HTC Touch HD

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Magster
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 11 February 2008, 20:43
Location: Örnsköldsvik

HTC Touch HD

Post by Magster »

Är det någon som har en HTC Touch HD här?

Har problem med att när skärmen släcks så stänger också GPSen av.

Kör både Garmin Mobile XT och Kartex på den, samma problem med båda så det är telefonen som är boven.

Hade en E-ten Glofiish X800 förut och med den funkade det klockrent.

/ Magnus
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: HTC Touch HD

Post by runte »

Låter som en inställningsfråga i din apparat
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Magster
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 11 February 2008, 20:43
Location: Örnsköldsvik

Re: HTC Touch HD

Post by Magster »

Ställde frågan på HTC.com:

I have a problem with my Touch HD in the way that everytime the screen shuts down the GPS seems to shut down. Regardless if I Push the power button or if I let it shut down by itself. For example if I'm recording a track it will make a straight line from the point where the screen shuts down to the point where I turn it on. I'm using Garmin Mobile XT and Kartex (a software from the Swedish lantmäteriet). Have been using both softwares on my old E-ten Glofiish X800 and it worked fine. / Magnus
-Fick till svar att det var något de gjort för att spara batteri.

Har också ställt frågan på expansys support forum
-Svaret:
Hi Magster
I'm sure this isn't a device specific issue. My TyTN II does the same. My only guess is that its implemented as a power saving feature. However most apps stop the device going into standby and keep the display on (Google Maps & TomTom do this). I don't think there is a fix for your problem.


Summa sumarum: Köp inte en HTC om du vill kunna använda GPSen för vandring, träning, skoteråkning eller dylikt.



Fridens / Magnus
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: HTC Touch HD

Post by runte »

Gäller samma om du har extern strömkälla??

I mina PDA så kan jag välja dessa funktioner både med och utan extern strömkälla
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Magster
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 11 February 2008, 20:43
Location: Örnsköldsvik

Re: HTC Touch HD

Post by Magster »

Ja, även om jag bockar ur alla rutor i strömförsörjningen så stängs GPSen när man slår av skärmen.
Har inte testat med extern ström men jag ska göra det.

Det jag kan göra är att låsa enheten, då slår den av bakgrundsbelysningen, drar nog rätt mycket ström ändå.
Varje gång jag rör på skärmen i låst läge så slås bakgrundbelysningen på vilket betyder att den kommer att mer eller mindre ligga och blinka i fickan när jag kör skoter. Det enda positiva med det är att jag då kan spela in spår och GPSen är på.

Med E-ten glofiish X800 kunde jag slå av skärmen helt på strömknappen, då höll batteriet hur länge som helst eftersom man bara plockade fram den nån minut i halvtimmen timmen och kollade vars man va och så.

Runte, vad har du för Apparat?
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: HTC Touch HD

Post by runte »

Har en Loox N520 inbyggd gps, fabriksruggad (Andres Industries Tyskland) och en Ipaq 3870 med gpspuck, "självruggad", looxens skärm är mkt läsbar i alla lägen utom när man är omgiven av vita snövidder då är den gamla Ipaq:n faktiskt betydligt bättre
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply