Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

User avatar
kegu01
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 23 January 2009, 14:39
Location: Örarna, Luleå
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by kegu01 »

Hmm...620:an verkar alltså inte riktigt bli det man letar efter... :(

Urklipp från http://forum.soe.se/showthread.php?t=26992&page=176

Citat:
Ursprungligen postat av HMR
620 är med sina 800x480 pixel, KANSKE, den länge efterlängtade efterföljaren till 276C och 278. Allt beror på hur den inbyggda programvaran fungerar.

- Kan man stänga av automatisk ruttomräkning?
- Kan man stänga av autozoom?
- Kan man tanka in och navigera efter spår?



Jag var inom Garmins butik i Chicago (http://www8.garmin.com/retail/) tidigare idag. Ojojoj, stor butik i två plan med bara Garmin GPSer. Dessutom med kunnig personal! Jag hittade en tekniker som kunde GPSMap 620 på sina fem fingrar. De nedslående beskeden (åtminstone med den första versionen av firmware) är att: autorecalc inte går att stänga av, autozoom inte går att stänga av och att man inte kan navigera efter tracks!!! Trippelfel alltså!!! Den här killen kände mycket väl till det ramaskri, framförallt från europeiskt håll, det blev när Zumon släpptes. Att motorcyklister knorrade högljutt den gången för att få grundläggande funktioner på en dedikerad motorcykel-navigator hjälpte ju till sist, men den här killens uppfattning var att det inte alls är självklart att "några motorcyklisters krav" bör tillgodoses på en marin-navigator (ja, åtminstone här i USA kommer 620 att marknadsföras i första hand som en marin-GPS)…suck!!! Är det fler än jag som tycker att Garmin hade behövt tuffare konkurrans???
Hur som helst, 620 kommer att släppas i USA i slutet av nästa vecka. Laddad enbart med World Basemap och med marinfäste ligger listpriset på $1000 jämt. Det kommer även att finnas en 640-variant med förladdade marinkartor (kusten runt USA&Canada + the Great Lakes) samt vägkartor för USA & Canada. Listpris för 640, inkl bilfäste är $1200.

Nix, jag har ingen anledning att byta min 278 på ett bra tag!!!

Beemer-Biker
Yamaha Nytro XTX - Zumo 660
tobbjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 14 January 2009, 19:52
Location: Gnesta

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by tobbjo »

för mig som aldrig använt zumo eller andra moderna garmin, (jag har kört fugawi och pathaway på pda)
vilka är problemen med automatisk ruttomräkning, automatisk zoom och att inte kunna ladda in och navigera efter spår?

om jag laddar in ett spår och vill följa det, ser jag det inte då?
Är problemet att jag måsta stanna och läsa in mig på kartan?
i vilka lägen automatzoomas det?

T
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

tobbjo wrote:för mig som aldrig använt zumo eller andra moderna garmin, (jag har kört fugawi och pathaway på pda)
vilka är problemen med automatisk ruttomräkning, automatisk zoom och att inte kunna ladda in och navigera efter spår?
om jag laddar in ett spår och vill följa det, ser jag det inte då?
Är problemet att jag måsta stanna och läsa in mig på kartan?
i vilka lägen automatzoomas det?
T
Generellt gäller att de flesta av Garmins nyare GPS:er är bilnavigatorer som bara har en enda funktion - att visa snabbaste vägen till målet. Kräver att det finns en väg för att funka. Skoterledskartan löser delvis problemet - den adderar just vägar till kartan.

På MC är vägen i sig målet och då funkar det inte med en GPS som själv hittar på vilken väg man skall följa. Den måste man planera i en PC och tanka upp till GPS:en. Ruttomräkning måste kunna stängas av, annars förstör GPS:en den upptankade rutten.

På snöskoter är kanske inte vägen i sig målet men eftersom man ofta kör i väglöst land så krävs att GPS:en kan visa en tydlig karta man kan orientera efter. När man vill planera sin färdväg på PC i väglöst land så gör man det genom att skapa tracks eller spår som man därefter tankar upp till GPS:en och visar på dess skärm i tydliga färger mot en bakomliggande karta.

DVS:

- Ruttomräkning bör kunna stängas av annars förstörs den planerade rutten vid minsta avvikelse eller genväg.

- Spår bör kunna tankas upp och visas i olika färger så att man kan planera färdvägen även där leder inte finns eller inte finns med på kartan. Dessutom bör man av säkerhetsskäl kunna logga ett spår av sin körning och visa det tydligt på skärmen om man i dåligt väder måste ta sig tillbaka samma väg man kom.

- Kartans skala på skärmen bör kunna bestämmas av användaren annars blir det svårt att orientera. Autozoom innebär att GPS:en zoomar in vid korsningar så att du tappar överblicken och zoomar ut på raksträckorna så att inga detaljer framträder.

Garmins urgamla 276C och 278 har exakt de funktioner som krävs. Dessutom har de en stor och tydlig skärm som kan visa en detaljerad karta. Garmins mindre modeller eTrex och 60CSx har även de en bra funktionalitet men lite mindre skärm och därmed mer svårläst kartbild. Garmin Zumo funkar i stort sett men inte lika bra som de tidigare nämnda.

Nya GPSMap 620 har en kanonfin skärm men tyvärr är navigeringen byggd på Nüvins programvara och därmed tämligen värdelös offroad. T ex så kan man inte visa spår samtidigt som kartan. GPSMap 620 Funkar bara ute på riksvägen. Synd på så rara ärtor!
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
kegu01
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 23 January 2009, 14:39
Location: Örarna, Luleå
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by kegu01 »

Jaha...så vad gör man? Köper en ruggad Loox N560 och kör Garmin Mobile XT? Där kan man väl göra alla dom 3 sakerna dvs slå av ruttomräkning, slå av autozoom och visa spår (även spara). Tyvärr har den ju bara 3,5 tums display men är ganska högupplöst(VGA). Ser i specen att den ha en operational temp på 5-40 grader men kör man med kabeln i så kanske den klarar sej ändå. Någon som har erfarenhet av nått liknande...?
Yamaha Nytro XTX - Zumo 660
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

kegu01 wrote:Jaha...så vad gör man? Köper en ruggad Loox N560 och kör Garmin Mobile XT? Där kan man väl göra alla dom 3 sakerna dvs slå av ruttomräkning, slå av autozoom och visa spår (även spara). Tyvärr har den ju bara 3,5 tums display men är ganska högupplöst(VGA). Ser i specen att den ha en operational temp på 5-40 grader men kör man med kabeln i så kanske den klarar sej ändå. Någon som har erfarenhet av nått liknande...?
Har en ruggad Loox N520 och GMXT, ja dom tre sakerna du räknar upp fixar XT men det spår du får visas så otroligt svagt (går att ändra färg men ej bredd) på skärmen att det i praktiken är oandvändbart
Om det är duktigt kallt ca -15° och kallare så kommer en medelande upp som säger att apparaten inte kan laddas trots extern strömmatning

Har oxå en Ipaq 3870 (självruggad) med gpspuck, lite större skärm, inga problem vid kyla samt det märkliga, Looxens skärm är väldigt ljusstark i alla lägen utom tyvärr när man är omgiven av snövidder, i detta läge är den gamla Ipaq:n klart bättre
Har en bekant som har en ruggad Loox N560 (VGA skärm) men den är inte bättre i snöförhållanden än 520

En av fördelarna med en PDA att du kan köra flera nav/kartprogram samtidigt (gpsgate), tex för att få ett tydligt spår så kan jag köra OziCE samtidigt med XT för, att om behov skulle föreligga, köra mitt spår tillbaka
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
MacOsX
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 22
Joined: 29 October 2008, 21:11
Location: Jämtland/Lit
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by MacOsX »

Håller med föregående talare. Har själv en HP iPaq 5550 som jag har Otterbox till. Användandet funkar bra då den blir helt vattentät och stöt säker. Den flyter till och med en stund om det är så att du tänkt bada med den. Vid cirka en timmes användande i minus 15 grader med extern laddning så kommer meddelande upp att det inte går ladda batteriet men den går bra att köra på 12v matningen. den blir lite seg när den blir kall men funkar förhållandevis bra. Håller på klura lite på nån form av uppvärmning i skalet eller isolering mot kylan.

Som sagt så kan man också köra med alternativt program för att få ett bättre spår.
MacOsX
Ski-Doo Summit 800x -08
Garmin GPSmap 620
http://www.screenform.se
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

Jag har testat med gott resultat med en hantagsvärmare typ folie som jag klistrade på pdahållaren samt ett lämpligt motstånd för att inte smälta ner Looxen, av någon anl. så funkar ipaq:n i allafall ner till -25° utan "värmekälla"
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ô-Man »

Innan ni räknat ihop inköp av pda, karta, vattentät låda osv osv så kostar det lika mycke som en 276/278 gör..
(Räknat på att man då betalar för allt man använder)

Köp 1 bra gps så slipper ní fundera.
Att sedan smak och användningsområde varrierar är inte så konstigt.
Finns en massa onödiga finneser på alla system som man inte behöver använda, men som dock är fantastiska när man likväl gör det.

Skulle själv ldrig i dagsläget byta bort min 276 mot något annat än 278, men det är fortfarande en smaksak.
En pda blir aldrig en Garmin, så är det bara.
Gilla lägt med det man är van och använda ger en större njutning än en gps som man inte förstår sig på.

Vill man däremot ha det bästa så finns det inga genvägar........
Kör så det ryker, nog håller grejorna
MacOsX
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 22
Joined: 29 October 2008, 21:11
Location: Jämtland/Lit
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by MacOsX »

Allas smak är olika. Användningsområdet är olika för olika användare. För min del så var en Garmin GPS aldrig ett alternativ. Jag införskaffade mig en GPS för att använda vid fisket i Norska havet. Garmin var då inget alternativ för det kostade alldeles för mycket. GPS enheterna var ganska dyra + att sjökorten var grymt dyra. En PDA med tillbehör och programvara + sjökort var betydligt billigare då man kunde fixa sjökort själv från papperskort. Idag använder jag GPS i betydligt större utsträckning än tidigare och materialet är betydligt bättre nu än för några år sedan. Har aldrig provat en 276 eller 278 så jag kan inte uttala mig om dom men dom verkar helt klart vara dom som funkar bäst som alltiallo GPS.
MacOsX
Ski-Doo Summit 800x -08
Garmin GPSmap 620
http://www.screenform.se
User avatar
kegu01
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 23 January 2009, 14:39
Location: Örarna, Luleå
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by kegu01 »

Är ju lite frustrerande det här...och inte direkt som när man skulle inhandla LCD TV:n. Då kom det ju hela tiden nya apparater med bättre prestanda och funktionalitet så man vågade knappt slå till. Men i Garmins värld så kommer det nya modeller men dom är inte i närheten av sina föregångare vad det gäller funktionalitet i varje fall. Beror väl antagligen på den totala avsaknaden av konkurrens antar jag. Är ju inte direkt pengarna det handlar om för mej i alla fall utan jag vill ha en GPS som har en viss funktionalitet (läs samma som 278:an) fast i modern tappning med tex minneskort som inte kostar skjortan och pekskärm. Så jag får väl lugnt vänta på att Garmin blir less på tjatet och fixar till 620:an så den går att använda. Frågan är ju bara vad man ska göra under tiden...blir nog att köra XT i jobb-mobilen (gratis...mobilen alltså) ett tag kanske och montera en otterbox på styret samt extra värme som föreslogs nedan...alternativt köra på N560PE:n + XT och strunta i 620:an...den som lever får se :-). En fråga till ni som vet...Om man skulle jämföra XT och 278:an...finns det nått som saknas i XT som man absolut inte kan vara utan om man jämför med 278:an?
Yamaha Nytro XTX - Zumo 660
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ô-Man »

Det samma gäller vad gäller pda som gps om man ska ha vektoriserade kartor. Att allt går och lösa med ett billigare alternativ är ju att föredra för dom flesta. Tex scannade papperskartor till pda.
Jag tycker dock att nånga biter sig själva i svansen med byten av gps, pda, otterbox osvosv.

Det kostar och köpa skoter med, prutar man då 10% på skoterpriset så får man den gps man vill ha. Det´är mycke pengar för en grej, men priset på en ny skoter, bil, båt eller mc är betydligt högre. Pruta och köp en gps för det du sparat in.
Eller varför inte se till och få med 1 gps i köpet.

Möjligheterna är oändliga bara man vill.

För egen del så använder jag min gps på skoter, mc, bil och båt. Finns inte så många gps:r som klarar alla kartformat och all slags navigering så urvalet blir enkelt.
Kör för övrigt med PC i båten för att få ännu större skärm vilket funkar fint då det finns plats.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

Mja... för min del skulle jag inte ens fundera på en Garmin eller någon av Garmins programvaror/kartor om det inte vore för Mickes eminenta skoterledskarta

Tex i OziCE kan du skräddarsy alla de funktioner du kan tänkas behöva, kör man Garmin är man helt beroende på vad Garmins programmakare anser vad du behöver (möjligtvis 276/278 undantaget men får då i gengäld svindyra minnekort och dålig satellitmottagning)

Ta tex Fripro hur är det möjligt att släppa ut en sådan dålig produkt, jämför man med mina helformatsskannade fjällkartor så hamnar Fripro långt efter
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
MacOsX
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 22
Joined: 29 October 2008, 21:11
Location: Jämtland/Lit
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by MacOsX »

Håller helt klart med Runte. Hade det inte vare för skoterledskartan så hade jag inte använt Garmins programvara. Är inte heller så imponerad av deras kartor. Jag tycker det finns betydligt bättre alternativ för PDA.
MacOsX
Ski-Doo Summit 800x -08
Garmin GPSmap 620
http://www.screenform.se
Tubby
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 3
Joined: 16 February 2009, 15:00
Location: Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Tubby »

Jag har en Oregon 200, vad är det som kan bli bättre ?
---\Murphys lag gäller. Och vid de tillfällen den lagen inte går att applicera gäller O'Tooles lag./---
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ô-Man »

Minneskort priset kan jag hålla med om, dålig mottaning!!!!
Det kan jag uppleva någon gång, men väldigt sällan. Har man sedan extern antenn som alla pda (läs dom flesta) så är det ju samma sak.
En analog karta kan aldrig få samma noggranhet som en digital. Javisst vi pratar innom ramarna för vad en gps kan leverera i vilket fall.
Ska man räkna gps som riktig så får man ju inte ränka med mer än + - 10meter iaf.
Men visst, det finns alltid grönare gräs på andra sidan om man så önskar, men att kunna ha allt i samma lösning det är det jag vill åt.
Där står sig en pda tex helt värdelös, då det tex inte går och få in all info om för att ta något, blinkfyrar på sjökort.
Uppdateringen på egenscannade kartor blir ju inte direkt dom bästa då dessa ska köpas varje år. (vem gör det)
Ska man ränka med att köpa pappers kartor i samma omfattning som digitala kartor så är det i princip samma pengar, om inte dyrare.

Den enda kartan mig veterligen som inte är frekvent uppdaterad är just FriPro, men fjällen står där dom står antar jag.

Det är och andra sidan tur att smaken är som baken, delad.
Annars hade alla samma grejor och ingen diskution om delade åsikter :wink:

Den som inte har provat och lärt sig vad en 276-278 kan och gör, bör prova!!!!!
Kör så det ryker, nog håller grejorna
Post Reply