GPS-val??????????

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

ArcticFun
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 5 January 2008, 20:46
Location: Kiruna, Lappland Sweden

Post by ArcticFun »

Har en Garmin Zumo 550 och är väldigt nöjd.
Har den i bilen och på MC:en och nu på skotern med Friluftskartan Pro och skoterledskartan. Det funkar kanon, lättanvänd och mycket bra skärm.
Ett stort plus är batteri, du kan ta in den när man raster och planerar rutter och visa kompisarna var vi är :o

Den skall bara klara 0 C men har använt den i -15 C och den har fungerat, tur kanske. Kommer att prova i den kallare om det blir det :P
//
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Tack för alla svar!!! Har nu beställt en 276:a plus ett Friluftskartan Pro och ett minne på 256mb.... Bara grejorna kommer hem nån gång så blir det en skoterledskarta oxå! :lol: Har även varit inne på andra forum å rotat lite,så nu har det blivit likriktare å batteri å drivström till GPS:en.... Å nu e d bara snön som fattas här, eller fattades...d väker ner nu, å Färjestad har precis sopat banan med SAIK 4-1!!!! Man tackar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Snön vräker ner.... BAH... Det har inte kommit en droppe nederbörd på nästan en månad nu. Enstaka flingor räknas ju inte.

Verkar som att det blir en riktigt konsentrerad säsong iår om man skall hinna med 200+ mil...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Snön!

Post by Bearcat »

Har kört 6 mil! :D Dock nöter det styrstål
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Precis hemkommen efter 2 veckor i Vuogga trakterna. Det enda som funkar bra än så länge är Långfärdsskridskor!
Har nog avverkat 2mil på dom 30 gångerna ut och in från pimpelfisket.

Att det kom ca 1 dec nysnö sista 2 dagarna hjälper ju inte då det inte behöver blåsa mer än 2 secundmeter för att det åter skall vara blankis.

Men hav förtröstan, det blir nog snö i år åxå :wink:
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Grattis Lunken...

Post by TurboTorung »

Får gratullera dig till ett klokt val av köp av din 276:a, hoppas att du blir nöjd. Jag är riktigt nöjd med min. Enda nackelen är att Garmin´s minnen till denna maskin inte är dom billigaste.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
lunken71
Expert
Expert
Posts: 59
Joined: 17 December 2007, 21:14
Location: Kil,Värmland,Sverige

Post by lunken71 »

Ja det är väl jag som skall tacka alla er för tips och rekommendationer! Minnena är dyra men man lever ju bara en gång... :D Köper man ett så klarar man sig ju ett tag! Sen såg jag att det fanns piratisar i tyskland, men va fan.... Mangen takk från Värmland
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Minne...

Post by TurboTorung »

Jag skulle behövt mig ett extra minne till min för jag är sugen på att lägga in Fri Pro (hela landet), City Navigator samt Skoterkartan. Måste lägga dom på olika kort eller sitta och välja ut vilka områden man ska besöka och ladda i och ur gps:en
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

Jaha, eftersom alla skröt så mycket om 276c så var jag ju TVUNGEN :roll: att skaffa mig en sån och se om det stämmde, trots att jag var väldigt nöjd med 60Csx.
Den har nu precis kommit från det stora landet i väster...
Fick den för 415$ inkl. frakt (slapp tull & moms), sen har jag köpt ett 256Mb minne från Tyskland för 44,50€ inkl. frakt,
så jag känner mig rätt nöjd nu (om man får "skrävla" lite utan att skämmas) :oops:
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Vart?

Post by StaLin »

Du skulle inte vilja tala om vart du köpte grejjorna (website)?
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Vart?

Post by Mikael »

StaLin wrote:Du skulle inte vilja tala om vart du köpte grejjorna (website)?
Om du menar minnen så kolla på första sidan i denna tråd i ô-Man's inlägg
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Re: Vart?

Post by ankaon »

StaLin wrote:Du skulle inte vilja tala om vart du köpte grejjorna (website)?
GPS & Minne genom bud på Ebay.
Det är bara söka på Ebay efter ett lämpligt objekt och sen buda.
Det finns både Nya, beg. & Refurbished GPS:er (Fabriksrenoverade, med samma garanti & skick som en ny) att välja på

Ang. minnet så har dom det som köp nu för EUR 49,95 + Frakt, jag la ett prisförslag på EUR 40,00 + Frakt och det accepterades.
Sen har jag sett att en del lagt ett förslag på EUR 35,00 + frakt och fått köpa minnet för dom pengarna. Det tog 2 dgr. att få minnet
Här är länken till minnet: http://cgi.ebay.de/256-MB-f-GARMIN-276C ... dZViewItem
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
Arna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 9 January 2008, 18:34
Location: Gävle

Post by Arna »

Det är 276 som gäller!
Stor tydlig skärm som man kan kolla på även under färd, samt att den lägger spår hela tiden, något som inte fungerar i Zumo
I Zumo måste du spara spåren som rutt och det blir för "grovt" om man ska soma in vid tex dåligt väder.
ArcticFun
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 5 January 2008, 20:46
Location: Kiruna, Lappland Sweden

Post by ArcticFun »

Arna wrote:Det är 276 som gäller!
Stor tydlig skärm som man kan kolla på även under färd, samt att den lägger spår hela tiden, något som inte fungerar i Zumo
I Zumo måste du spara spåren som rutt och det blir för "grovt" om man ska soma in vid tex dåligt väder.
Zumon lägger väl spår hela tiden, jag tror nästan att hela skotersäsongen rymms som aktiva spår för de flesta. Det är väl betydligt mer än 276:an.
Det gör ju också att man inte behöver göra rutter.

Men även om du gör rutter så är det inte något problem. Jag vet inte vad du menar med "grovt" men jag har då inte den uppfattning, se exempel.

Frågetecknet för Zumon är väl om pekskärmen fungerar när det är riktigt kallt, Garmin specar bara 0 C.
//
Attachments
538.JPG
Rutt
(18.4 KiB) Downloaded 734 times
314.JPG
Spår
(12.63 KiB) Downloaded 736 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Zumon skall väl förbättras på köld-delen. Om det i slutändan är samma saker och det bara ändrar specen vet jag inte.

Bara å läsa här:
http://www.snowmobile.se/servlet/se.med ... ws&Id=2157
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply