Garmin 276c minnesfråga!?!

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
danielpiteå
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 11
Joined: 12 December 2006, 23:24
Location: Piteå

Garmin 276c minnesfråga!?!

Post by danielpiteå »

Hej alla

Kan tyckas en dum fråga men jag kör ändå, o man köper en ny 276:a måste man då även köpa ett minneskort eller rymms det något på gps:en. Misstänker att denna maskin ej har något internminne så jag kör direkt en följd fråga om det är som jag misstänker att den inte har något minne hur löser jag då om jag till exempel köper ett minneskort med friluftskartan, hur får jag då in skoterledskartan? Haar även sett att minnena till denna modell är svinaktigt dyra (typ 2000kr) för ett 512mb eller går det att få tag i ett pirat i Sverige?

God Jul och gott Nytt år
Daniel
Piteå
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Du måste ha minne i 276 för att ladda in kartor, vet ej om det finns piratisar i sverige.

Det skall absolut inte köpa färdigladdade minneskort, bättre att köpa CD så du kan kombinera kartor i GPSen efter tycke och smak.

Och som du säger, har du färdigladdad minneskort så är det svårt att använda ledkartan, dessutom så kan du av misstag rensa det färdigladdade kortet via Mapsource och då har du inget alls kvar. :(
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
danielpiteå
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 11
Joined: 12 December 2006, 23:24
Location: Piteå

Post by danielpiteå »

ok tack för det svaret

MVH
Daniel
danielpiteå
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 11
Joined: 12 December 2006, 23:24
Location: Piteå

Post by danielpiteå »

Hur funnkar 276:an rent praktiskt och då menar jag mottagnings förmåga och liknande, har idag en 60csx och den är ju helt grym vad gäller just detta. Spelar ju nästan ingen roll hur djupa dalar, täta skogar, dåligt väder eller så det är den håller full kontakt ändå. Startar gör den ju också blixtsnabbt men men men det är ju denna större skärm jag är sugen på sedan har jag fått ett bra pris oxå tror jag....4500kr ny i kartong med hållare, 12v, väskor m.mm.m dock utan minne och det behöver jag väl ett 512mb om jag ska rymma område 1-4 friluftskartan samt skoterledskartan?

God fortsättnig
Daniel
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

60CSX har nog bättre mottagning original då den har SirfIII-chippet.
När jag har min GPS monterat så har jag en extern antenn som ligger längst fram i vindrutan. Jag tror att jag aldrig har haft problem med mottagningen.

När det gäller minnesstorlek så har jag nyss köpt mig ett 256Mb minne, har annars bara kört med 64Mb. Man behöver ju inte ha alla kartorna i GPSen hela tiden, är ju sällan man kör i Haparanda samtidigt om man är vid Stora Sjöfallet.

Om du kör med Frilufts Pro så räcker 256Mb för att du skall få in hela Norra Norrland och det är från Kramfors till Treriksröset samt hela ledkartan. Då har du kvar ca 17Mb till annat, exempelvis Bluechart då du kör skoter i skärgården. :)

4500:- i kartor är ett BRA pris, nästan för bra. Kolla så den inte är stulen bara. Kan bli svårt att köpa kartor från Garmin då.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply