GPS-val??????????

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

lunken71 wrote:D e bara en massa fördelar med en 276:a.... :D
Lite färgad är jag iaf, det finns ju storebror till 276C som heter 278.

Samma som 276C men har POI-loader-support samt ett 2Gb (tror jag) internminne som innehåller hela City Navigator Europe (ingår i priset).

Dock så kan man inte använda internminnet till egna kartor, iaf enligt Garmin. Finns, har jag hört, lösning på det problemet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Mikael wrote:
lunken71 wrote:D e bara en massa fördelar med en 276:a.... :D
Lite färgad är jag iaf, det finns ju storebror till 276C som heter 278.
En nackdel: Svindyra minnen till 276, tur att det nu börjar poppa upp piratminnen.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Post by Bearcat »

lunken71 wrote:Jag ska ha friluftskartan+din skoterledskarta och när den inte sitter på skotern ska ja väl ha den i bilen som en vanlig bil-gps... Då äre en 276:a som gäller alltså!?
Har 276:an och är jävligt nöjd med den! Har använt den första året i bilen och båten, men gällande bilnavigator tycker jag det är bättre att satsa på en Nuvi istället! (lättare att ta med när man parkerar bilen mm) Jag kör nu med en nuvi i bilen. 276:an är nu helt och hållet ägnad till skotern och båten! :)
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Hur fungerar Nüvi'n med friluftskartan? Kan man ha en kartbild såsom 276'an kan?
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Engström
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 17
Joined: 14 November 2007, 22:11
Location: Krokom

Post by Engström »

i näst nyaste snowmobile finns en jämförande test av några olika gps:er
-eller var det senaste numret?
Venture MP-08 1300 mil
Gpsmap 620
Kingcab Navara dh -04

Ledansvarig Centrala Krokom
www.krokomsmk.se
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Andreas wrote:Hur fungerar Nüvi'n med friluftskartan? Kan man ha en kartbild såsom 276'an kan?
Jodå, det går bra. Jag har installerat kartan i en Nüvi. Men till Nüvis nackdel så är den bara skyddad enligt IPX4 vilket gör at den nog inte gillar blösnö och regn så mycket.

276C etc. är klassad enlig IPX7 vilket är 30 minter på 1 meter djup vatten (eller liknande).
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Post by Bearcat »

Mikael wrote:
Andreas wrote:Hur fungerar Nüvi'n med friluftskartan? Kan man ha en kartbild såsom 276'an kan?
Jodå, det går bra. Jag har installerat kartan i en Nüvi. Men till Nüvis nackdel så är den bara skyddad enligt IPX4 vilket gör at den nog inte gillar blösnö och regn så mycket.

276C etc. är klassad enlig IPX7 vilket är 30 minter på 1 meter djup vatten (eller liknande).
Håller helt med! Nüvi:n skall endast användas i bil eller en kavajpromenad i Stockholm för oss som lätt villar bort sig! :D

Däremot så märkte jag ganska snabbt att det var jobbigt att ha 276:an som bilnav, när man ska stanna för att fika på bilsemestern!
Då känns den jäv.. klumpig!
Har dock inte sett eller testat någon GPS som är i närheten av 276 när det gäller snöskoterkörning! (Den ÄR bäst!!)
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Andreas wrote: En nackdel: Svindyra minnen till 276, tur att det nu börjar poppa upp piratminnen.
Du får väldigt gärna posta en länk till något ställe där man kan handla piratminnen! :D
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

65nord wrote:
Andreas wrote: En nackdel: Svindyra minnen till 276, tur att det nu börjar poppa upp piratminnen.
Du får väldigt gärna posta en länk till något ställe där man kan handla piratminnen! :D
Kolla mitt inlägg på sidan 1. Där finns det en länk redan :wink:
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

D va tydligen växelström på en F7:a... Vart köper man likriktare och kondensator? Några speciella? Tips? Är det nödvändigt med batteri på skotern eller går det bra utan? Vill helst slippa det! Jag har snart en 276c i brevlådan! :lol:
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Hittade det här kontaktstycket under huven på F7:an..! Körde i testmejseln när skotern va igång å testlampan lös... E d nåt man kan koppla in GPS:en på tro? Är det likström? D va två kablar in i varje stift! Finns det å köpa såna kontaktstift nånstans på nätet?
Attachments
DSC00161.JPG
(166.08 KiB) Downloaded 829 times
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Det skulle kunna vara en anslutning för batteri.
Yamaha SRX har inget batteri, men det e bara att plugga in det i en liknande kontakt så har man batteri och laddning per automatik.

Har du nått elschema i F7'ans instruktionsbok. Det borde vara hyffsat enkelt att avgöra om det går att använda.

Om skotern inte har batteri skulle jag rekommendera att du monterar ett, dels för att ha backupström till gps'en när du stannar skotern, men också för att eliminera spikar och strömrippel. Sådant kan slå ut elektronik som inte är anpassat för skakig ström.

Jag skulle inte montera in något i denna anslutning innan jag vet vad denna skall användas till...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Kontaktstift

Post by StaLin »

Stift som passar den kontakten kan du köpa på vilken bensinstation som helst, fast dom ser inte ut som din kontakt, utan är lösa "hylsor". Du behöver en hane och en hona (se bild. OBS, väldigt inzoomad). Du måste dock lista ut vilken storlek.
Men du bör ändå kontrollera att du har likström, max 14,8V i kontakten. Min skoter (en gammal Polaris XLT -95) hade betydligt högre spänning när jag varvade den, så jag fick sätta dit ett litet filter som jag hade tur att få tag på. Det filtrerar bort strömspikar och begränsar spänningen så att GPS:en inte förstörs.
/StaLin
Attachments
OBS! Väldigt inzoomad bild. Den röda han-kontakten är ca 25mm lång.
OBS! Väldigt inzoomad bild. Den röda han-kontakten är ca 25mm lång.
kontaktdon.JPG (30.61 KiB) Viewed 6007 times
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Kontaktstycket sitter under huven uppe vid mätarhuset....
stigh
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 17 September 2006, 09:55
Location: Umeå

Post by stigh »

zumon funkar mycket bra ,sen kan den ju andvändas till mc bil mm
Post Reply