Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Glidern
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 28 November 2007, 12:33
Location: Timrå/Storhogna

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Glidern »

Bara kul att höra att man lämnar omdöme om en sak som man inte provat.
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by 65nord »

HMR wrote:Problemet är att Garmin har velat göra Colorado/Oregon "lättanvända" vilket inneburit att dom tagit bort en mängd viktig funktionalitet. Bl a så förstör dom den upptankade rutten så fort man kör lite grand bredvid planerad rutt. I praktiken är det oerhört irriterande. Funkar till fots men är kass på offroad-MC och snöskoter.
Jag har då aldrig lidit av att en rutt "förstörs" av GPS'en, då har jag lidit betydligt mer av den pyttelilla skärmen som 60-serien har. Jag förstår argumentet med sönderskrivna rutter om man kör MC och vill köra just dessa vägar på sin tur. Min erfarenhet är att skoterturer funkar inte riktigt på samma sätt som MC-turer...i alla fall händer det att den tänkta rutten måste ändras om pga att den led man tänkt köra inte finns kvar denna säsong. Den kanske är stängd, eller oframkomplig pga tät skog som fallit över leden. Eller så har den kanske dragits om så att kartan inte alls stämmer med verkligheten. Värsta caset är om någon (gud förbjude) har skickat in handritade "spår" till Micke som gör att man funderar på om man verkligen ska fortsätta i den riktningen eller inte. Eller så är leden bara i så dåligt skick att den inte går att köra med någon större njutning för de som inte har PPS-boggie :wink:. Målet är oftast viktigast, inte vägen till målet, sedan kan det vara att hitta till fiskesjön, till korvgrillningsstugan eller bara rejsa på de bästa lederna man kan hitta för dagen - och sedan hitta hem...

Att hela tiden vara beredd på att ändra både sitt mål och sin tänkta väg till målet är alltså inte alldeles ovanligt. Rätt vad det är så hittar någon i sällskapet en orörd myr eller annan lekplats...som leder till en annan myr eller sjö eller bergssluttning och så står man plötsligt på en helt annan plats än man tänkt sig. Då är en stor, bra och tydlig kartbild underbar att ha så man får överblick över var man är och hur man kanske kan ta sig dit man egentligen hade tänkt köra... Just i det ögonblicket är det faktiskt rätt bra med en GPS som själv gör om rutten och som har en bra kartbild. Bäst är givetvis att kunna välja själv, men jag väljer hellre en bra skärm och snabb skärmuppdatering före att kunna välja om den tänkta rutten ska ritas om automatiskt eller inte.

60-serien är en bra GPS, jag har själv haft en sådan, men, skärmens storlek tillsammans med en otroligt seg kartuppdatering när man scrollar i sidled eller zoomar in/ut gör att den verkligen känns antik idag. 276/278 kostar en hel del i jämförelse med tex Nuvi 500 och inte alla vill lägga pengar motsvarande några fjällresor enbart på GPS'en.
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

65nord wrote:Målet är oftast viktigast, inte vägen till målet, sedan kan det vara att hitta till fiskesjön, till korvgrillningsstugan eller bara rejsa på de bästa lederna man kan hitta för dagen - och sedan hitta hem...
......Då är en stor, bra och tydlig kartbild underbar att ha så man får överblick över var man är och hur man kanske kan ta sig dit man egentligen hade tänkt köra... Just i det ögonblicket är det faktiskt rätt bra med en GPS som själv gör om rutten och som har en bra kartbild. Bäst är givetvis att kunna välja själv, men jag väljer hellre en bra skärm och snabb skärmuppdatering före att kunna välja om den tänkta rutten ska ritas om automatiskt eller inte.
Med de preferanserna håller jag med om att Colorado/Oregon är bättre än 60Cx och eTrex. För den som är stadd vid kassa och som inte ser bristande rutt- och spårhantering som ett problem finns numera GPSMAP 620. Den har en högupplöst kartbild som klår 276C och 278 med hästlängder. Skärmupplösning 800x480 pixel! https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=14893
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

HMR wrote: För den som är stadd vid kassa och som inte ser bristande rutt- och spårhantering som ett problem finns numera GPSMAP 620. Den har en högupplöst kartbild som klår 276C och 278 med hästlängder. Skärmupplösning 800x480 pixel! https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=14893
Jahapps, då var den dagen förstörd. ;) Insåg att jag måste byta GPS... :D
Måste be min lokala handlare fixa fram en så jag får klämma å känna lite. (Norrkust Marina, har mycket bra priser)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
tobbjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 14 January 2009, 19:52
Location: Gnesta

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by tobbjo »

Vad menar du med bristande rutt och spårhantering för 620:n
På papperet ska den klara samma som 60CsX

Tobias
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

tobbjo wrote:Vad menar du med bristande rutt och spårhantering för 620:n
På papperet ska den klara samma som 60CsX
Tobias
Spårhantering bara i marinläget. Automatisk skift marin/land-funktion vad det nu innebär. Dessutom är det sannolikt så att man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning. Dvs totalt oanvändbar på MC. Allt detta är bara gissningar så här långt. Funkar den som en 60CSx så köper jag en direkt. Kosta vad den kosta vill! 800x480 pixel!

Men för snöskoterbruk kanske funktionen är OK? Där är ju inte rutter så viktiga? Eller?
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

Om 620in endast ritar spår i marint läge så är den helt värdelös. Är det det du menar med spårhantering?

Automatiskt omställningar verkar vara att den vet om fästet är av marin typ eller biltyp. Om det sedan är konfigurerbart i fästet vet jag inte.

Rutter är ganska viktiga i skoter också, med tanke på autoroutingen. Men kravet att den inte skall beräkna om rutten är inte krav på.

Har jag en grillplats som jag skall bränna min korv på den dagen så ligger den som ett delmål i rutten, hur jag sedan tar mig dit är en annan sak. Är leden jäkligt dålig så väljer jag en annan led och då är det bra om GPSen räknar om så jag hittar till grillplatsen. Är ju synd om jag måste äta kall korv. :)

Men visst, i vissa fall så skulle jag vilja kunna stänga av ruttomräkningen, är väl mest då man frikör lite under en rutt och vill slippa att bruden i GPSen tjatar på mig. Som det är nu så avbryter jag rutten och återupptar den då jag är på spåret igen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
perokk
Expert
Expert
Posts: 74
Joined: 22 September 2008, 21:09
Location: Lillpite

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by perokk »

Jag har nästan nyss inhandlat en Nuvi 500 och för mig funkar den då perfekt :D :wink:

mvh perokk
User avatar
kegu01
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 23 January 2009, 14:39
Location: Örarna, Luleå
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by kegu01 »

Grobosch wrote:Hej

Nu har jag fått hem min Nuvi 510 (en 500 fast med blåtand) jag är imponerad!
Väntar bara på skoterleds kartorna jag beställt, Micke var är dom...jag vill prova!

/Anders
Var får man tag på en 510:a? har endast sett 500:an i Sverige...
Yamaha Nytro XTX - Zumo 660
Grobosch
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 3
Joined: 22 September 2008, 19:10

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Grobosch »

Hej

jag beställde min här: http://unbelievableshop.com/store/produ ... PHPSESSID=

Sen är det bara ställa in svenska som språk, och ladda in kartorna och köra!

/Anders
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

Träffade idag en kamrat ute vid vår skoterstuga, han hade en Garmin 276C, en sådan vill jag ha, vad jag kan förstå så kan jag i princip "skräddarsy" funktionerna efter egna önskemål och inte förlita mig på vad Garmin anser sig veta vad som är lämpligast för mig som fallet är med många andra garminprodukter

(Antar att du snart få en ny kund Micke)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

runte wrote:Träffade idag en kamrat ute vid vår skoterstuga, han hade en Garmin 276C, en sådan vill jag ha, vad jag kan förstå så kan jag i princip "skräddarsy" funktionerna efter egna önskemål och inte förlita mig på vad Garmin anser sig veta vad som är lämpligast för mig som fallet är med många andra garminprodukter

(Antar att du snart få en ny kund Micke)
Kan inte säga emot, 276C eller 278 är bland det bästa som Garmin släppt. Har förhoppningar om att GPSMAP 620 kan bära fanan vidare. Får se om det blir som man hoppas.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

Det finns en GPSMap 620 på båtmässan i Göteborg denna helgen. Om nu någon råkar ha vägarna förbi...
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

HMR wrote:Det finns en GPSMap 620 på båtmässan i Göteborg denna helgen. Om nu någon råkar ha vägarna förbi...
Moahaha, går nästan inte att komma längre bort från mig och fortfarande vara kvar i Sverige... ;)

Kan någon åka dit och pilla lite på den och kolla upp det dära med spår och landläge? ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

Mikael wrote:
HMR wrote:Det finns en GPSMap 620 på båtmässan i Göteborg denna helgen. Om nu någon råkar ha vägarna förbi...
Kan någon åka dit och pilla lite på den och kolla upp det dära med spår och landläge? ;)
Se http://forum.soe.se/showpost.php?p=3721 ... count=1747
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
Post Reply