namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

magnus_angsund
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 28 January 2009, 22:33

namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by magnus_angsund »

har en garmin colorado med friluftskartan pro norrland och har jämfört med en annan likadan och från ungefär jockfall och uppåt så får jag nästan inga namn med på gpsen, runt tärendö finns inget, kollade på en annan och han hade berg och bydelar med men inte på min nån som kan hjälpa?
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by 65nord »

magnus_angsund wrote:har en garmin colorado med friluftskartan pro norrland och har jämfört med en annan likadan och från ungefär jockfall och uppåt så får jag nästan inga namn med på gpsen, runt tärendö finns inget, kollade på en annan och han hade berg och bydelar med men inte på min nån som kan hjälpa?
Har han FriPRO eller 'gamla' Friluftskartan? FriPRO har sämre detaljnivå i bla de trakter du nämner, där är faktiskt den gamla friluftskartan mycket bättre just för att namn på tex sjöar och berg finns med.

För norrbotten är det (nästan) bara sydöstra delen som har hög detaljnivå på kartan, antar att det beror på brister i kartunderlaget från lantmäteriet.
Friluftskartan PRO alldeles söder om Jockfall där man tydligt ser skillnaden i kartunderlaget
Friluftskartan PRO alldeles söder om Jockfall där man tydligt ser skillnaden i kartunderlaget
fripro.JPG (81.77 KiB) Viewed 7544 times
gamla friluftskartan
gamla friluftskartan
fristd.JPG (96.98 KiB) Viewed 7545 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by Mikael »

magnus_angsund wrote:har en garmin colorado med friluftskartan pro norrland och har jämfört med en annan likadan och från ungefär jockfall och uppåt så får jag nästan inga namn med på gpsen, runt tärendö finns inget, kollade på en annan och han hade berg och bydelar med men inte på min nån som kan hjälpa?
Har ingen Colorado själv. Har den något läge som heter "Declutter" eller "Kartinfo från". Slår jag på det på min 278 så blir kartan förenklad.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Magster
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 11 February 2008, 20:43
Location: Örnsköldsvik

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by Magster »

Kolla i "kartobjekt" att du har etiketter på för det du vill se.
Vet inte om det heter "kartobjekt" eller om den inställningen ens finns på Coloradon, kör själv Mobile XT.


Där hittar man det via Verktyg - Inställn. - Karta - Kartobjekt

Grundinställningarna när man installerar Mobile XT är:

Mina platser - Liten Etikett
Intressant plats - Av
Geologisk plats - Av
Gatuskylt - Liten etikett
Stor ort - Stor etikett
Medelstor ort - Medelst. etikett
Liten ort - Liten etikett
Litet samhälle - Ingen etikett
Vattendrag, Sjö - Ingen etikett
Park - Ingen etikett
magnus_angsund
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 28 January 2009, 22:33

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by magnus_angsund »

båda har friluftskartan fri pro d står d i alla fall om man kollar vilka kartor man har i coloradon. enda skillnaden är att han har kört in från cd-skiva och jag har förprogamerat sd kort eller mini sd kommer inte ihåg vad den heter. gick in på dialect och frågade om vad d var för fel och han pratade nåt om att d var nå fel i skivan som man köpte och man kunde få nå kompletteringar eller uppdateringar från garmin men jag har då inte hittat nå, nåt som ni har erfarenhet av? den skivan han har är ungefär 1 år gammal när har kartan uppdateras senast? kan ju vara så att jag har en gammal pro karta eller?
magnus_angsund
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 28 January 2009, 22:33

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by magnus_angsund »

om vi tar tex byn tärendö så får inte ens jag fram namnet på byn, han fick fram bydelar och massor med punkter som d stod berg byanamn, vändplan och sånt , jag har inget
magnus_angsund
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 28 January 2009, 22:33

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by magnus_angsund »

har kollat det magster och mikael har skrivit men hittar inget sånt har försökt ändra en massa men händer inget, är d ingen med colorado eller oregon som kan kolla på tärendö och se om d står bya namn runt om kring eller berg och om ni har punkter som man kan gå på och se vad d heter.
håller på att bli tokig snart säljer jag den nån som är intresserad?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by Mikael »

Jag har varit runt och kikat i Mapsource kring Tärendö och det finns inga namngivna berg där.
Inte i den Friluftskartan PRO som jag har.

Har även kollat på Mapviewer på Garmins sida, men den är så jäkla buggig.
http://www.garmin.com/cgi-bin/mapgen/we ... 0&k=1&sc=1
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
magnus_angsund
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 28 January 2009, 22:33

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by magnus_angsund »

d är då konstigt på den andra jag har kollat står d tärendö, sen när man zoomar så kommer d bydelar och en massa punkter och på dom finns d mera bydelar sen om man kollar runt så får man fram namn på lite berg. d verkar vara olika på alla, står d tärendö på din? får du nå andra namn fram i tärendö?
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by 65nord »

Det kanske är olika versioner av FriPRO beroende på om kartan finns levererats på CD eller minneskort? På CD-versionen finns inte några namn med på sjöar, berg etc, men på gamla Friluftskartan finns dessa, se bifogade skärdumpar och observera tex Koijuniemi i Tärendöälven i mitten högst uppe på Friluftskartan som inte finns på Fri PRO.
Friluftskartan PRO över Tärendö
Friluftskartan PRO över Tärendö
tärendö-fripro.jpg (88.75 KiB) Viewed 7392 times
"gamla" Friluftskartan Tärendö
"gamla" Friluftskartan Tärendö
tärendö-fri.jpg (93.51 KiB) Viewed 7393 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by Mikael »

Tror inte att Garmin har gjort 2 olika kartor.

Är ju enkelt att kolla, om man har gmapsupp.img-filen från ett SDminne.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
magnus_angsund
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 28 January 2009, 22:33

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by magnus_angsund »

d verkar konstigt, jag har ju sd kort och på min står inget i tärendö endast kraftledningen som går en bit nedanför tärendö, d är bara att konstatera att friluftskartan inte är bra i tonedalen och man kanske får köpa en magellan istället
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by 65nord »

magnus_angsund wrote:man kanske får köpa en magellan istället
Tror inte de har någon bättre karta än Garmin. Kartmaterialet kommer ju från Lantmäteriets terrängkarta och den finns inte för hela Sverige. Lösningen blev antagligen att ta vägkartan som grund istället för de områden där terrängkartan saknas.
Gamla friluftskartan baseras på vägkartan och FriPRO baseras på terrängkartan. Synd bara att de tappade bort en massa information i hanteringen (namn på berg, sjöar etc.)

http://butiken.metria.se/dkny/product_i ... ucts_id=22
"Terrängkartan är heltäckande över landet förutom i de inre delarna av Norrbottens, Västerbottens och norra Jämtlands län. "
magnus_angsund
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 28 January 2009, 22:33

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by magnus_angsund »

fortfarande så har kompisen en garmin colorado 300 med friluftskartan pro exakt samma som jag men han har mycket mer detaljerat över tärendö, d måste ha kommit nån uppdatering eller en nyare skiva, jag fattar då inget mer än att min garmin är värdelös där var jag använder den. men tack för hjälpen allihop som har skrivit//magnus
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: namn och punkter saknas runt tärendö-gällivare

Post by Mikael »

Vad händer om du stoppar in ditt SDminne i hans GPS, hur ser kartan ut då?

Du kan använda kompisens kartor från CD-skivan på ditt köpta SDMinne. (Bör ha lite datorkunskaper för detta)

Om du kollar på CDminnet med Utforskaren så har du en katalog som heter Garmin.
I den katalogen så finns det mest troligt 2 filer, gmapsupp.img och gmapsupp.unl.

Kopiera hela Garminkatalogen till din dator (nu har du gjort backup på kortet om något går snett).

Gå till din polares dator ,anslut din GPS med ditt köpta minneskort i.

Öppna filen gmapsupp.unl och kopiera koden som finns där och skriv in den upplåsningskoden i Mapsource (så slipper du att Mapsource eventuellt skall gnälla), och markera hela Frilufts och skicka in på ditt minneskort. Det måste vara ditt köpta minneskort då koden är låst till minneskortet och ej GPSen.

DETTA KOMMER ATT SKRIVA ÖVER KARTAN SOM FINNS DÄR!!!!! (Men du gjorde en backup om något gick snett)

Voila, nu kommer du ha exakt samma karta i din GPS som din polare har, är det fortfarande skillnad så har det med inställning i GPSen att göra.

Om något gick snett så kan du alltid kopiera tillbaka original-Garminmappen som finns på din dator.

Jag tar inte något ansvar för ovanstående manöver, du gör det på egen risk.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply