zumo stänger av sig själv?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

zumo stänger av sig själv?

Post by sarrow »

vad kan det vara för fel om gpsen stänger av sig själv efter en liten stund? Tar man ur minneskortet gör den ej så. Har ett 8gb sdhc kort i zumon. Måste man formatera kortet när man får det? Det har då inte jag gjort.
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Vet ej på gps, men på digitalkameror så måste/bör man formatera minneskortet när det är helt nytt.
Har du inget på kortet, så torde du inte heller ha något att förlora.

Är det rätt (kompatibelt) kort? Vet att andra Garminprodukter endast klarar av sina" egna" minneskort.
Mvh ranchn
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

ranchn wrote:Vet ej på gps, men på digitalkameror så måste/bör man formatera minneskortet när det är helt nytt.
Har du inget på kortet, så torde du inte heller ha något att förlora.

Är det rätt (kompatibelt) kort? Vet att andra Garminprodukter endast klarar av sina" egna" minneskort.
Har läst på zumo forumet att det ska passa med 8gb sdhc kort. ! Jag har 1222 filer på det, kanske är för mycket.?
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: zumo stänger av sig själv?

Post by Andreas »

sarrow wrote:vad kan det vara för fel om gpsen stänger av sig själv efter en liten stund? Tar man ur minneskortet gör den ej så. Har ett 8gb sdhc kort i zumon. Måste man formatera kortet när man får det? Det har då inte jag gjort.
Det kan ju vara fel i nån cell i minneskortet, men då märker du npg det när du formaterar det.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag har läst någonstans om någon begränsning i antaler IMG-filer.
Vet ej om det gällde Zumo. Testa att skicka in strax under 1024 (magiskt tal) filer och se om den slutar bråka.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Re: zumo stänger av sig själv?

Post by Crusse »

sarrow wrote:vad kan det vara för fel om gpsen stänger av sig själv efter en liten stund? Tar man ur minneskortet gör den ej så. Har ett 8gb sdhc kort i zumon. Måste man formatera kortet när man får det? Det har då inte jag gjort.
Hade samma problem tidigare, det visade sig att det var fel på en av playlistfilerna till mp3 som låg på kortet, vet inte om du har samma fel men testa med att tömma kortet och fyll på det efterhand, så hittade jag felet på mitt kort.
Zumo 550
60Csx
HTC HD2 med GMXT
Mach-Z Millenium
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: zumo stänger av sig själv?

Post by Andreas »

Crusse wrote:
sarrow wrote:vad kan det vara för fel om gpsen stänger av sig själv efter en liten stund? Tar man ur minneskortet gör den ej så. Har ett 8gb sdhc kort i zumon. Måste man formatera kortet när man får det? Det har då inte jag gjort.
Hade samma problem tidigare, det visade sig att det var fel på en av playlistfilerna till mp3 som låg på kortet, vet inte om du har samma fel men testa med att tömma kortet och fyll på det efterhand, så hittade jag felet på mitt kort.
Hoppsan. Det känns inte så trevligt att sådana "enkla" fel bombar GPS'en...

Men testa att tömma kortet och köra den i GPS'en några minuter så ser du ifall det är datafel...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Ju mer finesser desto mer som kan gå sönder.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

tog bort ett par mappar på en sisådär 200 filer sen gick det klockrent, ligger väl på en 5 gb och strax över 1000 mp3 filer + kartorna nu =)
Post Reply