Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Kickassford »

poi funktionerna är väl inte det viktigaste men är ju alltid trevligt att kunna kolla vart närmaste vindskydd/grillplats är..
jag kan inte nu heller se POI'sen förränn vid 2-300m zoom så om det är likvärdigt duger det åt mig.
kan man kanske söka efter dom på något enkelt sätt istället för att se på kartan vart alla ligger så får jag väl vara nöjd så?

det pratades oxå om en massa detaljer som inte visas.. gäller det alltid eller visas alla kartdetaljer och pois vid en viss zoomnivå?
- Full Gas -
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

Nuvi500 är antagligen som alla andra Nuvisar när det gäller visning av kartdetaljer.
Vid 80 meter så dyker allting upp, sedan beror det lite på om man har City Nav eller Frilufts i den.

Ex. i City Nav så visas inte järnvägar i Nuvi, samtidigt som om man växlar över till Frilufts så syns järnvägarna. Lite skumt.

Höjdlinjer i Nuvi visas onödigt breda (tror det endast är i 3D-läge), borde gå att fixa med TYP-fil.

Monterade klart Zumo660 fästet på skotern idag, får se hur länge den får vara med efter leden innan man går tillbaka till järnspettet GPSMAP278. Jag skall iaf ge Zumon en ärlig chans.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Kickassford »

jag kommer väl antagligen att köra både city nav 2010 och friluft pro som jag alltid gjort.. så om man håller sig på 80m zoomnivå så syns alla detaljer OCH poi?
isåfall kan det ju vara värt ett försök iaf.. den är ju trots allt tillräckligt billig som en reservgps om inte annat..
- Full Gas -
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

Trollet wrote:men POI kommer du att bli besviken på för det fungerar som sagt inte alls
Den workaround som finns är att man konverterar viktiga POI till Waypoints. Tyvärr max 500 st men det kanske räcker?

F ö har jag precis bytt N95 mot N97. Mycket detaljerad kartbild på N97. Småvägar finns kvar på City Navigator upp till skalan "3 km" samtidigt som skärmen är större och med högre upplösning. Dvs alla småvägar inom ett 200 km2 stort område visas samtidigt på skärmen.

Fri Pro är fullt läsbar vid skalan "1.2" då drygt 32 km2 samtidigt visas på skärmen. Pekskärmen är grymt mycket bättre än N95:s plottriga knappar.

Kombinationen billig Nuvi 500 på styret + högupplöst mobiltelefon i fickan kanske inte är fel?
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Kickassford »

visas kartorna lika på en nuvi 205 som 500?
har lånat en 205a o tänkte lasta in skoterledskarta, fripro och city navigator för att se om det är värt att köpa en 500. funkar det?

Edit: provade med fripro och väldigt mycket detaljer försvann och vissa syntes enbart vid max inzoomning.
efter en hel del uppdaterande av mjukvaran (från 3.10 till 6.xx nånting) så blev det en klar förbättring, även om det ser bättre ut på Mobile XT. men nu ser man iaf pois på de tre sista zoomlägena och lite mer färger.

Edit2: om jag kör både city navigator 2010 och frilufts pro så visas bara frilufts..
dvs inte som på GMXT där city nav ligger i "botten" och sen friluftskartan ovanpå och sedan skoterledskartan ovanpå friluftskartan. men det är iofs en struntsak i sammanhanget.

så.. en Nüvi 500 är beställd från dustinhome.se för 1630kr inkl frakt.. helt bortkastat kan de ju inte vara =)
men.. min fråga är då, vad skiljer en Nüvi 205 mot 500 förutom IPX7 klassningen? hittar inte så myckte matnyttigt om det på google.. nån som vet?
- Full Gas -
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

Kickassford wrote:så.. en Nüvi 500 är beställd från dustinhome.se för 1630kr inkl frakt.. helt bortkastat kan de ju inte vara =)
men.. min fråga är då, vad skiljer en Nüvi 205 mot 500 förutom IPX7 klassningen? hittar inte så myckte matnyttigt om det på google.. nån som vet?
En viktig skillnad är att du kan tanka upp rutter från Mapsource till 500. Det kan du inte till 200 och 205.

En kanske ännu viktigare skillnad är att 500 har "Track back" vilket inte finns i 200.

Tanka hem manualerna från garmin.com och jämför sida för sida.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Kickassford »

hm.. nu kanske ja missat det i denna tråd men visst har 500an möjlighet att skapa/visa och importera/exportera spår?
- Full Gas -
Post Reply