Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Nuvi500 - Nu GPS för Skoter och mc bruk

Post by Whovally »

Nu kommer snart en ny Garmin som heter Nuvi 500 som ska vara anpassad för skoter och mc. Den ska funka bra med handskar på enl. Sportmanship. Mer info:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200807 ... 36.dbp.asp
Var negativ, så blir du inte besviken!
User avatar
Strider
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 8 January 2008, 23:16
Location: Luleå/Halmstad

Post by Strider »

Tror det där blir perfekt till mig. Nu när vintern börjar närma sig så har jag börjat fundera på att köpa en GPS. Har tidigare endast provat en 200 som inte alls är tänkt att opereras i kyla och blötsnö. Men till vintern blir det en ny och den där såg ju riktigt fin ut. Bra pris också..

Ni som är kung på GPSer, vad säger ni om Nuvi 500?? Rekommenderas??
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Strider wrote:Tror det där blir perfekt till mig. Nu när vintern börjar närma sig så har jag börjat fundera på att köpa en GPS. Har tidigare endast provat en 200 som inte alls är tänkt att opereras i kyla och blötsnö. Men till vintern blir det en ny och den där såg ju riktigt fin ut. Bra pris också..

Ni som är kung på GPSer, vad säger ni om Nuvi 500?? Rekommenderas??
Jag är rädd att den inte kommer att funka så bra till terrängkörning om dom ändvänder Nüvins programvara, se länken där är en påbörjad diskussion om den.

http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=6527
Zumo 550
60Csx
HTC HD2 med GMXT
Mach-Z Millenium
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Skulle nog vänta och se vad den har för specs angående ruttnavigering osv. Kan du backtracka, kan du spara spår, kan du göra spår osv osv osv

När man väl lärt sig sin gps är dessa funktioner ganska viktiga för oss som rör oss utanför vägarna.
Jag förespråkar 276 278 för dom flesta om man ska ha en allround gps.
Funkar på bil mc skoter båt. Alla funktioner som är nödvändiga finns men inget bling, dvs Bluetuth, mp3 spelare, radio och sådant.
Är du i köpas tankar så leta läs och fråga dig fram till just ditt rätta val. Man kan snabbt läsa sig blind om man är novis. Fråga ut folk som verkligen använder sin gps under dom förhållanden du själva mestadels kommer att använda din.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 17 April 2006, 12:45
Location: Piteå

Verkar lovande....

Post by Micke »

Har suttit och jämfört Frluftskartan Pro i Nuvi 200 samt i Colorado 300, Nuvin hanterar ju inte kartan ens i närheten lika bra som Coloradon, så hoppas att Nuvi 500 blir duktigare på detta.

Sparar den bara färdspåret på ett vettigt sätt så tror jag att denna kan bli utmärkt för mitt ändamål.
Priset, 3000:- för 200:an med sugkoppsfäste och laddkabel är ju klart överkomligt.

Hade nästan bestämt mig för Zumo 550, innan jag fick se priset.....
Hade nästan bestämt mig för Colorado, innan jag fick se Oregon....
Hade nästan bestämt mig för Oregon, innan jag fick se Nuvi 500.....
Hoppas på denna!

// Micke
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Verkar lovande....

Post by Mikael »

Micke wrote: Hade nästan bestämt mig för Zumo 550, innan jag fick se priset.....
Hade nästan bestämt mig för Colorado, innan jag fick se Oregon....
Hade nästan bestämt mig för Oregon, innan jag fick se Nuvi 500.....
Hoppas på denna!

// Micke
Hehe, du har hamnat i en ond cirkel. Håller du på sådär får du hålla på i all evighet, men det blir ju billigt. :wink:

Håller för att man skall ha 276C alt. 278 om man nu verkligen vill feppla med GPS och inställningar, dock så får man inget blåtands-blingbling, men däremot så får man dyra minnen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 17 April 2006, 12:45
Location: Piteå

Post by Micke »

Jodå, billigt blir det men jag blir utan GPS :cry:

En fråga till dig Micke:
Läste detta på förstasidan:"Kravet för att kunna samköra kartor med skoterledskartan är att du inte har dina kartor på s.k förprogrammerade kort."

Innebär detta att jag måste ha den karta jag vill ha som bakgrund samt själva skoterledskartan i Gps:ens internminne?
Kan jag inte lägga in kartorna på mitt minneskort och köra därifrån?
Eller gäller detta endast Garmins egna förprogrammerade kort?
Tack.
// Micke
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Köpte precis ett 512mb Garmin Orginal minne från usa 1170kr hemma. Tog 3 arbetsdagar och få hem de.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Här finns en "test" av Nuvi 500: http://www.pcmag.com/article2/0,1895,2326913,00.asp
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Micke wrote:Jodå, billigt blir det men jag blir utan GPS :cry:

En fråga till dig Micke:
Läste detta på förstasidan:"Kravet för att kunna samköra kartor med skoterledskartan är att du inte har dina kartor på s.k förprogrammerade kort."

Innebär detta att jag måste ha den karta jag vill ha som bakgrund samt själva skoterledskartan i Gps:ens internminne?
Kan jag inte lägga in kartorna på mitt minneskort och köra därifrån?
Eller gäller detta endast Garmins egna förprogrammerade kort?
Tack.
// Micke
Det finns undantag till detta. Tyvärr så är det så att förproggade kort inte är skrivskyddade, så de som är mindre kunniga/oaktsamma kan ha otur att rensa sitt minneskort med Mapsource (det har redan hänt några ggr).

Dessutom så följer inte Mapsource med om man köper ett sådant kort och Garmin verkar inte skicka med någon CD så att dessa personer får sin Mapsource. Finns kringvägar kring detta men den som är mindre datorkunnig klarar inte sånt.

Är ju tråkigt om man har köpt skoterledskartan och saknar Mapsource (vilket också har hänt)

Du kan använda förprogrammerade kort om GPSen har både internminne och kortplats och att GPSen klarar av att ha kartor aktiva i bägge minnespositionerna samtidigt.

Tidigare så hade GPSr antingen internt minne eller minneskort.

Ex. så borde Zümon klara av att ha skoterledskartan i sitt internminne då det finns hyggligt med plats där, samt att du har Frilufts som minneskort.

Finns det någon som kan verifiera detta genom att skicka in Frilufts i minneskortet och skoterledskartan i internminnet?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 17 April 2006, 12:45
Location: Piteå

Post by Micke »

Men det är alltså inget problem att lägga in Skoterledskartan samt tex Fripro på mitt eget minneskort och köra dessa tillsammans?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Micke wrote:Men det är alltså inget problem att lägga in Skoterledskartan samt tex Fripro på mitt eget minneskort och köra dessa tillsammans?
Nädå, det är så som de flesta använder kartan, dvs skicka in Frilufts (CD-verre) tillsammans med skoterledskartan på ett minneskort (eller internminnet) med hjälp av Mapsource.

Det jag undrade var om det fungerar att dela på sakerna, dvs skicka in Frilufts på minneskort och skoterledskartan på internminne på ex. Zumo. Har ingen själv så jag kan inte testa.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Micke
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 17 April 2006, 12:45
Location: Piteå

Post by Micke »

Då är storleken på internminnet inget man behöver bry sig om alltså....
Minneskort kostar ju som en glasstrut numera, nästan....
Tackar, det är bara att vänta på Nuvi 500:an då.
dem1000
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 14
Joined: 4 February 2008, 10:34
Location: Jokkmokk

Post by dem1000 »

Jag har citynav och fripro på gpsen och skoterled på minneskort.
Då går det fort att uppdatera skoterkartan eftersom jag kan köra in den separat.
Montana 600, Montana 700i Sidewinder XTX -22, Sidewinder MTX -20, Mountainmax -21
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

dem1000 wrote:Jag har citynav och fripro på gpsen och skoterled på minneskort.
Då går det fort att uppdatera skoterkartan eftersom jag kan köra in den separat.
Tackar så mycket för informationen. Då borde det också fungera om man har köpt Frilufts på minneskort och skickar in skoterledskartan i det interna minnet.

Gäller bara att komma ihåg att INTE skicka kartan till minneskortet för då har man ingen Frilufts längre.

Skall ändra lite på hemsidan kring detta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply