Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
magnil
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 26 September 2008, 20:02

Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by magnil »

Nu är det snart julafton och hög tid att bestämma julklapp. I år blir det en GPS för skotern men vilken?

Kommer använda den enbart till skotern och skoterledskartan (samt kanske friluftskartan?). Vilken skall man ha?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by Mikael »

Nuvi500 har väl den nackdelen att den saknar internt batteri.
Den känns också något plastig då man håller i den.

Största skillnaden mellan Oregon och Colorado är touchskärmen, kanske fördel Oregon då man slipper ta av sig vanten för att styra GPSen.

Kikat något på Zumo? Jar bluetooth som du kan koppla till telefonen, och sedan med headset till telefonen så kan du få guidningen direkt i örat. Hur bra det fungerar vet jag inte då jag ej har Zumon.

Någon annan som har åsikter?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by 65nord »

Jag var ute igår i 14-gradig kyla med min Oregon monterad på styret med RAM-fäste och strömmatad med 12V-kabel. Tidigare körde jag med en 60C på skotern och i bilen finns en Nüvi 200, så dessa är mina referenser.

Skärmen på Oregon är mycket bra, högupplöst, lättläst och ljus (förutsatt att du matar den med 12V). Klart bättre än Nuvin's skärm. 60-serien är en antik modellserie idag som både är långsam och har en frimärksstor skärm.

Utseendet på Oregon gillar jag, den har ju ingen antennstump eller andra utstickande delar som kan fastna någonstans. Antennen på min 60 fastande i en gren och RAM-fästet var starkare än GPS'en, så höljet i apparaten sprack av den grenkontakten.

Att manövrera den med grova arbetshandskar (ledrensning igår...) var inga som helst problem. Det går att zooma in/ut, flytta på skärmen och växla skärmsidor med handskar på. Ska du söka efter något (POI/koja etc) kan det hända du måste ta av handskarna för att "pricka rätt" på skärmen då du skall skriva på tangentbordet då tangenterna är rätt små. Det är dock ingen större skillnad mellan Oregons "knappar" och Nüvin's "knappar" på sin resp. skärm.

Skärmen verkar också klara kylan utan några problem. Hur den står emot repor återstår att se. Det finns ju displayskydd att klistra på om man vill vara försiktig.

Jag är så här långt mycket nöjd med Oregon, men drömapparaten vore en 278 med pekskärm :)
magnil
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 26 September 2008, 20:02

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by magnil »

Saknar vekligen Nuvi500 batteri? Enligt garmin.se är det batteri med i förpackningen.

Jag lutade mest är Nuvi500 men det kanske är Oregon som gäller. Varför skall det finnas så mycket att välja på?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by Mikael »

Jag har fel, blandade ihop lite GPSr. Nuvi500 har batteri.

Sorry!
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by 65nord »

Jag skulle ta mig en funderare på hur jag kommer att använda GPS'en innan jag valde modell.

Om användningsområdena ser ut så här (i den ordning du mest kommer att använda GPS'en):
1: Skoter
2: Bil
3: Båt
4: möjlighet att använda "till fots"
så skulle jag troligen välja en Nüvi 500 för röstguidningen i bil och mångsidigheten vad gäller de färdiga profilerna (båt, till fots)

Men, om användningsområden ser ut så här:
1: Skoter
2: Båt
3: Bil
Så skulle jag välja en 276 eller 278 enbart för dess fina skärm

eller så här:
1: Skoter
2: Till fots
3: Båt/Bil
så skulle jag välja en Oregon/Colorado (smaken avgör vilken modell du väljer) för att dess mångsidighet och att den använder vanliga AA-batterier som gör att den funkar bra "till fots". Den har tex olika profiler för "skogsbruk, "skoterbruk", "bilbruk" och "båtbruk" där du med några knapptryckningar ställer om det mesta i GPS'en som tex aktiv karta, navigering, enheter, färger mm.

Det finns bra Wiki's här där skillnaderna mellan modellerna framgår
Oregon http://garminoregon.wikispaces.com/
Colorado http://garmincolorado.wikispaces.com/

Tester av Nuvi 500:
http://www.gpsmagazine.com/2008/07/garm ... review.php
http://gpstracklog.typepad.com/gps_trac ... i-500.html

Notera också "POI-problemet" på Nuvi 500 som inte finns på Oregon (vet ej hur Colorado hanterar det)
viewtopic.php?f=17&t=736

Nuvi 500 verkar vara mer "basic", dvs den har inte lika många finesser och inställningsmöjligheter som Oregon/Colorado har (som i sin tur saknar en del saker som 60-serien har).
magnil
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 26 September 2008, 20:02

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by magnil »

Jag kommer använda den enbart till skoter. Hade i princip bestämt mig för nuvi 500, gillar speciellt att den har mini-usb för laddningen, det blir en grej mindre att hålla ordning på. . .

POI-problemet var ju inte bra men det verkar gå att komma runt? Kanske dessutom kommer någon uppdatering.
trollungarna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 26 December 2008, 22:37

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by trollungarna »

Lutar åt Oregon 300 ..fundering ! klarar den att växla mellan 2 kartor?
CityNav resp Fripro ? eller måste man byta minneskort för att växla karta?
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by 65nord »

Du laddar in de kartor du vill använda samtidigt i Oregon, tex Friluftskartan, City Navigator och Bluechart mm på minneskort. i det interna minnet lägger du skoterledskartan eftersom den uppdateras ofta. Då slipper du föra över alla kartor när skoterledskartan updaterats. I Oregon tilldelar du varje kartuppsättning en "profil" och byter karta genom att ändra profil i GPS'en. profilerna styr i princip hela GPS'en vad gäller detaljinställningar, det är först när man använt dem som man inser hur mycket man saknat dem tidigare :)
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by runte »

Finns en funktionell spårhantering i Oregon? dvs. blir det ett väl synligt spår och hur många spår går att ladda in? Synnerligen viktigt speciellt i fjällmiljö
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Nuvi500/Oregon/Colorado - Vilken?

Post by 65nord »

Ja, det finns en bra spårfunktion i Oregon. I princip lika som i 60-serien men man kan inte välja färg på aktivt spår, det är alltid svart (samma tjocklek som de sparade spåren i bilderna nedan).
http://garminoregon.wikispaces.com/Tracks kan du läsa mer om vad Oregon klarar i spårhantering. Jag bifogar några bilder på hur spåren ser ut på skärmen.
Attachments
Sparade spår på Garmin Oregon
Sparade spår på Garmin Oregon
275.jpg (30.91 KiB) Viewed 5285 times
Sparade spår på Garmin Oregon
Sparade spår på Garmin Oregon
261.jpg (43.54 KiB) Viewed 5286 times
Post Reply