Egna ändringar i Friluftskartan?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Jögga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 7 December 2007, 10:19
Location: Kiruna

Egna ändringar i Friluftskartan?

Post by Jögga »

Finnns det något program med vilken man kan göra egna ändringar i Friluftskartan?
T.ex lägga in rågångar, ändra vägar som är felritade, öppningar i stängsel och liknande.
Jag antar att det är .img filen som innehåller kartbilden, och det är där man kan göra egna ändringar.
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Egna ändringar i Friluftskartan?

Post by 65nord »

Jodå, program finns och det är fullt möjligt. Räkna dock med att tillbringa ett rätt stort antal timmar vid datorn och pilla innan du har fått till alla detaljer. Det är dock betydligt enklare att jobba med transparenta kartor (som tex skoterledskartan) istället för att ändra i FriPro.

Ändrar du en eller flera IMG-filer i tex FriPro måste du mest troligt också kompilera om hela kartprodukten för att få en TDB-fil som passar. Då är det lättare att göra en egen transparent karta med de tillägg och ändringar av FriPro man själv vill ha. Hur du gör en sådan är svårt att förklara med några få ord, men jag hade för mig att jag sett något om detta tidigare. En sökning på Utsidan som är ett nästan lika bra forum som detta, gav denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47242

Jag har sedan ett antal år en egentillverkad transparent fastighetskarta över jaktområdet och det är klockrent :D

Lycka till!
Jögga
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 7 December 2007, 10:19
Location: Kiruna

Re: Egna ändringar i Friluftskartan?

Post by Jögga »

Tack för tipset!
Jag antar att dom flesta liksom du och jag, använder GPS:en även till annat än skoterturerna.
Läste tråden på Utsidan, det bör nog funka för mig med.
Återkommer i ämnet om (när) :) jag kört fast
Post Reply