Laddas batterier i Colorado 300?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
ml73
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 8
Joined: 24 February 2009, 23:26
Location: Bullmark

Laddas batterier i Colorado 300?

Post by ml73 »

Jag har nyss skaffat mej en Colorado 300 och nu undrar jag om nån vet om batterierna laddas då man ansluter usb till pc eller kör med 12V kabel. Jag kör för tillfället med vanliga alkaliska batterier och om de laddas när man ansluter är väl det inte särskilt bra.

Ska pröva Philips Lithium Ultra i helgen då det blir premiärtur med gps & skoterkartan i fjällen och se om de klara kyla bättre än vanliga alkaliska.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by Mikael »

Jag tror att de laddas då USBkabeln är ansluten. Är dock inte helt 100% säker då jag ej har en sådan enhet.
Endel GPSmodeller så kan man ändra i inställningarna om man har laddningsbara batterier eller ej, om det har något med laddning att göra eller bara spänningsmätningen vet jag inte.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
CMD
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 25 February 2009, 02:17
Location: Sundsvall

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by CMD »

Den laddar batterierna om du ställt in vilken typ av batterier du har! Detta gör du under "Genvägar" > "Inställningar" > "System". Längst ner på den menyn finns "Batterityp". Glöm inte att ändra tillbaka till alkaliska om du skulle behöva använda sånna nån gång!
-06 Lynx X-trim 800
-09 Colorado 300
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by HMR »

CMD wrote:Den laddar batterierna om du ställt in vilken typ av batterier du har! Detta gör du under "Genvägar" > "Inställningar" > "System". Längst ner på den menyn finns "Batterityp". Glöm inte att ändra tillbaka till alkaliska om du skulle behöva använda sånna nån gång!
Är du säker på det? Hittar inget i manualen som antyder detta.

På andra Garmin så används inställning av batterityp bara till GPS:ens beräkning av återstående batterilivslängd.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
CMD
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 25 February 2009, 02:17
Location: Sundsvall

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by CMD »

Jag är säker på att det är där man ändrar batterityp och jag är säker på att den laddar batterierna när man har usb-kabeln inkopplad! Men sen vad inställningen har för betydelse gissade jag mig till bara! Kollade i boken nu efter jag läst ditt inlägg o där står inget om laddning etc! Men som sagt, min laddar batterierna när jag har den kopplad till datorn och jag förutsätter att den laddar batterierna när man använder en 12V-kabel från skotern/bilen! (Har ingen sån än ,så jag har inte testat)
-06 Lynx X-trim 800
-09 Colorado 300
ml73
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 8
Joined: 24 February 2009, 23:26
Location: Bullmark

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by ml73 »

Tack på svaren.

Jag tror jag fortsätter att chansa att mina nu alkaliska batterierna ej laddas då jag har ställt in att jag har alkaliska i menyn.

Friskt vågat, hälften vunnet... eller hur är det man säger =) kan ju inte mer än gå åt h-vete.
Glidern
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 28 November 2007, 12:33
Location: Timrå/Storhogna

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by Glidern »

Jag har en Colorado 300 med både laddkabel och usbkabel och jag har då inte märkt att mina batterier blivit laddade så jag tror nog HMR har helt rätt.
Göran
User avatar
Whovally
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 74
Joined: 24 June 2008, 15:15
Location: Byskogen/Östersund-Vemdalen
Contact:

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by Whovally »

När man kopplar in usb kabeln och du får indikation på skärmen att du har nätström, så kopplas batterierna bort, så du får inte laddning. Om du skulle fått laddning så skulle du kunna spränga batterierna och detta är ju en amerikansk produkt vilket skulle medföra att dom skulle bli stämda upp till öronen.

/Nicke
Var negativ, så blir du inte besviken!
ml73
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 8
Joined: 24 February 2009, 23:26
Location: Bullmark

Re: Laddas batterier i Colorado 300?

Post by ml73 »

Vilka typer av batterier kan jag använda till min produkt?
Du kan använda vanliga AA eller AAA batterier beroende på modell samt uppladdningsbara AA eller AAA batterier. Använder du uppladdningsbara batterier måste du ladda upp dem i en separat batteriladdare. GPS:en laddar inte upp batterierna när man har kopplar till en strömkabel. I kallt väder kan man med fördel använda uppladdningsbara batterier, ju högre "mAh" tal på batterierna desto längre drifttid.
Detta hittade jag på garmin.se och det besvarade ju min egen fråga och bekräftar de svar jag fick här.
Vill tacka för svar jag fick.
Post Reply