nuvi 500

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

perokk
Expert
Expert
Posts: 74
Joined: 22 September 2008, 21:09
Location: Lillpite

nuvi 500

Post by perokk »

I min nuvi ligger (låg) det navigator 2009 på intern minnet när jag köpte den När jag la dit skoterkartan så försvann den men jag hade kopierat hela den mappen där kartan ligger och tänkte att det går att lägga tillbaks på sd minnet där fri pro ligger nån som vet om det går att bara flytta hela mappen och om det funkar ??
mvh perokk
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: nuvi 500

Post by HMR »

Den förinstallerade kartan heter gmapprom.img. När du lägger in egna kartor så hamnar dom på filen gmapsupp.img.

Skaffa ett extra minneskort på 2GB. Kostar c:a 100kr. Kopiera din gmapsupp.imp till en mapp Garmin på det kortet. Lägg tillbaka din backuppade gmapprom.img till mappen Garmin på GPS:ens egna minne. Nu funkar båda kartorna.

Glöm inte att du måste manuellt aktivera den karta som du vill se för tillfället.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
perokk
Expert
Expert
Posts: 74
Joined: 22 September 2008, 21:09
Location: Lillpite

Re: nuvi 500

Post by perokk »

Ok tack ska prova

mvh perokk
perokk
Expert
Expert
Posts: 74
Joined: 22 September 2008, 21:09
Location: Lillpite

Re: nuvi 500

Post by perokk »

Finns det nått enkelt progg för att redigera en waypoint fil tex ta bort vissa waypoints innan man skickar den till gpsen
om nån förstår vad jag menar

mvh perokk
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: nuvi 500

Post by Mikael »

Mapsource.. ;)

Har du provat Trackmaker?

Förresten, vilket format är waypointfilen?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
mixterkopplarn
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 28 March 2009, 18:23
Location: Docksta

Re: nuvi 500

Post by mixterkopplarn »

Hej
Vi gjorde en tredagars tur förra helgen på ca 67 mil. Nu skulle jag hämta spåren till datorn men jag får bara upp dag två och tre. Dag ett kommer inte med (ca 32 mil), är det borta eller finns det på någon annan plats ? Har ett 4 GB minnes kort i och har provat att hämta från både Nuvi 500:an och kortet men dag ett kommer inte fram. Skoterledskarta fungerar utmärkt annars, det har blivit en ny dimension på åkandet när man är i okända marker, man vet var man är i förhållande till kända platser.
Mvh Martin W
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by peswe »

mixterkopplarn wrote:Hej
Vi gjorde en tredagars tur förra helgen på ca 67 mil. Nu skulle jag hämta spåren till datorn men jag får bara upp dag två och tre. Dag ett kommer inte med (ca 32 mil), är det borta eller finns det på någon annan plats ? Har ett 4 GB minnes kort i och har provat att hämta från både Nuvi 500:an och kortet men dag ett kommer inte fram. Skoterledskarta fungerar utmärkt annars, det har blivit en ny dimension på åkandet när man är i okända marker, man vet var man är i förhållande till kända platser.
Mvh Martin W
Hur många spårpunkter har du totalt för dag 2 och 3? Den enkla förklaringen kan ju vara att minnet för spårpunkter var fullt och då börjar GPSn radera de äldsta punkterna (dag 1) för att kunna skriva nya (dag 2 o 3).
/Peter
mixterkopplarn
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 28 March 2009, 18:23
Location: Docksta

Re: nuvi 500

Post by mixterkopplarn »

Dag två och tre har totalt 8970 punkter. Hur många ryms i Nuvi 500:an ?
Lite märkligt om det blev fullt precis i skarven dag ett och två.
Var hittar man mer info om Nuvi:n? I handboken på Garmins hemsida står inte speciellt mycket om sånt här
Martin
ArcticFun
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 25
Joined: 5 January 2008, 20:46
Location: Kiruna, Lappland Sweden

Re: nuvi 500

Post by ArcticFun »

Jag har en Zumo och om 500 fungerar på samma sätt så sparas spåren som GPX filer. På Zumon är det 21 st tror jag och det räcker väl till +1000 mil.
Koppla GPSen med USB kabeln till datorn. Titta i mappen "Garmin" om det finns en undermap "GPX" och under den "Archive".
Där finns det förhoppningsvis minst en GPX-fil med dina "försvunna" spår. Bara att importera till Mapsource.

En nackdel är att om spåren hamnat i arkivet så går det bara att komma åt dessa "offline" med en dator.

//
mixterkopplarn
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 28 March 2009, 18:23
Location: Docksta

Re: nuvi 500

Post by mixterkopplarn »

Tack Arctic Fun!
Det stämmer som du skrev, det fanns en fil i arkivet och det var dag ett. Så nu finns hela turen dokumenterad - kul.
//
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by peswe »

Har några frågor till dig mixterkopplarn.

Har funderat på att skaffa en ny GPS. Jag har sneglat lite på nüvi 500.
Är du nöjd med den?
Att 500an sparar spår som kan laddas nertill en dator ger väl denna tråd svar på.
Delas spåren dagsvis eller varje gång man startar om 500an?
Kan man även ladda upp spår från datorn TILL 500an?

mvh Peter
mixterkopplarn
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 28 March 2009, 18:23
Location: Docksta

Re: nuvi 500

Post by mixterkopplarn »

Hej
Det verkar som att den arkiverar själv, i mitt fall dag ett efter ca 32 mil, dag två och tre blev ca 35 mil och det låg kvar så att man kunde se spåret i apparaten och direkt mata över till MapSource.
Jag är ingen expert på detta med filer, arkiv och MapSource.
Nuvi:n stänger av sig själv om cigg kabeln lossnar från uttaget (den varnar i 30 sek) och när man upptäcker det och startar om den så fortsätter spåret där man är, det blir bara en lucka där den varit avslagen.
Det går fint att ladda spår båda vägarna.
Är nöjd med Nuvi:n, den är vattentät, kanske lite svår manövererad när man kör - mantrycker lätt på fel "knapp" på pekskärmen men om leden är hyfsad går det fint att trycka rätt.
Är missnöjd med att bruksanvisningen ger dålig information om spår, arkiv, filer, minne mm. så jag vet inte hur mycket som ryms, ArcticFun skrev att Zumo rymmer +1000 mil i arkivet, Nuvi ?

Martin
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Re: nuvi 500

Post by blomQ »

Är det någon som vet hur stort internminne Nuvi 500 har?
Jag har letat på internet men ej hittat något svar.

Mvh Tobias
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: nuvi 500

Post by HMR »

blomQ wrote:Är det någon som vet hur stort internminne Nuvi 500 har?
Jag har letat på internet men ej hittat något svar.
Nuvi funkar som en USB-pinne när den är inkopplad till PC:n. Låt utforskaren visa egenskaper. Här är min Nuvi 200:

Image

Som framgår har den 512 MB minne. De Nuvi som har hela europakartan installerad brukar ha 2 GB minne varav drygt 1.6 GB går åt till City Navigator.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: nuvi 500

Post by Mikael »

mixterkopplarn wrote: Är missnöjd med att bruksanvisningen ger dålig information om spår, arkiv, filer, minne mm. så jag vet inte hur mycket som ryms, ArcticFun skrev att Zumo rymmer +1000 mil i arkivet, Nuvi ?

Martin
Om Nuvi500 har funktionen "Var är jag" så kan det gå att aktivera en dold funktion som heter "RAW logging" genom några tryckningar på speciella ställen på skärmen. Då lagras all spårdata i katalogen "Logs" på GPSn och då kan du ha många 10000-tals mil med spårdata :)
Man måste använta ett program som heter wNuTrak (gjort av Popej) för att ladda ur datat till GPX-format. Spåret som lagras är den 'riktiga' positionen som GPSen har, dvs man slipper eländet med "Lås på väg" som förstör det vanliga spåret.

På vissa Nuvisar så _kan_ man behöva lägga in en fixad firmware för att aktivera funktionen och sedan lägga in den nya firmware igen.

Prova med att gå in i "Var är jag", tryck sedan på raden "Närmaste korsning", sedan på raden "Närmaste adress", sedan igen på raden "Närmaste adress" och slutligen på raden "Närmaste korsning".

Kika på denna PDF: http://www.gpspassion.com/upload2/Hidde ... gHowTo.pdf
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply