Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

StaLin wrote:Läser man skotertidningarnas "tester" av GPS:er så får man veta att 276:an är för krånglig att använda för en vanlig användare, utan istället rekommenderas CS60.
Ja uttalandet ovan säger precis allt!

276C och 60Cx/CSx har i det närmast identisk svårhetsnivå på användargränssnitten. 60Cx är möjligen lite krångligare men det är i så fall ytterst marginellt och utan betydelse. Dom som gör uttalandet har uppenbart inte testat själva apparaterna över huvud taget.

Dom tidningar som gör påståenden enligt ovan har absolut noll koll. An någon anledning så är dom som i MC-tidningar testar GPS:er i det närmaste ofattbart korkade. Det enda dom gör är att rapa upp det som står i specen. Dvs vikt, skärmstorlek, blåtand och annat nonsens. Jag läser allt som skrivs i alla svenska MC-tidningar om GPS. Endast en enda gång har jag läst en recension som beskriver hur det funkar i praktiken på MC:n ute på vägen.
Det var Elving Solli som skrev i tidningen MC-folket för ett par år sedan.

Nu läser jag inte skotertidningar men uppenbart har även deras journalister noll koll.

Hade dom istället skrivit att "276:an är för krånglig att använda för en vanlig användare, utan istället rekommenderas Zumo" så hade det i alla fall funnits en viss koppling till verkligheten. Men eftersom den medelmåttige skoterföraren är bra mycket smartare än den medelmåttige journalisten så lär han nog klara av vilken som helst av de GPS:er som nämns här.

Urrk!
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ô-Man »

Håller med föregående skrivare.
Jag tycker själ att 60 är med svårjobbad än 276, i princip samma funktioner men ner grafik som bara stör det man vill läsa.
Text är inte snyggt men snabbt och enkelt, man behöver inte en bild med en springande gubbe för att läsa "Spår".
Kör så det ryker, nog håller grejorna
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by peswe »

Jag har sneglat lite på en Nüvi 500, som ligger inom min budgetram.

Hur är det med möjligheten att spara/ladda spår/rutter mellan pc och nüvi 500?
Det verkar vara lite spridda åsikter om detta...
Kan den t.ex. hantera (spara) multipla spår i track loggen?
Hur stor är track loggen och kan man påverka hur tätt den loggar?

/Peter
Martin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 2 August 2009, 06:17
Location: Dubai

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Martin »

Jag är ny på forument och den närmaste jag kommit en sådan var då jag besökte Jämtland för 15 år sedan. Dock har jag en hobby som till mycket likanar er. Jag bor sedan flera år i Dubai och lever min lediga tid i öknen.

Det var med stort intresse jag läste denna tråd. Vi har precis samma problem som ni har när det gäller val av GPS. GPSMAP 276 är vårt självklara val men precis som ni säger, den börjar komma till åren. Enda skillnaden mellan er hobby och vår är att vi kan få in en PC i bilen, något som jag gissar att är svårt på en skoter.

Till sak, den här tråden har inte varit aktiv på ett tag. Är den någon som provat GPSMAP 620? fungerade den? Kan man få in rutter, tracks och WP I marin mode eller det är fortfarande ett problem? Kan man ladda topografisaka kartor eller går det bara med sjökort?

För vår del hade denna varit ett strålande alternativ. City navigator i bil mode så länge man håller sig på vägen. Topografiska kartor i marin mode så fort det är tid att lämna den.
ArcticFun
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 5 January 2008, 20:46
Location: Kiruna, Lappland Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ArcticFun »

GPSMAP 620 är nämnd tidigare i denna tråd och vad jag kommer ihåg så var den väl inget alternativ
med nuvarande firmware. Skärmen däremot fick väl 5 +

//
Martin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 2 August 2009, 06:17
Location: Dubai

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Martin »

Hej ArcticFun,

Jag kan inte se att någon testat den, bara läst manualen. Vad jag kan se så det senaste "HMR" skrev så skulle han få en enhet på lån och testa. Jag vet inte om han har gjort det och vad i så fall resultatet blev. Skulle vara intressant att veta.

Kart plottrarna för marin bruk fungerar normalt alldeles utmärkt för off roading. Hade jag bara hålt mig bredvid vägen hade jag sannolikt valt en sådan. Nuvi'n fungerar samtidigt utmärkt på vägen. 276c är det närmaste man kan komma en kompromiss. Det vore utmärkt om den fungerar som den är tänkt. Det bästa av två världar.

Om ni nu inte behöver väg delen (city navigator), har ni funderat på marinvarianterna? Jag har ett flertal kompisar som har sådana installerade och kör topografiska kartor. fungerar utmärkt. Bara lite jobbigt att ha två enheter sittande på instrumentbrädan...
Martin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 2 August 2009, 06:17
Location: Dubai

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Martin »

Jag kan svara i alla fall på en del av frågan själv. Jag inte haft möjligheten att prova enheten, men var över till den lokala handlaren för att klämma och känna.

WP, tracks och rutt hanteringen är löst. Marin varianterna av dom senare garmin enheterna använder ett nytt filformat. Man kan därför inte få över sina vanliga WPs till Gps’n. Däremot kan senaste versionen av gpsbabel göra jobbet. Service personen på garmin lovade mig att detta kommer att vara löst nästa version mapsourse.

Dock framkom att där är ett problem med kartorna. GPSMAP 620 in marin mode kan bara använda sig av ett nytt garmin format av sjökort. På frågan om vanliga topografiska karter finns eller kommer att släppas blev svaret nej. Topografiska kartor kommer inte att släppas i samma format. Därför försvinner hela ideen om att använda marinvarianterna för offroading (bil eller skoter).

Det gäller tydligen att hålla hårt i sina gamla enheter... Markanden är troligt vis för liten för en tredje parts tillverkare att släppa topografiska kartor till garmin i marin format.
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by sarrow »

varför är min zumo 660 så trög att uppdatera kartan när man panorerar i den ? Kan det vara pirat kartan som gör det? Nån mer som har 660:in och har samma problem ?
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

Samma lika här med min 660. Verkar vara att Garmins 3D-GPSr inte gillar detaljerade TOPO-kartor. Likadant var det med GPSMAP620 som skall ha bra med krut under skalet.

Otroligt frustrerande, min gamla GPSMAP278 panorerar hur snabbt som helst, och med högre detaljrikedom.

Så ett gott råd, ni som har 276C och 278. SÄLJ DEM INTE!!!
Verkar som att Garmin aldrig kommer med någon som kan peta dem från tronen...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by sarrow »

Ok, då vet jag att det inte bara är min Gps som bråkar med mig, får väl leva med det då :(
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Trollet »

Märkligt. Jag hjälpte en kille med En Nüvi 765T häromdagen och samma sak där, otroligt trög i panoreringarna.
Min 500 däremot är relativt snabb.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

Trollet wrote:Märkligt. Jag hjälpte en kille med En Nüvi 765T häromdagen och samma sak där, otroligt trög i panoreringarna.
Min 500 däremot är relativt snabb.
Månne om det har något med att både 660 och 765 har widescreen och 500an inte har det?
Nån med ex. någon 2xx som kan jämföra Frilufts mot någon widescreenGPS?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Trollet »

Mikael wrote:
Trollet wrote:Märkligt. Jag hjälpte en kille med En Nüvi 765T häromdagen och samma sak där, otroligt trög i panoreringarna.
Min 500 däremot är relativt snabb.
Månne om det har något med att både 660 och 765 har widescreen och 500an inte har det?
Nån med ex. någon 2xx som kan jämföra Frilufts mot någon widescreenGPS?
Bra tanke. Även 550 vore intressant att höra om den är okej. För som 765:an betedde sig så vågar jag påstå att den är direkt olämplig för Skoterkartan.
Nüvi 500
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Kickassford »

Har planer på att införskaffa en fast monterad gps på skotern till denna säsong..
Det LUTADE starkt åt en NÜVI 500, mest pga priset men efter att läst denna tråd blev jag tämligen osäker..

jag använder idag Mobile XT 5.00.50 med City Navigator 2010, Friluft Pro och skoterledskartan såklart i min Nokia N95 8gb.
denna manick har allt jag behöver förutom vädertåligheten och skärmstorleken.

I GMXT syns mina POI's (mackar, broar, badplatser, fartkamerar osv..) vid inzoomning på 300m och lägre och skoterledskartans POI's (vindskydd mm) på 200m och lägre.. det duger gott åt mig.

jag kan spåra och backtracka (även om spåren syns lite för svagt men det går) (dock får jag använda extern bluetooth gps puck vid spårning för att undvika "glapp" pga mottagningen då jag har mobilen i fickan.
autoruttberäkningen funkar bra och är även avstängningsbar.
färgerna är lite knas men fixas lätt med TYPprogrammet.

kort sagt. jag är 100% nöjd med GMXT och jag söker en GPS med större skärm, bör tåla kyla o fukt, som inte kostar skjortan men som samtidigt har dom funktionerna som finns i GMXT..


Hur står sig en NÜVI 500 mot Mobile XT? tänkte mest på Ruttfunktionerna, spårmöjligheter och dessa POI problemen det snackas om, något som förbättras genom mjukvaruuppdatering?..
eller finns det något annat bättre alternativ?
är inte villig att pröjsa 5-6000kr för nåt som endast används ett fåtal gånger / år
- Full Gas -
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Trollet »

Ruttfunktioner och spårmöjligheter finns, men POI kommer du att bli besviken på för det fungerar som sagt inte alls. Man kan tycka att Garmin borde lägga till funktionen i kommande mjukvara men vem vet det? Jag skulle inte chansa och köpa en N 500 om POI:erna är ett måste.
Nüvi 500
Post Reply