Frågor kring Mobile XT 5

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Frågor kring Mobile XT 5

Post by Kickassford »

Är det någon som använder eller har erfarenhet av Garmin Mobile XT 5.0?

jag är nöjd med den förutom att jag inte hittar några spår.

jag var ute nu på premiärturen med skotern och passade på att spela in ett spår bara för skojs skull..
men två problem uppstår:
1. spåret visar att jag kör på närmaste bilväg om jag ligger på en led som går paralellt med bilvägen ungefär 0-100m ifrån.
hittar inga inställningar om detta.

2. mapsource säger att det inte finns några sparade rutter / waypoints / spår på denna enhet trots att det gör det..
- Full Gas -
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Frågor kring Mobile XT 5

Post by runte »

Kör gmxt ver 5.00.20 i en av mina pda och har inte upplevt de problem du verkar besväras med
Att du inte ser ditt spår på din enhet pda/mobil är för att det är så ynkligt svagt att det inte är andvändbart, frusterande för mig som också använder Ozi och Fugawi där jag kan välja bredd o färg på spåret
Har för mig att i många av garmins apparater så kan man välja typ "följa väg" men den varianten finns inte i pda-verren och spåret ritas, som sig bör, där det skall vara
Således har jag inga problem att skicka/ta emot spår, rutter mm
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
MacOsX
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 22
Joined: 29 October 2008, 21:11
Location: Jämtland/Lit
Contact:

Re: Frågor kring Mobile XT 5

Post by MacOsX »

Jag kör också med Mobile XT 5 i min PDA. Det finns inställningar att du ska visa position vid GPS och inte vid väg. Under inställningar, karta, visa plats. Välj vid GPS istället för vid väg så stämmer det bättre. Hade vid väg själv när jag var ute och testade första gången. Funkade inte bra. Vad gäller spår på kartan så syns mina sparade spår ganska bra. Väldigt tunna men dom syns ändå rätt okej. Kan hålla med om att det borde finnas funktion att ändra storlek och färg på spår. Det blir lite olika resultat på synligheten beroende på hur bra skärm du har i din PDA eller Mobil. Ju bättre skärm desto bättre synlighet på spåret. Varför Map Source inte hittar några spår vet jag inte. Har alltid funkat bra för mig.
Bara för att kolla. Har du aktiverat att den ska registrera spår. I Mobile XT- Verktyg, hantera data, spår, alternativ, registreringsläge. kolla så det inte står AV där.

lycka till
MacOsX
Ski-Doo Summit 800x -08
Garmin GPSmap 620
http://www.screenform.se
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Frågor kring Mobile XT 5

Post by runte »

MacOsX wrote:Under inställningar, karta, visa plats. Välj vid GPS istället för vid väg så stämmer det bättre.
lycka till
Finns ju naturligtvis även på min, hittade bara inte igen inst. just då
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Frågor kring Mobile XT 5

Post by Kickassford »

okej.

jo jag hittade denna "visa plats" inställning men visste inte riktigt vad den gjorde. har ändrat nu och får se om det blir nån skillnad.
hade först mina misstankar om att det var taskig gpsmottagning bitvis men då borde den ha gjort hopp alá fågelvägen och inte följa närmaste bilväg.

EDIT: glöm det här med importera spår till mapsource.. man skulle givetvis välja exportera GPX också :oops:


PS. man kan ändra färgen på spåret men inte bredden, dock enbart på sparade spår under "redigera"
- Full Gas -
Post Reply