Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

En liten historik varför jag är lite av en PDA freak

Långt innan Garmin hade någon kart-gps körde jag med moving map på bla. min skoter, var förmodligen bland dom första, var tom med i en exklusiv klubb (tyckte vi :D ) 5M, Mini Moving Map Members Mafia, en gång i tiden (från Skåne till Norrbotten).

En Palm IIIC 8mb minne, en höjdare på den tiden, och en idag uråldrig gps Garmin 45 som signalgivare, programvaran för kartvisning var amerikanskt, GPSPilot, framtaget för amatörflygare, WGS84 var enda valet så för att köra LM:s blå/röda karta var en kartvridning innan kalibrering nödvändig, runt mina hemtrakter ca 5,28 grader för att få rätt gps position

Även där gick tekniken framåt i rask takt, Fugawi kom med en applikation för Palm senare även för Pocket PC (idag Windows mobil) vilket innebar att det blev massor enklare att "tillverka" en karta, bara att markera kartan i Fugawi PC och sedan föra over till PDA, interna minnesstorlekar växte sam även plats för minneskort gjorde att man fick plats med det man ville

OziCE kom för ett antal år sedan med en programvara för Pocket PC med uppdateringar som idag innebär att man i princip kan göra precis vilka inställningar man överhuvudtaget man kan önska sig, tom välja "spår upp" fastän det handlar om rasterkartor

Ang. sjökort i BSB-format (rasterkartor) så är dessa en direkt avbild av sjökort i pappersformat vilket gör dom mkt. lättlästa, betydligt bättre än Garmins blue chart tycker jag

Min ruggade Loox med inbyggd gps får position överallt inne i huset trots plåttaket, det är bra mottagning!!!!

Det blev mycket det här, nybörjare idag och jag kanske hade funderat på en Garmin 276/278 (har känt på dom) men absolut ingen annan Garmin, nåväl nu är det GMXT som gäller för skoter (med OziCE som körs i bakgrunden) pga Mickes skoterledskarta
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ô-Man »

BSB kontra garmin så är det ju en inställnings fråga. Garmin är lika lättläst vid rätt inställning.
Däremot har pda haft bättre skärmar en längre tid, än en gps vilket gör en pda mer lättläst.
Det är ju som med allt annat, man lär sig att använda 1 system full ut och trivs med det man är van vid.
Att sedan sätta en "nybörjare" på en 276 är nästa som att kasta pengarna i sjön, den kan vara nog så svår och förstå sig på om man är helt ovan.
Lite hjälp med inställningar så funkar den ju som vilken annan gps, dock har en många dålda talanger som det behövs en viss kunskap i naviggering och vana i gps användande för att förstå och klara av.
Det samma gäller så klart för pda åxå.
Man bör fråga någon som kan detta område om råd, innan man handlar.
En recention i alla handa tidningar och nätsiter kanske inte ger det svar du behöver för just ditt användingsområd.

Fick man välja så skulle man vilja ha med sig en lapptop, men det är ju av förklarliga skäl en omöjlighet i många fall.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by StaLin »

Kan inte annat än att hålla med ô-man angående att 276c inte är en nybörjar-GPS.
Min första gps var en eTrex Vista, och den fick hänga med på skotern dom första 5 åren. Utan den kunskap och erfarenhet jag fick av den så hade jag nog inte varit så imponerad av 276:an. En som bara har erfarenhet av navigatorer tror jag skulle bli rent besviken.
276:an är som min gamla Polaris XLT från 1995, den kräver en viss tillvänjning men efter ett tag så finns det nästan ingenting som slår den :wink:
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Mikael »

Jag har hellre en GPS monterad på skotern än en PDA.
I mina ögon är PDA en ömtålig sak som man har i innerfickan och som inte alls är lämpad för -20 eller snöslask/vatten.
Ingen av de PDAer som jag använder skulle jag förlita mig på någonstans långt ute i skogen...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

Mikael wrote:Jag har hellre en GPS monterad på skotern än en PDA.
I mina ögon är PDA en ömtålig sak som man har i innerfickan och som inte alls är lämpad för -20 eller snöslask/vatten.
Ingen av de PDAer som jag använder skulle jag förlita mig på någonstans långt ute i skogen...
Ok Micke, jag förstår att du inte sett någon sådan här http://www.andres-industries.de/rugged_pda/ ip65 klassad, gissar att den kan mäta sig med vilken Garmin som helst i det avseendet

Har haft PDA:s i båten, på skotern, under jakt mm mm under mer än 10 års tid utan någon som helst funktionsstörning
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
tobbjo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 14 January 2009, 19:52
Location: Gnesta

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by tobbjo »

Idag kör jag HTC-telefon (typ PDA) i plastpåse och Pathaway 5 med fjällkarta eller gröna kartan och tracks/färdspår, dvs inspelade spåret jag tidigare kört.
Har provat route-guidance, men det bara piper eftersom det sällan blir exakt som förra året när man spårar.
jag vill se var jag är och var jag var förra året.

Angående GPSMap620:
Kan jag alltså i marinläge inte ladda upp rutt/färdspar/track eller vad man vill kalla det och visa det på kartan. Ingen autoroutning utan bara se spåren på kartbilden? Specen säger 20 saved tracks och 50 routes i marinläge.
kan jag använda fripro i marinläge?
Om OK - kör! Då duger det för mig.

Angående Ozi CE:
har någon provat pathaway 5 och ozi CE. En stor förändring skedde i somras vid bytet från pathaway 4 till 5.
Vad vinner jag på Ozi CE?
Har tittat på Otterbox eller Andres industries PDA-lådor och för en femhundring till tusing ruggar jag min Smartphone...
läsbarheten jämfört med nedsnöad fryspåse över telefonen kan bara bli bättre ;-)

T
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

Har snabbtestat pathaway 5 (trailversionen) eftersom det programmet läser även vektorkartor typ garmins .img-filer, hade en from förhoppning om att jag skulle kunna köra Mickes transparenta skoterledskarta oxå men det sistnämnda fick jag inte till. Pathaway erbjuder mängder med pesonliga inställningar liksom OziCe till skillnad mot tex. GMXT där Garmin bestämt vad jag vill ha, typex. trackspåret är så otroligt svag att det är helt oandvändbart men Garmin anser inte att jag vill ha det annorlunda, alltså valbar bredd på spåret

Kom på att med pathaway och fripro så fick vissa områden ytterst märkliga färger vilket gjorde kartan på dessa områden näst intill omöjliga att läsa

Har kört Ozi Ce ett antal år och är nöjd speciellt i de senare versionerna där man kan bla. välja spår upp, vilket tidigare ansågs omöjligt i en PDA med rasterkartor samt massor av andra inställingar

Om den nya Garmin 620 vet jag inget förutom vad som finns att läsa i detta forum och det var ingen munter läsning för oss skoteråkare (typ garmin har bestämt vad du vill ha)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

kegu01 wrote:En fråga till ni som vet...Om man skulle jämföra XT och 278:an...finns det nått som saknas i XT som man absolut inte kan vara utan om man jämför med 278:an?
Lite lurt att svara eftersom det finns många menyer i GMXT som, i alla fall på min N95, inte har någon funktion. Bl a kan man tanka in rutter men de går inte att aktivera dem, man kan även ge olika färger till spår men de visas ändå i nästan osynligt transparent vitt. Möjligen fungerar en del av detta på t ex PDA?

I 278 kan man visa ett eller flera valfria spår i olika färg med hög kontrast. Dessutom kan man visa ett spår, hela eller en del, som en extra fet ruttlinje. Dvs 278 är helt överlägsen GMXT, och de flesta andra Garmin, när det gäller att navigera efter spår. Att kunna navigera efter spår är särskilt viktigt offroad och där kartan är bristfällig.

Det svider att köpa en 276C/278 för den är dyr. Men den är beroendeframkallande....
Last edited by HMR on 24 February 2009, 08:45, edited 1 time in total.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

tobbjo wrote:Angående GPSMap620:
Kan jag alltså i marinläge inte ladda upp rutt/färdspar/track eller vad man vill kalla det och visa det på kartan. Ingen autoroutning utan bara se spåren på kartbilden? Specen säger 20 saved tracks och 50 routes i marinläge.
kan jag använda fripro i marinläge?
Om OK - kör! Då duger det för mig.
Jag har kört mycket navigering efter spår visade mot FriPro som bakgrund på 278. Kan man det även på 620 så köper jag en!

Notabelt är att på 278 så går det utmärkt att i marinmode visa "stelbensrutter" med max 300 punkter/rutt ovanpå City Navigator eller FriPro. Det går även bra att visa spår om max 700 punkter. Antingen som tunnt spår i valfri färg eller som fet ruttlinje. Tänk om det funkar på samma sätt i 620!

Garmin har lovat mig en 620 för test om någon vecka eller så. Det viktigaste att testa är precis det du skriver. Stay tuned. Jag återkommer!
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by runte »

HMR wrote:
kegu01 wrote:En fråga till ni som vet...Om man skulle jämföra XT och 278:an...finns det nått som saknas i XT som man absolut inte kan vara utan om man jämför med 278:an?
Lite lurt att svara eftersom det finns många menyer i GMXT som, i alla fall på min N95, inte har någon funktion. Bl a kan man tanka in rutter men de går inte att aktivera dem, man kan även ge olika färger till spår men de visas ändå i nästan osynligt transparent vitt. Möjligen fungerar en del av detta på t ex PDA?
I PDA funkar ruttfunktionen, även färg går att ändra på sparat spår men blir ändå för dåligt för praktiskt användning
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by ô-Man »

HMR wrote: Men den är beroendeframkallande....

Kan inte mer än hålla med, när man väl lärt sig järnspettets funktioner och användarsnitt/användarvänlighet så är det helt fantastisk.

Må vara att den inte har mp3 wma blåtand och sådant, men när gps:n ska användas för navigering så är den överlägsen allt annat jag provat...

Man får vad man betalar för helt enkelt
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
kegu01
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 23 January 2009, 14:39
Location: Örarna, Luleå
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by kegu01 »

Nu har manualen dykt upp för 620:an... http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP62 ... Manual.pdf
Yamaha Nytro XTX - Zumo 660
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by HMR »

kegu01 wrote:Nu har manualen dykt upp för 620:an... http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP62 ... Manual.pdf
Jo jag läste den igår. Finns en hel uppsjö med "onödiga" funktioner som inte har med grundläggande navigering, dvs följa en rutt, att göra. Däremot har man tagit bort, jämfört med t ex urgamla GPS V, många kritiska funktioner. T ex spårhantering, anpassning av kartan och möjlighet att stänga av diverse irriterande automatik såsom autozoom.

Det hade varit intressant att vara med på ett "utvecklingsmöte" på Garmin och höra motiven för att försämra navigatorernas användbarhet. Vad är det man anser sig vinna på det?
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by StaLin »

Antar att dom är ute efter att göra GPS:en lättanvänd.
Läser man skotertidningarnas "tester" av GPS:er så får man veta att 276:an är för krånglig att använda för en vanlig användare, utan istället rekommenderas CS60. Förmodligen har väl Garmin USA fått liknande feedback och bygger GPS:er som den dom tror den genomsnittlige användaren vill ha, vilket resulterar i att vi "superusers" blir besvikna över att prylarna bara blir sämre och sämre.
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Re: Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Whovally »

Att göra GPS:er lätt användlig är väl bra, men varför inte lägga till ett advanced mode, så brukaren själv får välja vad han vill göra? Jag tror Garmin har blivit för stora för att lyssa på brukarna, vilket är synd!
Var negativ, så blir du inte besviken!
Post Reply