Nüvi 500 - "Lock to road"

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

boppen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 7 February 2009, 19:54
Location: Ockelbo

Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by boppen »

Halloj!

Går det att stänga av Lock to road på nåt sätt i Nüvi 500'an? Var ute och körde på lederna lite idag och spåret blev lite konstigt när leden gick i närheten av vägar - antar att det beror på att den trodde jag ville köra på vägen :-(

/Boppen
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by ô-Man »

Kan det vara så att du har CN och skoterkarta laddat samtidigt?
2 kartor med samma funktin så tar gps:en hänsyn till båda kartlagren.
DVS den vet inte vilken den ska välja...vägen eller skoterleden. "Roadlock" på båda.
Så funkar det om jag fattat rätt iaf
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by Kickassford »

jag kör med CNE, friluft pro och skoterledskartan samtidigt utan problem..
men man måste ändra inställningen "lock to road".. i GMXT heter det "Visa GPS position: Vägar / Position"...
så ta o kolla igenom menyerna..
- Full Gas -
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by runte »

boppen wrote:Halloj!

Går det att stänga av Lock to road på nåt sätt i Nüvi 500'an? Var ute och körde på lederna lite idag och spåret blev lite konstigt när leden gick i närheten av vägar - antar att det beror på att den trodde jag ville köra på vägen :-(

/Boppen
Vet inget om nuvi men på många andra Garminenheter kan du välja "lås på väg" eller "gpsposition", tror starkt att så gäller även för nuvi
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
boppen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 7 February 2009, 19:54
Location: Ockelbo

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by boppen »

Tack för svaren!

Ska kika på det där om jag hade CN ibockat, är rätt säker på aat jag inte hade det. Men i FriPro är det ju med vägar också så det borde väl ha kunnat vara en väg i FriPro den trodde jag körde på?

Hur som helst hittar jag ingen "Lås på väg", varken i GPS eller manual - men, i gång och cykel-läget kan jag välja "On-road" eller "Off-road". Ska prova "Off-road" vid tillfälle. Det hela är väl bara ett problem nu när jag tänkte vara seriös och spåra lederna hemmakring och leden går över eller längs med en bilväg.
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by ô-Man »

CN lägger sig över Fri iaf på min 276c. dvs jag måste slå av cn när fripro ska visas, däremot så ligger skoter transparant även på cn. 2 routing kartor som bråkas samtidigt.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by Kickassford »

hm. jag skrev ett inlägg här igår men det verkar blivit nå fel..
aja, hursomhelst googlade ja lite snabbt om nüvi 500 och fann att funktionen "lock to road" avaktiveras när man väljer offroad mode.. så du är på rätt spår där..
- Full Gas -
boppen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 7 February 2009, 19:54
Location: Ockelbo

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by boppen »

Kickassford wrote:så du är på rätt spår där..
Hehe ;-)
David P
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 15 February 2009, 15:39
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by David P »

Hur gick det? Hittade du någon lösning? Har samma problem med min NUVI 500.
boppen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 7 February 2009, 19:54
Location: Ockelbo

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by boppen »

Halloj!

Japp, det löste sig;

Verktyg -> Inställningar -> Navigation. Där ska "Ruttinställningar" stå till "Fågelvägen" så verkar det funka för mig!

Prova det!
David P
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 15 February 2009, 15:39
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by David P »

Tjenare!

Har testat detta men får problem när jag skall göra en rutt tex mellan Skellefteå-Boliden.
Då visar den bara rutten närmaste vägen, dvs fågelvägen och den är ju ganska ointressant.

Det kanske funkar bra om man bara skall spara spåret som man kör själv, att den inte "hoppar" till vägen, har inte testat än men det borde givetvis bli rätt då.

Tackar!!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by Mikael »

Man skall inte förväxla "Lock to road" (Fäst på väg, Lås på väg) med "Follow road" (Följ väg).

"Lock to road" (Fäst på väg, Lås på väg) = Hoppa till närmaste väg och anta att användaren följer den även om vägen är en bit bort.
INTE PÅSLAGET. GPSspåret blir felaktigt då.

"Follow road" (Följ väg) = Följ vägen (skoterleden) istället för fåglarna. :)
Tja, där är väl smaken som baken, men skall man använda autorouting så bör detta vara påslaget.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
David P
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 15 February 2009, 15:39
Location: Skellefteå

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by David P »

Hittar varken "lås på väg" eller "Följ vägen" i min Nuvi 500.

Har läget Scootering inställt och under Navigation/Ruttinställningar på Scootering kan jag välja bland:
- Kortare tid
- Kortare väg (Detta har jag valt)
- Fågelvägen

Hittade dock under Navigation/Undvikanden att grusväg mm var ibockat.
Har nu bockat bort allt under Undvikanden så får vi se om det hjälper.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by Mikael »

Det är inte säkert att alla GPSr har den möjligheten att slå av/på "Lock to road".
Du märker det ganska snabbt om du exempelvis kör parallellt med en väg, ca 50-100 meter ifrån. Då kan GPSen helt plötligt flytta dig till vägen i tron om att du kör efter den.

Detta händer endast om du inte följer en led, så stäng av Skoterledskartan om du vill testa detta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: Nüvi 500 - "Lock to road"

Post by Kickassford »

Gott nytt år på er!
hur har det gått med det här "lock to road" problemet?
ironiskt nog så har jag svarat i denna tråd men när ja sitter här med med nyinköpta nuvi 500 så har även jag problem med att den hoppar till närmsta väg.

Edit: Mikael, om den nu fäster vid vägar som finns i CNE så borde den fästa vid skoterleder (som egentligen är vägar?) också?, inte så bra det heller.
jag måste ut och testa det så fort som möjligt =)

jag har City Navigator som gmapbmap.img (istället för basemap) och friluftskartan pr som gmapprom.img (istället för förinstallerad karta) och skoterledskartan som gmapsupp.img vilket gör att jag har bara bara har två kartval i meny (Fri pro och skoterledskartan) får prova mixtra med det tror jag så jag kan avaktivera CNE helt när jag använder friluft..

Edit2: nuvi 500 kan inte hantera kartfilen gmapsup2.img fil i nuvi 500an, testade precis.. så det får nog bli ett minneskort till den så ja kan ha alla kartorna på varsin kartfil o på så sätt snabbt uppdatera skoterledskartan.


för väljer jag friluftpro så ligger CNE ändå någonstans "därunder" men den syns inte på skärmen men spåret hoppar iaf till den.

sista alternativet är väl att om man ska spåra får man köra "fågelvägen" och när man ska köra efter rutter så väljer man "kortaste/snabbaste" istället, fast känns onödigt pillrigt.. speciellt om man följer en rutt och sen märker att det är felmärkt. så måste man avbryta rutten, välja fågelvägen, spåra tills man är rätt igen och sen börja om från början...
- Full Gas -
Post Reply