Ny GPS-modell: Garmin Oregon

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Ny GPS-modell: Garmin Oregon

Post by 65nord »

Som ryktet sa i våras så kom mycket riktigt ett gäng nya modeller från Garmin. De ser ut som en Colorado och verkar ha samma tekniska spec, men saknar antennstumpen och snurrhjulet och har istället begåvats med pekskärm. Den ska finnas tillgänglig under kvartal 3 i år.

Mer info: http://www8.garmin.com/buzz/oregon/
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Post by Whovally »

Hej alla glada.
Tänkte bara tala om att jag fick klämma lite på en Garmin Oregon imorse. Den finns på hyllan hos Sportmanship och finns alltså snart i butik. Den finns att beskåda på Fäviken Game Fair nu i helgen.

Garmin Astro kommer även den att finns i butik under oktober, vilket kommer att göra många jägare glada :D
Var negativ, så blir du inte besviken!
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Ny GPS-modell: Garmin Oregon

Post by 65nord »

Då har jag fått hem en Oregon 300 i veckan. Jag har gjort en liten sammanställning över bra och mindre bra saker med den. Jämförelsen är baserad på den erfarenhet jag har av främst 60C men också de enklare nuvimodellerna:
På plussidan
+ mycket bra skärm jämfört med min gamla 60C
+ hög upplösning på skärmen med större effektiv yta än 60C
+ Enkel hantering med pekskärmen. Funkar med handskar på.
+ Stöd för POI som laddas med Garmin POI-loader, tex fartkameror
+ Du kan i detalj påverka vid vilka zoomnivåer olika kartsymboler ska synas
+ Inget POI-problem som hos Nuvi och Zumo
+ Profilhantering där du detaljstyr det mesta i mottagaren tex vilka kartor som ska vara aktiva och hur navigering ska ske (fågelvägen, följ väg). Byter du profil så kommer den tex ihåg vilken aktiv karta och du hade förra gången i den profilen
+ "normal" hantering av flera spår, rutter och waypoints. Stöd för att hantera spår via dator. Tracback på spår.
+ flexibel - fungerar bra i bilen, på jakten, på skotern och i båten
+ vanliga AA-batterier


På minussidan
- Bakgrundsbelysningen på skärmen måste vara på för att man ska kunna läsa den. Spelar inte någon roll om man har separat 12V-matning (mini-USB). Saknar man sådan så lär inte batterierna hålla så länge
- Automatisk omräkning av rutt går inte att stänga av (zumo klarar detta). Medför att om du gör en avstickare från din planerade rutt så räknar GPS'en själv om en ny rutt så din planerade rutt "förstörs".
- Inget stöd för egna waypointsymboler. Mina egna skoterledskryss som jag använde som waypointsymbol på 60C'n visas inte.
- pratar inte om man har den som bilgps, den piper istället (lika som 60c)
- för en navigationsnörd saknas kanske några mer tekniska navigationsfunktioner. För medelsvensson räcker den långt. Den är mer avancerad än de enklare nuvi-modellerna.


Den känns som en naturlig efterföljare till 60-serien och jag är så här långt nöjd med den.
Post Reply