Felmeddelande: Denna rutt ligger inte på tillgängliga kartor

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Felmeddelande: Denna rutt ligger inte på tillgängliga kartor

Post by ankaon »

Vad kan detta bero på, har laddat in ledkartorna + Fri Pro som täcker det område jag vill åka i och då får jag felmeddelandet när jag startar rutten jag skapat i Mapsource.

Väljer jag att låta GPS:en räkna om rutten då stämmer det.
(det är säkert jag som klantat till det men kan bara inte komma på vad :? )
Image
Image
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Jag har också sett det fenomenet.

Kan det bero på att Mapsourcerutten skapas med "Skoterledskarta Autorouting PC" och i GPS'en finns inte den kartan. Däremot finns en karta i GPS som heter "Skoterledskarta Autorouting GPS" som iofs ser likadan ut, men som från GPS'ens sätt att tolka kartor är en helt annan produkt??

Någon som har en annan teori?
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Håller med föregående talare. Prova med att göra om proceduren, fast med "Skoterledskarta Autorouting GPS"
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

65nord wrote:Jag har också sett det fenomenet.

Kan det bero på att Mapsourcerutten skapas med "Skoterledskarta Autorouting PC" och i GPS'en finns inte den kartan. Däremot finns en karta i GPS som heter "Skoterledskarta Autorouting GPS" som iofs ser likadan ut, men som från GPS'ens sätt att tolka kartor är en helt annan produkt??

Någon som har en annan teori?
Din teori stämmer. Det stora problemet är att Mapsource inte klarar av att autorouta på transparenta kartor. "Autorouting PC" är inte transparent så där fungerar det. GPSn däremot kan autorouta oavsett om kartan är tfansparent eller ej.

När sedan den rutten langas in i GPS så tycker GPS givetvis att rutten inte är gjord för den kartan som finns i GPS, vilket stämmer även om kartorna är identiska.

Man kan begära att GPS skall räkna om rutten men då tar den bort alla delmål och behåller endast slutmålet.

Jag håller på att leta efter något form av kringelikroklösning på detta men det går inte så bra hittills.

Min temporära lösning:
Skapa rutten i Mapsource, använd waypoints som delmål om du inte skall åka raka vägen. Ta en smutt av whiskeyn och kika vidare på hur du skall köra. När du är nöjd med sträckan efter waypointsen så döper du dem i nummerordning, ex. 01Bensin, 02Vindskydd, 03skotercafe osv.

Sedan skickar du in bara waypointsen i GPS.

När resan skall börja så väljer du att navigera till 01Bensin. Efter skotertankning/kaffedrickning är klar så väljer du att navigera till 02Vindskydd.
Då all korv, stekt renskav och varma mackor i mackjärn är svalda så navigerar du till 03skotercafe för att få en kopp kaffe, för termosen står kvar hemma på diskbänken.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

ÖÖÖ, har bestämt för mig att detta är första gången jag får detta fel.
M.a.o. jag har (tror jag) skapat rutter tidigare i Mapsource och skickat in i GPS:en utan att få detta fel :roll:
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Är inte säker (min GPS har paj USB så jag kan inte kolla, en 278 är påväg...) men jag tror att det är lite skillnad om rutten har flera delmål+slutmål jämfört med bara slutmål.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

Är det bara jag som får detta fel, känns mer och mer som det har kommit efter nån av dom senaste uppdateringarna av kartan.
Spelar ingen roll om jag gör en rutt med delmål eller en på typ 300m efter en helt rak ledsträcka får ändå samma resultat.
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

ankaon wrote:Är det bara jag som får detta fel, känns mer och mer som det har kommit efter nån av dom senaste uppdateringarna av kartan.
Spelar ingen roll om jag gör en rutt med delmål eller en på typ 300m efter en helt rak ledsträcka får ändå samma resultat.
Har du provat att göra rutten i Mapsource med kartan "Skoterledskarta Autorouting GPS" vald?
Då får du raka streck mellan punkterna i Mapsource, men det bör funka i GPS'en
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

65nord wrote:
ankaon wrote:Är det bara jag som får detta fel, känns mer och mer som det har kommit efter nån av dom senaste uppdateringarna av kartan.
Spelar ingen roll om jag gör en rutt med delmål eller en på typ 300m efter en helt rak ledsträcka får ändå samma resultat.
Har du provat att göra rutten i Mapsource med kartan "Skoterledskarta Autorouting GPS" vald?
Då får du raka streck mellan punkterna i Mapsource, men det bör funka i GPS'en
Då funkar det, men det är väl knappast lösningen på problemet.
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Det viktigaste är att det fungerar :) En rutt är ju per definition en väg från A till B via ett antal delmål. Delmålen styr på vilka vägar (skoterleder) man vill köra.

Jag tycker inte det spelar någon roll om det blir fågelvägsrutter i Mapsource så länge som man får över rutten med de delmål i GPS som man vill passera (eller snarare leder man vill köra på) på vägen till målet. Om detaljräkningen av rutten sker i Mapsource eller GPS spelar ingen roll för mig, slutresultatet blir ju lika under förutsättning att ruttberäkningen är inställd likadant i Mapsource och GPS :D

En rutt kan (beroende på GPS-modell) innehålla åtminstone 50 via-punkter. Det brukar gå att lagra minst 20 rutter, åtminstone gäller det för äldre modeller. Nyare modeller (Zumo, Colorado etc) borde ha större lagringskapacitet. Kolla vad just din GPS klarar i handboken eller på Garmins sajt!
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

Visst är det ju funktionen som är viktigast.
Men som sagt var, det har ju funkat förut så nåt har ju hänt antingen i min GPS eller i själva kartprogrammet.
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Bara för att göra forvirringen total, så kan jag säga att jag använder Skoterkartan Autorouting PC för att skapa rutter och det fungerar bara gött min GPS 60C.

Hur det fungerar om jag använder Skoterkartan Autorouting GPS, kan jag ej svara på jag aldrig har testat det.

Kolla här viewtopic.php?p=1642#1642 kanske detta löser ditt problem.

Glad påsk!
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag håller på att testa en eventuell lösning som gör att man kan använda samma karta i Mapsource som i GPSen.

Då slipper man problemet med att beräkna om rutter som man skickar in från Mapsource till GPS.

Man slipper svära över att man har 'fel' karta framme i Mapsource.

Återkommer då jag testat detta lite mera.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Den nya modellen av karta är nu färdigställd.

Testa att uppdatera den och arbeta numera endast mot GPS-kartan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Post by ankaon »

Nu verkar det funka som det ska.
Tack Mikael för det jobb och engagemang du lägger ner på att lösa alla möjliga och omöjliga problem som vi stöter på med kartan.
Polaris Titan Adventure 2018
Garmin 276CX
Post Reply