NUVI 500 - Autorouting, rutten döljs under ledkartan.

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
David P
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 15 February 2009, 15:39
Location: Skellefteå

NUVI 500 - Autorouting, rutten döljs under ledkartan.

Post by David P »

Har nyligen köpt en NUVI 500 och den fungerar bra än så länge.
Har installerat Friluftkartan Pro samt skoterledskartan.

När jag väljer vart jag vill åka så beräknar den rutten, den visar en kort stund rutten (rosa färg) på dispayen men sedan
läggs skoterledskartan (röd färg) ovanpå och döljer det rosa spåret. Om det röda spåret vore lite tunnare så skulle det funka.

Någon som har några idéer som kan avhjälpa problemet?

Tackam för tydliga svar då jag är nybörjare.
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Autorouting NUVI 500, rutten döljs under ledkartan.

Post by runte »

Läs tråden viewtopic.php?f=1&t=480
Ladda ner typändringsprogrammet i PC:n
Du ska inte ta bort något utan bara välja från rullninslisten vilken modell du vill ha och intallera
Välj (testa) vilken som funkar bra i din nuvi ( du bör använda någon semitransparent typ gissar jag)
Har till min GMXT (med samma ingångsproblem so du, valt Ljusröd solid transparent) med gott resultat
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
David P
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 15 February 2009, 15:39
Location: Skellefteå

Re: Autorouting NUVI 500, rutten döljs under ledkartan.

Post by David P »

Installerade Mörkröd solid-transparent, startade om Mapsourse, laddade över "Endast skoterledskartan" till min GPS..

Och det blev mycket bättre!! Tackar!!

Dock kan jag se några leder som fortfarande är ljusröda, den kunde inte ändra dessa, spelar väl mingre roll.

Tack igen!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Autorouting NUVI 500, rutten döljs under ledkartan.

Post by Mikael »

David P wrote:Installerade Mörkröd solid-transparent, startade om Mapsourse, laddade över "Endast skoterledskartan" till min GPS..

Och det blev mycket bättre!! Tackar!!

Dock kan jag se några leder som fortfarande är ljusröda, den kunde inte ändra dessa, spelar väl mingre roll.

Tack igen!
Hmm, vilka leder är fortfarande ljusröda? TYP-filen ändrar alla 'vägar' av en viss TYP och alla skoterleder har en och samma TYP.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
David P
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 15 February 2009, 15:39
Location: Skellefteå

Re: Autorouting NUVI 500, rutten döljs under ledkartan.

Post by David P »

Lite svårt att förklara, men det verkar vara vägar som fortfarande är ljusröda....

Trodde inte att vägar skulle synas då jag endast har installerat "enbart skoterleder" i Mapsource.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Autorouting NUVI 500, rutten döljs under ledkartan.

Post by Mikael »

David P wrote:Lite svårt att förklara, men det verkar vara vägar som fortfarande är ljusröda....

Trodde inte att vägar skulle synas då jag endast har installerat "enbart skoterleder" i Mapsource.
Du menar att du startat mapsource med "Start->Alla program->Norrlands Skoterledskarta Autrouting->Markera endast leder"?

Då kommer endast lederna att installeras på din GPS.... MEN, den kartan har genomskinlig bakgrund så att andra kartaor, baskartor etc. kommer att synas under skoterledskartan. Liksom finessen med transparent kartan. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply