Spara wp etc i mappar??

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Spara wp etc i mappar??

Post by runte »

Hej, funderar på om inte Garmins gpsprogram har funktionen att spara wp mm i olika mappar, det blir ganska "grylligt" med alla dessa wp som sträcker sig mellan kust o hav, visst "nearest wp" kan vara användbart men lik f-b så har man en hög skärgårdswp när man är uppe i fjällen

Eftersom jag kör garmin i PDA så är jag kanske lite bortskämd med andra kart/navprogram, i tex Ozi/Ce så kan jag samla wp i olika mappar och om jag är i fjällen kan jag välja att bara "fjällwp" visas

Har kollat i Que, XT, 60cs men ingen har dessa funktioner vad jag kan förstå, någon som vet bättre??

I "muppsås" funkar det ju elegant med olika mappar
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag använder det som heter kategorier, då kan man välja att visa olika kategorier i GPSen. Sedan kan man döpa katergorierna olika.

Vet inte om det är den funktionen du är ute efter...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Post by runte »

Kan vara, ska undersöka saken

En annan sak man ser gpx-filer emellanåt bla. i MS Hur och vad kan man nyttja dessa till??
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

GPX är en generellt XML-baserat GPSformat för att hantera spår och waypoints.

Om du öppnar en GPXfil i ex. Anteckningar så ser du hur den är uppbyggd.

Tyvärr så är det inte ett kompakt format (pga XML) så filerna blir mycket större än i ex. GDB-formatet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Post by runte »

Hej tack för ditt svar, efter idogt knappande så verkar det så att varken Que eller XT funkar med kategorifunktionen vilket är synd, den verkar vara klart användbar om den funkar som jag inbillar mig att den borde göra

När jag i MS skapat några wp under kategorin jakt så laddas wp ner i XT men i kategorimenyn i XT hamnar ingen jakt (ingen annan heller) jag kan i XT skapa en kategori med namnet jakt och kan manuellt i PDA:n överföra mina jaktwp till denna kategori, vilket betyder att kategorifunktionen i MS är betydelselös, har även testat att skapa jakt som kategori i XT och sedan överfört wp från kat.jakt i MS även detta negativt, hur funkar det på "riktiga" garmingps??

Que verkar inte ha någon kategorifunkis, där kan jag välja ett 30-tal olika symboler för filtrering som Garmin ansett att jag vill använda men som det verkar, det blir lite enklare att sortera upp wp i Que
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

På min 278 så får jag de kategorier som jag skapat i MS.
Jag kan sedan välja att se alla WP eller WP från en viss kategori i 278an.

Sparar jag WP i 278 så kan jag tilldela den en kategori och då hamnar den sedan i den kategorin i MS efter överföring.

Detsamma blir det i 276C.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Post by runte »

Ok om du menar, som jag förstår, skapa wp i ms under en viss kategori och bara överföra till enhet. (bara så att jag inte missat något väsentligt)

XT har tyvärr en begränsning där, jag kan sortera efter symboler men där är XT och MS inte särskilt bra synkade, dvs. många av symbolerna i MS kan inte XT hantera, går dock relativt enkelt att utföra manuellt i XT

I XT finns ej heller "nearest wp" att välja utan bara kat, symbol och namn men som vanligt, man får vad man betalar för :-)
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Helt korrekt. Du kan för säkerhets skull verifiera att WP har korrekt kategori genom att dubbelklicka på den. Om du sedan byter från WPns kategori till en annan i MS så skall WPn försvinna.

Döper man om namnen på kategorierna i MS så skickas de nya namnen också in i GPSen så det blir likadant där.

Trist att du inte kan välja "nearest".
Kan du välja "Search near active route"?
Väldigt finurligt då man letar efter nånstans att käka, speciellt på längre resor.
Allting efter den aktiva rutten listas upp. Tror det kan vara ca 1 km ifrån så kommer det upp, med sträckan till varjer plats.

Gör man bara vanlig sökning så får upp en massa vindskydd/stugor med sträckan dit, men dessa kan ligga åt fel håll eller att det inte går en led direkt dit utan det är en omväg på 10 mil dit.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Post by runte »

Nä om man blir hungrig och man är på obekanta områden så gäller det att ha mat med sig men från minsta bönehus till domkyrkor finns med så att erhålla andlig spis är det inga problem med

Varenda bensinmack är oxå med, ett litet plus ändå, samt en massa ovidkommande saker som golfbanor etc etc etc

Faktiskt en drös med skoterstugor + andra kojor finns med, skoterledskartan månne?? eller fripro??
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

runte wrote:Varenda bensinmack är oxå med, ett litet plus ändå, samt en massa ovidkommande saker som golfbanor etc etc etc

Faktiskt en drös med skoterstugor + andra kojor finns med, skoterledskartan månne?? eller fripro??
Skoterledskartan används i sökningen så det kommer därifrån, både mackar, vindskydd och stugor. Om du går på en sökträff så kan du se vilken karta som träffen kommer ifrån.

(Frilufts Pro har inte så mycket skoter som man kan önska, det som finns nämnt i reklamen får man verkligen leta efter).
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Post by runte »

Hmm något sådant tror jag inte går heller.........
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Post by runte »

Mikael wrote: Väldigt finurligt då man letar efter nånstans att käka, speciellt på längre resor.
Allting efter den aktiva rutten listas upp. Tror det kan vara ca 1 km ifrån så kommer det upp, med sträckan till varjer plats.
Kom på att i stort har jag denna lösning, jag har bla. TomTom i samma maskin och kan köra flera programvaror samtidigt tex. Garmin Fugawi Ozi och TomTom, i TT finns, som det verkar, allt mellan korvkiosk och bättre restaurang med som IP, visserligen med vägburen navigation men man får ju reda på på vilken ort som käket finns
Det enda matstället i väglöst land, vad jag kommer på just nu är Raukasjö i Norra Jämtland. Besökte faktiskt stället för några år sedan
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re:

Post by runte »

Mikael wrote:På min 278 så får jag de kategorier som jag skapat i MS.
Jag kan sedan välja att se alla WP eller WP från en viss kategori i 278an.

Sparar jag WP i 278 så kan jag tilldela den en kategori och då hamnar den sedan i den kategorin i MS efter överföring.

Detsamma blir det i 276C.
Var hos en bekant idag och lade in 65nord:s typfil vilket såg mkt bra ut i hans Garmin 60cs, han har en drös med jaktwp på olika områden och undrade om det gick att sortera på nåt sätt, jag påstod enl tips ovan att skapa wp-kategorier med olika namn så borde det kunna ordna sig, wp gick in men någon kategori gick inte att hitta i hans gps. Någon som vet om detta med kategorier funkar i en Garmin 60?? Såg heller inget i hans manual något om kategorier
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply