batteri! Kan man ändå montera ett cigguttag å ha en laddkabel? Hur gör man? Vad behövs?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Om jag kommer ihåg någorlunda rätt så har F7 likspänning i systemet. Men det måste du dubbelkolla.

Och nu vet jag inte hur det ligger till med 60CSX och Zümo men 276C (278) laddar du under tiden som spänningen ligger på, dvs motorn är igång.
Så har du likspänning det är bara att montera cigguttag och vara glad. :)

I annat fall så skaffar du dig en likriktare + kondensator och kopplar utgången DIREKT till cigguttaget utan att jorda det någonstans.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

D e bara en massa fördelar med en 276:a.... :D
Post Reply