Colorado 300 eller Zumo 550?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 17 April 2006, 12:45
Location: Piteå

Colorado 300 eller Zumo 550?

Post by Micke »

Hej!
Ny GPS ska införskaffas, den ska primärt användas på skoter vintertid och på Atv sommartid, sekundärt kommer den också att användas i bilen vid enstaka tillfällen.

Vill gärna ha tips av användare av dessa två enheter, gärna negativa erfarenheter.
Har läst om Zumons avsaknad av att kunna välja vilken zoomnivå bla Poi:s ska visas, är detta åtgärdat?
Under semestern lånade jag en bilnavigator, Garmin nuvi 200, den saknade färdspårsfunktionen, den sparade alltså inget färdspår.
Helt förkastligt om man ska använda enheten på skoter.
Den funktionen har väl Zumon?? Eller saknar denna hos alla bil/mc navigatorer?

Många frågor och funderingar. Men man vill ju veta vad man köper, och Zumon kostar ju endel. Dessutim verkar det som att få återförsäljare har den hemma på lager så att man kan klämma och känna.....

Tacksam för svar.
Mvh // Micke
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag vet att Zumo sparar färdspår, i övrigt så har jag inte klämt något speciellt mycket på varken Zumo eller Colorado.

Rent spontant så skulle jag nog välja Zumo mellan de 2, trots POIzoomproblemet som Zumo har (vet ej om Colorado lider av samma åkomma).

Tyvärr så kan man inte påverka POIzoomnivåer med TYP-filer för att bota sjukdomen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ArcticFun
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 5 January 2008, 20:46
Location: Kiruna, Lappland Sweden

Post by ArcticFun »

Hej

Har själv en Zumo 550 som jag är väldigt nöjd med. Använder den till MC, skoter och bil och den har fungerat perfekt.

Zumon sparar färdspår men den aktiva loggen rymmer när jag kör offroad ca 30-40 mil sedan sparas den automatiskt ner till en arkivfil. Man kan ha 20 arkivfiler så spåren försvinner inte men kan bara nås via Mapsource på en PC.

Det är bara den aktiva loggen som man kan göra rutter av direkt i Zumon och spara när man är ute och kör. Nackdelen som jag har sett är att vid offroad körning så räcker inte antalet punkter i en rutt bara till 4-5 mil sedan blir det ett rakt streck till målet. Dvs om du från den aktiva loggen vill göra en rutt så får den inte vara längre än 4-5 mil för att den skall bli rätt. Dvs du måste gör rutter var 4-5 mil för att vara säker på att du har ett hem spår om du är ute och kör mer än 30-40 mil.

Har sett läst om problemet ovan på ett antal forum men det verkar oklart om det är en bugg eller en fysik begränsning i Zumon.

Har även kört med en Colorado 300 på skoter och skärmen är betydligt mindre och ljussvagare än Zumon. Är oklar på om den fungerar som bilnavigator, har gjort nått litet försök men fick det inte att fungera. Sen verkar Garmin ha satt samma "flintafilter" på funktionerna för Zumon och Coloradon jämfört med chartplottrarna/CX60

//
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Post by Whovally »

Garmin kommer att släppa en modell som heter 500 och den ska vara anpassad till skoter och mc, vad jag har förstått ska den ev. vara en efterträdare till Zumo. Googla och se om du hittar nån info.
Var negativ, så blir du inte besviken!
User avatar
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 17 April 2006, 12:45
Location: Piteå

Zumo

Post by Micke »

Hur funkar Zumons pekskärm när det kommer snö på den?
Panorerar man ofrivilligt när man torkar bort snön med handsken?

Har börjat snegla lite på nya Oregon också, liknar Colorado mycket men har pekskäm, inte så dumt kanske.

// Micke
User avatar
RetroR
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 9
Joined: 23 March 2008, 17:57
Location: Umeå

Post by RetroR »

Nädå snö/vatten kan du stryka bort med handsken.
Och känsligheten går dessutom att ställa in om man vill.
User avatar
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 17 April 2006, 12:45
Location: Piteå

Tack!

Post by Micke »

Tack! Då är det pekskärm man ska ha då..........
perokk
Expert
Expert
Posts: 74
Joined: 22 September 2008, 21:09
Location: Lillpite

Post by perokk »

Nån som har en Colorado 300 och om den funkar bra om den är enkel att andvända etc.... kanske en bra nybörjar gps ??

mvh perokk
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Jag skulle kika på en Oregon istället för en Colorado. Den verkar ha enklare handhavande med sin pekskärm istället för snurrhjul, men det som är den stora fördelen med Oregon jämfört med Colorado är den betydligt bättre funktionen för att lagra färdspår.

I Colorado kan du bara lagra ett spår medan du i Oregon kan lagra upp till 20 spår och visa dem i olika färger, dvs samma hantering som de gamla modellerna i 60/76-serien.

(med reservation för att Garmin uppdaterat mjukvaran i Coloradon så den också fungerar som Oregon)
perokk
Expert
Expert
Posts: 74
Joined: 22 September 2008, 21:09
Location: Lillpite

Post by perokk »

Vet du vad som skiljer dom åt föutom priset Oregon 200/300/400 har tittat
på en 300

mvh perokk
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Kika på denna länk så ser du:

https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=14905

De som skiljer sig har färgade rader, sedan är det bara å kika på raden och se vad som skiljer på de olika modellerna.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply